Ο
άγνωστος ερασιτέχνης φωτογράφος που είχε την έμπνευση γύρω στα 1948 με 1949 να
φωτογραφήσει τα Τρίκαλα, πιθανότατα από το τότε ξενοδοχείο «Μετέωρα» επί της
οδού Βασιλίσσης Όλγας, μας άφησε μια εξαιρετικά λεπτομερή απεικόνιση του κέντρου
της πόλης αλλά και μια γραφική άποψη της καθημερινότητας των ανθρώπων της.
Βεβαίως,
η πλατεία Ρήγα Φεραίου με τους φανοστάτες της, η κεντρική γέφυρα, το Φρούριο σε
όλη του την μεγαλοπρέπεια, το καφενείο «Η Ένωσις» στην συμβολή των οδών Αμαλίας
και Βασιλέως Κωνσταντίνου (νυν Στρατηγού Σαράφη) μας είναι οικεία από πολλές
άλλες φωτογραφίες ή καρτ-ποστάλ της πόλης.
Στη
φωτογραφία αυτή ο φακός μας δίνει μια πιο ευρεία άποψη των Τρικάλων
συμπεριλαμβάνοντας την οδό Αμαλίας (χωματόδρομο τότε) αλλά και την ξύλινη
κατασκευή που είχε τοποθετηθεί πάνω στα κατεστραμμένα από την πλημμύρα του 1907
βάθρα της γέφυρας Πίχτου προκειμένου να εξυπηρετείται τουλάχιστον η διέλευση
των πεζών.
Μαζί
όμως με πολλές άλλες λεπτομέρειες η συγκεκριμένη φωτογραφία αποτυπώνει και ένα
ακόμη ιστορικό γεγονός: Το ρήγμα αλλά και τις λυγισμένες μεταλλικές βέργες που
προκλήθηκαν κατά την αποτυχημένη απόπειρα ανατίναξης της κεντρικής γέφυρας των
Τρικάλων στις 18 Απριλίου 1941 από σαμποτέρ του 2ου Λόχου Μηχανικού των
Αυστραλών Σκαπανέων που είχε αναλάβει την ανατίναξη όλων των οδικών συνδέσμων
και γεφυρών της περιοχής επιδιώκοντας (ματαίως) να καθυστερήσει την γερμανική
προέλαση στην χώρα.
Εκείνη
την ημέρα εκρηκτικά τοποθετήθηκαν σε τέσσερις γέφυρες των Τρικάλων: Στην
Μαρούγγενα, στην Αγίου Κωνσταντίνου, στου Τρικκαίογλου και στην κεντρική. Οι
δύο πρώτες καταστράφηκαν, η τρίτη υπέστη ζημιές αλλά δεν κατέρρευσε.
Από
το αρχείο του Σωτήρη Κύρμπα