
Ενδιαφέροντα
«ταξίδια» λόγου, γραφής και θεάτρου πραγματοποιήθηκαν στο Γενικό Λύκειο
Βαλτινού. Στο πρώτο «ταξίδι» λόγου, οι συνεπιβάτες μαθητές ετοιμάστηκαν για τη
δύναμη της ρητορικής δεινότητας, για την ενίσχυση της πειστικής τους ικανότητας
και για την παρρησία του λόγου μπροστά σε ακροατήριο, για τους ρητορικούς
αγώνες που πραγματοποιήθηκαν στο 1ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων. Η ετοιμασία
του ταξιδιού αυτού έγινε με την ένθερμη υποστήριξη και εποπτεία του αναπληρωτή
Διευθυντή, κ. Γεωργίου Καραθανάση και με την επιμέλεια και το μεράκι των
φιλολόγων καθηγητριών: Μαρία Αποστολάκη και Γεωργία Κελεπούρη. Το ταξίδι αυτό
στέφτηκε, πέρα από τις βιωματικές εμπειρίες των μαθητών, με πρωτιές και
βραβεύσεις. Πιο συγκεκριμένα, σε αυτούς τους ρητορικούς αγώνες, χρυσό μετάλλιο
στο αγώνισμα του προτρεπτικού λόγου κατέκτησε η μαθήτρια Αναστασία –Μαρία Παπαγεωργίου,
ενώ η μαθήτρια Σοφία Βαϊου κατέκτησε χρυσό στο ομαδικό αγώνισμα του διττού
λόγου και ασημένιο ως δεύτερη καλύτερη ομιλήτρια στους διττούς λόγους.
Επαινετέα όλη αυτή τη συμμετοχή του σχολείου και τους αφιερώνεται η ρήση: «Πιο
δυνατή και από την ηχώ των πολυβόλων είναι η δύναμη της πειθούς των λόγων.
Πολεμάμε τις ιδέες όχι με βία και λογοκρισία, αλλά με το διάλογο και με άλλες
πειστικές ιδέες μεγαλύτερου βεληνεκούς!».

Ένα
άλλο διαφορετικό ταξίδι πραγματοποιήθηκε στο σχολείο, ένα «ταξίδι» εξέλιξης της
γραφής. Το ταξίδι αυτό ανέλαβε ως «ξεναγός» ο εξαιρετικός φιλόλογος και ως
«διάκονος» των γραμμάτων, κ. Αθανάσιος Τσουκνίδας, με το πλούσιο γνωστικό του
υλικό και με σπάνια υλικά γραφής (π.χ σμίλη, χειρόγραφα, πινέλα) για βιωματική
μάθηση των μαθητών. Το ταξίδι της γραφής αυτό περιλάμβανε πολλές στάσεις. Πρώτη
στάση, κοντά στους Αιγύπτιους του Νείλου με τα ηλιοκαμένα πρόσωπα να
ξεφλουδίζουν το φυτό πάπυρο και με αυτό ως γραφική ύλη να σημειώνουν πάνω του,
τα πρώτα αποτυπώματα γραφής, τα ιερογλυφικά. Δεύτερη στάση, στους Φοίνικες,
απέναντι από την Κύπρο, να δούμε το πρώτο Φοινικικό αλφάβητο και από εκεί να
πάμε στην Πέργαμο των Μικρασιατικών παραλίων για να δούμε τις περγαμηνές πάνω
σε δέρματα ζώων. Αλλάξαμε προορισμό και μια στάση στις Μυκήνες, στο Ναύπλιο,
για να δούμε την Μυκηναϊκή γραφή, τη Γραμμική Α και Β πάνω σε πήλινους αμφορείς
και αγγεία. Μετά, ήρθαμε στην Αθήνα για να δούμε άλλους γραφιάδες να δοκιμάζουν
γραφή δεξιόστροφη, άλλους να επιλέγουν την αριστερόστροφη, και άλλους τη γραφή
βουστροφηδόν (δεξιά και αριστερά πάλι, όπως κινούνται τα βόδια στο όργωμα),
άλλους δε γραφιάδες να μιμούνται την κατακόρυφη γραφή (κιονηδόν, όπως οι
κίονες- κολώνες) και άλλους στοιχηδόν (στοίχιση, όπως στο στράτευμα). Μα πιο
μεγάλη στάση έγινε στην Αγιά Σοφιά, εκεί που στα μοναστήρια καλλιεργήθηκε και
σμιλεύτηκε η βυζαντινή καλλιγραφία των χειρογράφων με τα μικρά χαριτωμένα
μαργαριτόπλεχτα γράμματα (perlsschrift). Εκεί στα βυζαντινά μοναστήρια που οι
καλόγεροι με τη χολή των ζώων έλιωναν τον χρυσό ..για να αγιογραφήσουν το
φωτοστέφανο των αγίων. Ο κ Τσουκνίδας Αθανάσιος κατά την παρουσίαση επέδειξε
φύλλα ασημιού και χρυσού, γραφίδες και οδήγησε τους μαθητές στην εξάσκηση στην
καλλιτεχνική βυζαντινή γραφή. Επόμενη σημαντική στάση ήταν στη Γερμανία, στο
τυπογραφείο του Γουτεμβέργιου , εκεί που τα γράμματα έγιναν μεταλλικά στοιχεία
και συνέχεια τυπωμένο βιβλίο! Στη Silicon Valey της Καλιφόρνιας το
προγραμματίσαμε το ταξίδι για το μέλλον…, γιατί εκεί αντικαθίσταται η γραφή από
τον υπολογιστή «γραφιά», ο οποίος γράφει καθ΄ υπαγόρευση και πιθανόν εκεί να
καταργηθεί και η σκέψη από την τεχνητή νοημοσύνη! Σε όλες αυτές τις διαδρομές ο
φιλόλογος, κ. Αθανάσιος Τσουκνίδας προσέδωσε και στους μαθητές του Λυκείου,
αλλά και του Γυμνασίου Βαλτινού αξέχαστα νοήματα και αγάπη για την έρευνα, τη
γνώση και τη γραφή. Ευχαριστίες θερμές από τους Διευθυντές των δυο σχολείων του
Γυμνασίου και Λυκείου, κ. Νικολάου Πασχάλη, και Άρη Μυλωνά προς τον εν λόγω
φιλόλογο για την πραγματική μύηση των μαθητών στα χνάρια της μόρφωσης.