Δευτέρα, 23 Οκτωβρίου 2017

Τα σκαφτά μπαγλαμαδάκια κι οι ζτουράδες του οργανοποιού Κώστα Βότσιου




Ο συγχωριανός μας Κώστας Βότσιος γνωστός για τις καλλιτεχνικές του ανησυχίες (ξυλογλυπτική, ζωγραφική, λαϊκή τέχνη κλπ.) μας αποκάλυψε και την καινούργια του ενασχόληση, αυτή του οργανοποιού. Γνωρίζοντας ο ίδιος κάποιες μουσικές γνώσεις (παίζει μπουζούκι, μπαγλαμά κλπ.), έχοντας και την εμπειρία της ξυλογλυπτικής, τα συνδύασε και με την απόκτηση των κατάλληλων γνώσεων της τεχνικής διαδικασίας του οργανοποιού δεν άργησε να ξεδιπλώσει το ταλέντο του και να αναπτύξει την καινούργια του τεχνική. Ήδη έχει κατασκευάσει και με μεγάλη επιτυχία τους πρώτους χειροποίητους σκαφτούς μπαγλαμάδες και τζουράδες.


Τον συναντήσαμε στο εργαστήριό του να κατασκευάζει έναν καινούργιο μπαγλαμά και στη συνέχεια παίξαμε και δοκιμάσαμε τα όργανα που ο ίδιος κατασκεύασε.


Η κατασκευή ενός μουσικού οργάνου είναι οπωσδήποτε μια τεχνική διαδικασία που απαιτεί γνώσεις μεράκι και καλλιτεχνική ευαισθησία. Αποκαλύπτοντας μερικά μυστικά του επαγγέλματος, ο Κώστας Βότσιος μας εξήγησε πως, ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός μουσικού οργάνου δεν είναι μόνο τέχνη, αλλά και επιστήμη. Οι παράγοντες που εμπλέκονται στη διαμόρφωση της ποιότητας ενός μουσικού οργάνου είναι πολλοί: η ποιότητα (από μουσικής άποψης) του ξύλου, το σχήμα του οργάνου, το βάρος του, οι αναλογίες των μερών του, το λούστρο, η αντοχή του κ.ά.
Για την κατασκευή του σκαφτού μπαγλαμά ή του τζουρά θα πρέπει στην αρχή να γίνει η επιλογή του κατάλληλου ξύλου και στη συνέχεια να κατασκευαστεί το όργανο βήμα προς βήμα, ακολουθώντας λεπτομερείς οδηγίες.
Πρέπει να σχεδιαστεί με κανόνες Γεωμετρίας, να υπολογιστεί με κανόνες Φυσικής, με μαθηματικούς υπολογισμούς και με ακριβή συντονισμό να τοποθετηθούν τα τάστα.



Η ταστιέρα μπαίνει επάνω στο μπράτσο και επάνω της χαράζονται οι εγκοπές µε μαθηματική ακρίβεια, όπου θα µπουν τα τάστα. Οι εγκοπές απαραίτητα πρέπει να είναι ίσες και παράλληλες μεταξύ τους. Τυχόν απόκλιση θα προκαλέσει αλλοίωση στον ήχο του οργάνου και συγκεκριμένα στην μουσική του κλίμακα και αρμονία Το ξύλο που χρησιμοποιείται για την κατασκευή της ταστιέρας είναι ο έβενος λόγο της ευθυίνιας που παρουσιάζει, του εξαιρετικού του βάρους, της πολύ μικρής μεταβλητότητας διαστάσεων και του εξαιρετικού φινιρίσματος. Η ταστιέρα είναι το μοναδικό κομμάτι του μουσικού οργάνου που δεν επιδέχεται βαφή από βερνίκι ή οποιοδήποτε άλλο συντηρητικό ή χρώμα.


Όλα αυτά κι άλλες διάφορες οδηγίες που περιγράφουν τον τρόπο παραγωγής και υπολογισμού των επιμέρους στοιχείων για την κατασκευή του σκαφτού μπαγλαμά, αλλά και των λοιπών νυκτών αχλαδόσχημων μουσικών οργάνων έχουν γίνει κτήμα του καλλιτέχνη οργανοποιού, Κώστα Βότσιο και ήδη έχουν τεθεί οι μεγαλεπήβολοι στόχοι, η παραγωγή ξεκίνησε και οι παραγγελίες άρχισαν. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

επικοινωνιστε μαζι μας