Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2023

Το πρόγραμμα των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων στην πόλη των Τρικάλων

 

Εκδηλώσεις στα Τρίκαλα, πλήθος δραστηριοτήτων και κλίμα Χριστουγέννων σε όλη την πόλη, «απλώνει» ο Δήμος Τρικκαίων.
Με τις «Πολιτιστικές Διαδρομές» από την αντιδημαρχία Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού, ο Δήμος Τρικκαίων αξιοποιεί τοπικά σχήματα, επεκτείνεται στον χορό, τα δρώμενα, τη μουσική πολλών διαφορετικών ειδών, τους ξυλοπόδαρους, τη χριστουγεννιάτικη παρέλαση στην πόλη, τα τύμπανα, τον Αγιο Βασίλη, τις ακίνητες μορφές, τα πάρτι… Σειρά εκδηλώσεων που, όπως τόνισε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Μιχάλης Λάππας «στόχο έχουν στο να επεκτείνουμε το κλίμα Χριστουγέννων στην πρωτεύουσα των Χριστουγέννων, προσφέροντας χαρά σε όλους τους τρικαλινούς και τους φιλοξενούμενούς μας, παράλληλα με τον Μύλο των Ξωτικών».

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:

Το Σάββατο 16 Δεκεμβρίου στις 12:30.

Η αγαπημένη βόλτα του Άη Βασίλη.

Ο πιστός Τάρανδος, ο φίλος του χιονάνθρωπος και ο αγαπημένος Mickey Mouse σε μια χριστουγεννιάτικη βόλτα στους πεζοδρόμους έως το παλιό ιστορικό κέντρο.

Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου

Τρεις μέρες γιορτή!

Με μουσική λαϊκή και σύγχρονη, γνωστούς Djs και τους καλύτερους Οινοποιούς του τόπου μας στις 22, 23 και 24 Δεκεμβρίου 2023 στην Πλατεία Ρήγα Φεραίου από το μεσημέρι μέχρι τα μεσάνυχτα σε ένα Φεστιβάλ Οίνου και Μουσικής!


ώρα 11:00
● Έναρξη ΤriVino
● Μουσικό Σχολείο Τρικάλων, με κάλαντα από το σύνολο παραδοσιακής μουσικής.

13:00
● Rock συναυλία με το νεανικό συγκρότημα ΜΑRQUIS.

ώρα 17:00 – 19:00
● DJ Set Party: Eyebrow
Tassos Kontogiannis.

ώρα 19:00
● O Ξυλοπόδαρος με συνοδεία Σαξοφώνου στους κεντρικούς πεζοδρόμου.

Ο αγαπημένος Ξυλοπόδαρος παρέα με τα ξωτικά του Μύλου πειράζουν, χορεύουν και χαρίζουν χαμόγελα και χαρά σε μικρούς και μεγάλους στο κέντρο της πόλης.

Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ – ΒΙΩΜΑΤΑ – ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ 2ον Ο,ΤΙ ΘΥΜΑΜΑΙ … Στο Γυμνάσιο

 Του Ευαγγέλου Σ. Στάθη

Κοπάδι από γαλιά, 1964. Σωτήρης Στάθης.

Όταν τελείωσα λοιπόν, το Δημοτικό Σχολείο, όπως σας έλεγα την προηγούμενη φορά, ο πατέρας μου δεν με άφησε να «δώσω εξετάσεις» στο Γυμνάσιο, γιατί έπρεπε, λέει, να μείνω στο χωριό να δουλεύω, γιατί ήμασταν μεγάλη οικογένεια. Τότε είχαμε και εκτρέφαμε ένα κοπάδι με γαλοπούλες, (τίκια). Ήμασταν έξι αδέρφια, 3 κορίτσια και τρία παιδιά (αγόρια), οι δυο γονείς και η ανήμπορη και γριά γιαγιά, 9 νομάτοι όλοι - όλοι. Μεγάλη «φαμπλιά».

Κοπάδι από γαλιά, 1964. Βαγγέλης Στάθης.

Να γιατί έπρεπε να μείνω στο σπίτι. Ποιος θα δουλέψει να παντρευτούν τα κορίτσια; Ήταν μεγαλύτερα από μένα τα κορίτσια και ’γω πρώτος απ’ τα αγόρια. Ήμουν ο προστάτης της οικογένειας. Έτσι ήτανε κείνα τα χρόνια. Έπρεπε ο πρώτος γιος, μεγαλώνοντας, να αναλάβει αυτός  τα ηνία της οικογένειας. Έτσι έκαναν κι οι άλλοι. Πόσα παιδιά πήγαν χαμένα έτσι! Με αυτήν λοιπόν την δοξασία και με αυτήν την λογική έμειναν ασπούδαστα πολλά παιδιά. Με κράτησε λοιπόν και μένα ο πατέρας μου στο χωριό και πάει η χρονιά χαμένη. Εγώ όμως την άλλη χρονιά, σαν να με φώτιζε ο θεός, πήγα πάλι στο Δημοτικό Σχολείο, όπου ο δάσκαλος με δέχτηκε ξανά με μεγάλη αγάπη. Δεν μου έδωσε βέβαια άλλο απολυτήριο, αλλά το περσινό. Ο πατέρας μου άργησε να καταλάβει αυτήν μου την επιστροφή στο Σχολείο, και γι’ αυτό δεν είπε τίποτε. Ήταν αυστηρός πολύ, όμως δεν ήταν και κανένας βάρβαρος ή κανένας αγροίκος, ώστε να μην καταλαβαίνει το καλό που κάνουν τα γράμματα κι οι σπουδές.  

Και μετά από τέτοιες αντίξοες συνθήκες πήγα στο Γυμνάσιο. Δύσκολα χρόνια τα γυμνασιακά, πέτρινα χρόνια. Παιδιά πεινασμένα, κρυωμένα, χωρίς ζέστη τον χειμώνα. Και φτωχοντυμένα ήμασταν, κυρίως εμείς τα χωριατόπαιδα. Τρεις φορές την εβδομάδα μας έστελναν τροβά απ’ το χωριό, Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Το είχαν με τη σειρά οι γονείς των παιδιών. Το έφερναν στα Τρίκαλα με τα γαϊδουράκια. Φορτωμένα τίγκα, τα καημένα, ως τ’ αυτιά τους. Οι μανάδες κι οι αδερφές μας προσπαθούσαν να μας στείλουν τα καλύτερα και πιο καλομαγειρεμένα φαγητά. Όσα σπίτια είχαν κορίτσια, τα φαγητά τους πρόσεχαν να είναι τα καλύτερα και οι τροβάδες οι καθαρότεροι. Γιατί όλα αυτά μαθαίνονταν στο χωριό και υπολογίζονταν πολύ για τα ανύπαντρα κορίτσια, ώστε εκτός και από πολλά άλλα  έπρεπε να είναι και περιζήτητες νύφες. Και στο σπίτι μας, δόξα τω θεώ, υπήρχαν τρία κορίτσια. Καλά λοιπόν τα φαγητά, αλλά κρύα, κρύωναν και πάγωναν ώσπου να ’ρθουν στα Τρίκαλα. Γι’ αυτό λέγαμε πότε να ’ρθει το Σαββατοκύριακο να πάμε στο χωριό, να φάμε κι εμείς λίγο ζεστό φαγάκι.

Και τα ρούχα μας κι αυτά φτωχικά, παλιά, ατημέλητα και πολλές φορές όχι πολύ καθαρά. Και δανεισμένα  πολλές φορές. Ήμουν στην έκτη τάξη Γυμνασίου και έπρεπε να παρελάσω. Πού λεφτά να ντυθώ για την παρέλαση!! Δανείστηκε  λοιπόν η μάνα μου το γαμπριάτικο σακάκι του μπάρμπα-Λία και το πουκάμισο ενός γείτονα συνομήλικού μου και πιο πλούσιου από μένα. Η μάνα μου τα κατάφερνε πολύ καλά σε τέτοια, η καημένη. Ο μπάρμπας μου αυτός είχε παντρευτεί 13 χρόνια πριν. Φανταστείτε λοιπόν πόσο φρέσκο, πόσο μοντέρνο αλλά και πόσο κομψό ήταν το σακάκι για την ηλικία μου!

Βιβλία είχαμε παλιά και μεταχειρισμένα. Τα προμηθευόμασταν από τους μαθητές της προηγούμενης τάξης. Και να πώς. Τις πρώτες μέρες της χρονιάς στην αυλή του Σχολείου στηνόταν σωστό, βιβλιοπάζαρο. Αγοράζαμε λοιπόν, μετά από παζάρεμα, τα βιβλία της νέας τάξης και πουλούσαμε, με τον ίδιο πάλι τρόπο, τα περσινά. Τα πλουσιόπαιδα τα αγόραζαν όλα ολοκαίνουργια από τα βιβλιοπωλεία. Όμορφα βιβλία, χαρτόδετα, με σκληρά στράτσινα εξώφυλλα, ραμμένα καλά, για να ανοίγουν και να διαβάζονται εύκολα. Και τα τετράδια, όμορφα κι’ αυτά.  Στο μπροστινό εξώφυλλο είχαν διάφορες ζωγραφιές και στη μέση τρία μεγάλα γράμματα, Ε ΓΛ (Ευάγγελος  Γεωργίου  Λαδόπουλος). Ήταν τα αρχικά δηλαδή γράμματα του γνωστού τότε χαρτοβιομήχανου Λαδόπουλου, που είχε μεγάλη βιομηχανία στην Πάτρα. Στο πίσω εξώφυλλο είχαν γραμμένη όλη την προπαίδεια, για να τη βλέπουν κάθε μέρα τα παιδιά και να τη μαθαίνουν «απ’ όξω κι ανακατωτά».    

Γυμνασιόπαιδα, 1963. Κωστής Κατσιούλης, Κώστας Καραθανάσης, Βαγγέλης Στάθης.

Δύσκολα χρόνια, στο Γυμνάσιο, με πολύ αντίξοες συνθήκες. Οι καθηγητές μας, αυστηροί κι αυτοί, βλοσυροί και απρόσωποι. Μας μαλώνανε, μας προσβάλλανε, μας βρίζανε και πολλές φορές μας χτυπούσανε, αν δεν ήμασταν εντάξει στις υποχρεώσεις μας.

Εντάξει, είχανε και τα καλά τους τα γυμνασιακά τα χρόνια, δεν λέω. Ήμασταν γυμνασιόπαιδα, φορούσαμε καπέλο, με χρυσοκέντητη κουκουβάγια για κορώνα, αγορασμένο απ’ τον Εβραίο τον Νεγρίν. Αυτός είχε τα καλύτερα. Είχαν κι άλλοι, ο Καμπελής, ο Ατούν, όλοι Εβραίοι. 

Κάναμε λοιπόν βόλτα στα σεργιάνια στο χωριό με τα χέρια σταυρωμένα πίσω, όπως οι μορφωμένοι, μιλούσαμε λίγο καλύτερα απ’ τους άλλους. Τέλος πάντων και καλά και κακά ήταν τα γυμνασιακά τα χρόνια.

Σάμπως  και στο Πανεπιστήμιο ήταν καλύτερα τα πράγματα;

Αλλά για το Πανεπιστήμιο θα σας μιλήσω την επόμενη φορά.

Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου 2023

Μια καραμέλα και 50 χρόνια μαζί.

 

Ρώτησε η εγγονή την γιαγιά της για να μάθει πώς παντρεύτηκε τον παππού της.

-Ο παππούς σου μου ζήτησε να τον παντρευτώ με ένα γλυκό, απάντησε η γιαγιά, δεν είχαμε τίποτα, γονάτισε και είπε: «Δεν έχω τίποτα τώρα, μόνο μια καραμέλα, αλλά αν θέλεις μπορούμε να τα φτιάξουμε όλα μαζί. Εσύ τι λες;» Άνοιξα το γλυκό, το χώρισα στα δύο και το φάγαμε. Από εκείνη τη στιγμή έχουμε μοιραστεί τα πάντα. Πέσαμε, ξανασηκωθήκαμε και χτίσαμε. Όλοι μαζί. Είχαμε δύσκολες στιγμές, κούραση, αλλά πάντα ήμασταν εκεί ο ένας για τον άλλον. Μέχρι το τέλος.

-Άλλες εποχές γιαγιά, είπε η εγγονή.

-Ο χρόνος δεν αλλάζει τον τρόπο που αγαπάς. Αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι δεν έχετε πλέον καλά παραδείγματα να ακολουθήσετε. Όλοι φοβάστε τα πάντα. Δεν παντρεύεστε από φόβο μην αποτύχετε να χτίσετε. Μόλις τσακωθείτε φεύγετε γιατί μετά νομίζετε ότι θα βρείτε το καλύτερο. Σας λείπει η αντίληψη της πραγματικότητας. Της ευτυχίας στα μικρά πράγματα. Κάνετε αυτές τις μεγάλες επενδύσεις, δαχτυλίδια χιλιάδων ευρώ, την λήψη ενός υπερβολικού βίντεο του γάμου και μετά χάνετε τη στιγμή. Αυτό το οικείο πράγμα που κρατάτε μαζί, μόνο οι δυο σας για μια ζωή. Αυτό είναι που χάνεις. Το θάρρος να ζω τη ζωή είναι αγάπη για το ποιος είμαι και όχι για το πώς το φαντάζομαι.

Μια καραμέλα και 50 χρόνια μαζί.

 

Μαρία Πρίσκο

Πηγή: Φίλοι Της Τέχνης Και Της Φιλοσοφίας

Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2023

Απεβίωσε ο Παναγιώτης Δ. Πέτρου

 

Απεβίωσε την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2023 ο συγχωριανός μας Παναγιώτης Πέτρου του Δημητρίου και της Ευθυμίας σε ηλικία 87 ετών. Ο Παναγιώτης Πέτρου γεννήθηκε το 1937 στο Βαλτινό, παντρεύτηκε και με την σύζυγό του Ελένη απόχτησαν δύο παιδιά, την Ευθυμία και τον Δημήτρη.

Ο Παναγιώτης Πέτρου από νεαρή ηλικία ασχολήθηκε και με την παραδοσιακή μουσική, ως οργανοπαίχτης και τραγουδιστής, σε γάμους, πανηγύρια και διάφορες εκδηλώσεις. Όσοι τον γνώριζαν εκτιμούσαν το πηγαίο ταλέντο του στην παραδοσιακή μουσική, αλλά και το αστείρευτο χιούμορ του, που τον χαρακτήριζε.

Τα παιδιά της καταιγίδας σήμερα

 

Ο Γκάντι είπε κάτι πάρα πολύ ωραίο, ότι «Η γη έχει τροφή και χώρο για όλους, όχι όμως για την αλαζονεία και την απληστία ενός εκάστου εξ αυτών».

Η νέα γενιά μπορεί να μην πιστεύει λογικά ότι θα αλλάξει τον κόσμο, μπορεί να μην έχει ψευδαισθήσεις και είδωλα, να αμφισβητεί ιδεολογίες και πρόσωπα, όμως στην ουσία μέσα της δεν μπορεί παρά να θέλει να είναι μέσα σε έναν κόσμο εύρυθμο και φωτεινό.

«Ουδείς εκών κακός». Η κακία είναι αποτέλεσμα άγνοιας των νόμων του σύμπαντος κόσμου. Ο άνθρωπος από τη φύση του επιθυμεί την αγάπη, τη φιλία, την αρμονία, τον έρωτα, τη ψυχαγωγία... Κανείς δεν θέλει να ζει μέσα σε ένα χάος. Το χάος, λένε στη θεωρία του χάους, στη φυσική, ότι αυτορυθμίζεται. Όταν βαδίζεις σε έναν δρόμο που σε βγάζει σε αδιέξοδο, τότε κάποια στιγμή γυρίζεις πίσω και ακολουθείς άλλον δρόμο μέχρι να φτάσεις στο προορισμό σου.

Τα παιδιά που ζουν σήμερα σε αυτό το χάος, στην ανασφάλεια, στην κρίση, που δεν περιμένουν σύνταξη, δεν ξέρουν αν στα γεράματα θα έχουν φάρμακα, που δεν ξέρουν αν θα πρέπει να πάνε στη γη του πυρός για να βγάλουν ένα μεροκάματο, και τι θα γίνει όταν θα πεθάνουν οι γονείς και κοπεί η σύνταξη, αυτά τα παιδιά, ακριβώς για αυτό, θα αναγκαστούν για να επιβιώσουν ως ομάδα, ως είδος, να ανακαλύψουν νόμους του σύμπαντος που εμείς οι παλαιότεροι δεν χρειάστηκε να γνωρίσουμε.

Για αυτά τα παιδιά έγραψε ο Νίκος Γκάτσος τους προφητικούς στίχους, που μελοποίησε και έκανε τραγούδι ο Μάνος Χατζιδάκις:

Τα παιδιά της καταιγίδας σήμερα

μ’ αλυσίδες μηχανές και σίδερα

της ζωής το νόημα προδώσανε

και στους σκύλους όλα τ’ άγια δώσανε, δώσανε

 

Πίσω μου γκρεμός μπρος μου ποταμός

σ’ άγριους ουρανούς ταξιδεύει ο νους

μάνα μου, μάνα μου ποιος μας άγγιξε;

την φτωχή μας καρδιά ποιος την στράγγιξε;

πίσω μου γκρεμός μπρος μου ποταμός

πάρε με καημέ, παρηγόρα με...

 

Τα παιδιά της καταιγίδας φύγανε

μη ρωτήσεις μη ρωτάς που πήγανε

το στερνό τους καλοκαίρι κάψανε

και στη στάχτη τ' όνομά τους γράψανε

 

Πίσω μου γκρεμός μπρος μου ποταμός

 σ’ άγριους ουρανούς ταξιδεύει ο νους

μοίρα μου, μοίρα μου ποιος μας μάτιασε;

την φτωχή μας καρδιά ποιος κομμάτιασε;

πίσω μου γκρεμός μπρος μου ποταμός

πάρε με καημέ, παρηγόρα με.


Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

Βραδινές εκδηλώσεις για την στήριξη του Α.Ο. Βαλτινού

 

Με βραδινές προπονήσεις και  εκδηλώσεις σύσφιξης σχέσεων επιχειρείται από τους παράγοντες του Α.Ο. Βαλτινού, για την ενδυνάμωση του ηθικού και το «δέσιμο» της ποδοσφαιρικής ομάδας.

Μπορεί η ποδοσφαιρική ομάδα του Βαλτινού να μην έχει βρει ακόμα τον σωστό βηματισμό της, να μην έχει δέσει ως σύνολο και οι επιδόσεις της να υστερούν ως προς το αθλητικό μέρος, όμως τίποτα δεν κάμπτει τον ενθουσιασμό την όρεξη και την διάθεση για αγωνιστικότητα και δημιουργία αθλητικής υποδομής στο χωριό μας. Η προσπάθεια ενδυναμώνεται ακόμα και με νυχτερινές προπονήσεις και διάφορες εκδηλώσεις στο γήπεδο του Βαλτινού.

Έτσι χθες, μετά το πέρας της βραδινής προπόνησης, οι παράγοντες του ΑΟΒ οργάνωσαν για τους ποδοσφαιριστές και τους φιλάθλους που συμμετείχαν, μια βραδιά barbeque με σουβλάκια και ποτά.

Για την διοργάνωση της εκδήλωσης αυτής συνέβαλαν με τις προσφορές τους και τα τοπικά καταστήματα καθώς και ιδιώτες. Συγκεκριμένα, βοήθησαν:

-Το κρεοπωλείο «Αλμπέρτος» με την προσφορά των κρεάτων.

-Το Σούπερ Μάρκετ «Καλύβας» με την προσφορά των κάρβουνων και άλλων αναλώσιμων υλικών.

-Το Καφέ Μπαρ «Γιόλο» για την προσφορά των αναψυκτικών.

-Ο Αντώνη Σταμούλη για την προσφορά και διάθεση των τραπεζοκαθισμάτων.

 καταξιωμένος σεφ Βασίλης Μπαντής, για το ψήσιμο των κρεάτων και

-Η Θεοδώρα Περεντίδου για την προσφορά του κρασιού.

Καλές επιτυχίες!



Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2023

Αναμνήσεις - βιώματα - εμπειρίες απ' ό,τι θυμάμαι...

 

Του Ευαγγέλου Σ. Στάθη

Ευχαριστώ και δοξάζω τον Θεό που με αξίωσε να μάθω γράμματα, για να γράφω τις αναμνήσεις, τα όνειρα, τους καημούς, τους πόθους και τους αναστεναγμούς μου. Τα διαβάσματα και τα γραψίματά μου, όσα διάβασα και έγραψα, ήταν χαρούμενα και ευτυχισμένα. Όμως όσα έγραψα δεν τα έγραψα με μελάνι, αλλά με ιδρώτα, εσωτερικό και εξωτερικό. Με ιδρώτα και με δάκρυα. Και με μεράκι, πολύ μεράκι. Κανένας δε με βοήθησε, ούτε μικρός ούτε  μεγάλος. Είχα μια πίκρα γι’ αυτό, μια πίκρα αλλά κι ένα πείσμα μαζί. Αυτά  με πείσμωσαν, αυτά με ώθησαν να κάνω ό,τι έκανα, να γίνω ό,τι  έγινα.

Πολλές φορές με πιάνει ένα μεράκι, μια επιθυμία, ένας πόθος και ένα πάθος, και κάθομαι και γράφω ό,τι έρχεται στο νου μου, έτσι, χωρίς τάξη και χωρίς καλά - καλά να ξέρω αν θέλω να πω τίποτε σπουδαίο, σαν εκείνα που γράφουν οι σπουδαίοι. Ας γράψω λοιπόν κι εγώ τα δικά μου κι ας είναι και αδιάφορα για τους άλλους. Εξ’ άλλου, υπάρχουν ακόμα  άνθρωποι που θέλουν να ακούνε τέτοια πράγματα που τά ’χουν για αδιάφορα και για χασομέρικα οι σοβαροί  οι άνθρωποι. Ε, ας κάνουν αυτοί τη δουλειά τους και γω τη δικιά μου. Εκείνοι το χαβά τους και ’γω το δικό μου. Ας μην πάρουνε αυτοί χαμπάρι πως υπάρχει ήλιος, φεγγάρι, φύση, ζώα, άνθρωποι, πως υπάρχει ο ίδιος ο εαυτός τους. Αυτοί μέρα νύχτα καταγίνονται πώς να κάνουν λεφτά, πώς να καλοπεράσουν. Καταγίνονται με επιχειρήσεις για να πλουτίσουν, παίζουν χαρτιά για να σκοτώσουν την ώρα, λένε μασλάτια και μαραπάδες και άλλα τέτοια άσχετα και ανούσια. «Αυτά είναι ο εαυτός μας. Αυτά είναι οι δουλειές μας, λένε, όχι αυτά που λες εσύ. Παιδιά είμαστε, λένε, να παιδιαρίζουμε ή άνθρωποι της κοινωνίας σοβαροί, σπουδαγμένοι και επιχειρηματίες; Θα αφήσουμε αυτά, για να βρούμε, λέει, τάχα τον εαυτό μας; Μη χειρότερα! Αυτά είναι ο εαυτός μας; Τι να κάνω αν προσβάλανε την τιμή μου, να μη σκοτώσω; Δείρανε το παιδί μου, να μην εκδικηθώ; Αυτά δεν είναι ο εαυτός μας; Αν δεν είναι αυτά, τι άλλο είναι;»

 Καθόμουνα έξω στη φύση, σε μια πέτρα ακουμπισμένος,  και τα σκεφτόμουνα όλα αυτά. Καθόμουνα ώρες και τα σκεφτόμουνα.

Και έτσι λοιπόν πιάνω να γράψω τίποτε παλιές ιστορίες. Έτσι παθαίνω τώρα στα γεράματα. Θέλω να γράφω ό,τι περασμένο θυμάμαι και ό,τι μού φέρνει μια νοσταλγική διάθεση.

 Η εξιστόρηση  και η αφήγηση που σχεδιάζω να κάνω αρχίζει από τότε που ένιωσα τον εαυτό μου. Η ιστορία μου αυτή, αγαπητέ μου αναγνώστη, είναι πονεμένη και πικραμένη. Θα την καταλάβεις, αν είσαι και συ πονεμένος και πικραμένος.

Τα γράμματα εγώ τα έμαθα πολύ δύσκολα, πολύ μυθιστορηματικά, θα έλεγα. Στο Δημοτικό πήγα στα 5 ετών. Πήγαινα κοντά σε έναν μεγαλύτερο ξάδερφό μου. Και ο δάσκαλος, αφού είδε ότι τα «έπαιρνα τα γράμματα», με προβίβασε και μένα. Να φανταστείς ότι στο Μαθητολόγιο της Α΄ Τάξης Δημοτικού δεν είμαι πουθενά γραμμένος. Απλώς ο δάσκαλος ρώτησε τον πατέρα μου «αυτόν τον δικό σου τι να τον κάνω; Τα παίρνει τα γράμματα». «Τι ξέρω ’γω, δάσκαλε; Κανόνισε μόνος σου, εσύ ξέρεις», απάντησε ο πατέρας μου.  

Όταν τελείωσα το Δημοτικό Σχολείο Βαλτινού, ο πατέρας μου δεν με άφησε να «δώσω εξετάσεις» στο Γυμνάσιο, γιατί έπρεπε, λέει, να μείνω στο χωριό να δουλεύω. Γιατί ήμασταν μεγάλη οικογένεια. Ήμασταν έξι αδέρφια, 3 κορίτσια και τρία παιδιά (αγόρια), οι δυο γονείς και η ανήμπορη και γριά γιαγιά, 9 νομάτοι όλοι - όλοι. Μεγάλη «φαμπλιά».

Εδώ θα μιλήσω λίγο για τη γιαγιά μου. Ήταν η γιαγιά η Αγγέλω, η γνωστή σε όλο το χωριό αλλά και στα διπλανά χωριά.

Η Αγγέλω ήταν πρακτική μαμμή, αλλά και με πολλές γνώσεις, πείρα και εμπειρία σχετικά με διάφορες παθήσεις, με γιατροσόφια και πρακτική θεραπεία αυτών των παθήσεων, με ξόρκια και με μαντική.

Η γιαγιά μου δεν παραδεχόταν σχεδόν καμιά αρρώστια. Όλες τις εξηγούσε με τον δικό της τρόπο και τις απέδιδε όλες σε κάτι. Αυτό είναι από μάτι, έλεγε, αυτό είναι από ξέστριμμα, εκείνο από κρεατόκομμα, έλεγε με σιγουριά και βεβαιότητα.

«Εχς κριθαράκι στο μάτι; θα το γαυγίσεις και θα φύγει. Εχς λούγκα; Θα τη σταυρώσεις τρεις φορές στο σταυροδρόμι και θα περάσει».

Το σπίτι μας είχε μετατραπεί σε ιατρείο. Όσοι δεν εύρισκαν απ’ αλλού ηλιάτσι, έρχονταν στη μανιά.

«Καλησπέρα Αγγέλω» – «Καλώς την Γιώργαινα»  

«Καλησπέρα, θειά» – «Καλησπέρα, γιε μ’. Έλα, κάτσε, τι θελτς;»

«Έχω τούτο, έχω κείνο, θέλω τούτο, θέλω κείνο, έλεγαν ο κόσμος κι αράδιαζαν ο καθένας τα παθήματά τ, ό,τι είχε ο καθένας». Κι η μανιά έκανε αμέσως τη διάγνωση...

Αρκετό μνημόσυνο έκανα για τη γιαγιά μου, ας γυρίσω πάλι στην ιστορία μου. Η΄ μάλλον θα σταματήσω εδώ την εξιστόρηση και θα επανέλθω στη συνέχεια, λίαν συντόμως. 


Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023

Πλούσιες εκδηλώσεις στη φωταγώγηση του χριστουγεννιάτικου δέντρου στο Δενδροχώρι

 

Γιορτή χαράς για κάθε κάτοικο του Δενδροχωρίου, η φωταγώγηση του Χριστουγεννιάτικου δέντρου. Το απόγευμα του Σαββάτου 2 Δεκεμβρίου 2023 σε μια πολύ όμορφη γιορτή που ετοίμασε ο Μορφωτικός Εκπολιτιστικός Σύλλογος Δενδροχωρίου «Το Θεμέλιο», για ακόμη μία χρονιά, τα παιδιά διασκέδασαν σε χριστουγεννιάτικους ρυθμούς.


Με πλήθος δράσεων, όπως γράμμα στον Αη Βασίλη, ζωγραφική προσώπου, πινιάτες, κατασκευή στολιδιών, παιχνίδι με τον μικρό πρίγκηπα, ροφήματα, λουκουμάδες, εδέσματα, η φωταγώγηση ήταν μια μεγάλη γιορτή χαράς. Μαζί με τη μουσική συντροφιά από τους Κατερίνα Μπαρμπαρούση, Δημήτρη Φωτίου και Βασίλη Σαμαρά (κιθάρα), το απόγευμα του Σαββάτου μεταφέρθηκε και πάλι το πνεύμα των Χριστουγέννων, όπως τόνισε η πρόεδρος του Συλλόγου κ. Φανή Γκατζιού.
Ο Δήμος Τρικκαίων στήριξε την εκδήλωση και παρέστησαν, οι αντιδήμαρχοι Μιχάλης Λάππας και Σοφία Αλεστά, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΤ Άκης Αναστασίου, η εντεταλμένη σύμβουλος Δημοσίων Σχέσεων Έφη Λεβέντη, η πρόεδρος του χωριού κ. Γιάννα Ντάκου, οι νεοεκλεγέντες δημοτικοί σύμβουλοι κ. Χρ. Μπλουγούρας και Χρ Ζαραμπούκας.




Από το γραφείο Τύπου

Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2023

Εικόνες του χωριού

 


Χάραζε η μέρα κι έβλεπα τα φώτα του πρωιού ν’ αλλάζουν και να χαίρονται χρώματα, σχήματα, ρυθμούς, χαμογελάει ο χειμώνας, ήμερος, κι η ομορφιά -την βλέπεις δεν την βλέπεις- ανθεί και κυβερνάει τον κόσμο.

Όμορφο, ασημί τ’ απόγευμα απόψε του Δεκέμβρη, Σαββατόβραδο, σκάλωνε ωραίο να σωθεί για λίγο ακόμη σ’ αφράτα άσπρα σύννεφα το τελευταίο φως του χειμωνιάτικου ήλιου, -αρπακτικές σκιές το τριγυρίζαν ανοχύρωτο αλλά ποιος δίνει σημασία;- ήσυχα τα χωριά στα ριζά του Κόζιακα, αδιαφορούν, χαμένος ο καθένας στα δικά του, χαζογελάει στα ενδότερα της αφθονίας το τέρας αγκαλιά με την ολιγοσύνη κι ανεβάζει ήδη η νύχτα ολόγιομο φεγγάρι στο σκοτάδι.



Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2023

Ελπίδα μας οι νεκροί… Του Ηλία Γιαννακόπουλου

 

«Α, ναι, πόσες ανόητες μάχες, ηρωισμοί. / φιλοδοξίες, υπεροψίες, / θυσίες και ήττες, κι άλλες μάχες, για / πράγματα που / κιόλας / ήταν από άλλους αποφασισμένα, όταν / λείπαμε εμείς. Και οι / άνθρωποι, αθώοι...» (Γ. Ρίτσος)   

Κι ενώ ο πόλεμος του Ισραήλ εναντίον της Χαμάς συνεχίζεται με απροσδιόριστο αριθμό νεκρών, ένθεν και ένθεν, και ανυπολόγιστες υλικές καταστροφές αλλά και με εμφανή τα «Ηθικά Τραύματα» του Πολιτισμού μας, όλοι αναζητούν τη μαγική λύση και την πιο ασφαλή διέξοδο από αυτόν τον πόλεμο. Κι αυτό γιατί παραφράζοντας γνωστή φράση του Σόλωνα θα μπορούσαμε να πούμε πως «Ο Πόλεμος έχει είσοδο, αλλά δεν έχει έξοδο».

Και πώς να μιλήσεις για Ειρήνη και πώς να πείσεις τους λαούς πως η επόμενη ημέρα με τη λήξη του πολέμου θα τους εξασφαλίζει τα αναγκαία για μια ζωή με ασφάλεια, ελευθερία και εθνική αξιοπρέπεια; Με ποια επιχειρήματα θα πείσεις τις μανάδες που έχασαν τα παιδιά τους και πώς θα παρηγορήσεις τα παιδιά που έχασαν τους γονείς τους από τις σφαίρες του εχθρού; Τo αίμα των νεκρών είναι ακόμη ζεστό και ζητά εκδίκηση.

Σε ποια θεμέλια μπορεί να οικοδομηθεί η ειρήνη μεταξύ των δύο λαών και η εμπιστοσύνη για ένα μέλλον, όπου οι δύο λαοί-χώρες θα αναγνωρίσουν και θα σεβαστούν το δικαίωμα να ζουν σε μια πατρίδα με ασφάλεια και ελευθερία; Πώς θα πειστούν οι δύο λαοί να αποδεχτούν πως η ύπαρξη και η επιβίωσή τους δεν προϋποθέτει κατ’ ανάγκη και τον αφανισμό της άλλης χώρας-λαού; Οι μανιχαϊσμοί αυτού του είδους το μόνο που πετυχαίνουν είναι να τρέφουν με αθώο αίμα το αδηφάγο τέρας του μίσους και του πολέμου.

«Ελευθερία δεν είναι να διαλέγεις ανάμεσα στο μαύρο και το άσπρο, αλλά να μπορείς να αποκηρύσσεις τέτοιες επιλογές» (Tέοντορ Αντόρνο).

Όταν στους δύο λαούς κυριαρχούν η καχυποψία και το μίσος, όταν τα ακραία συναισθήματα (ίσως δικαιολογημένα από την εμπειρία του παρελθόντος) και των δύο λαών κανοναρχούν ακόμη και τις πιο ψύχραιμες και φιλειρηνικές φωνές, τότε οι ελπίδες για ένα γρήγορο τερματισμό του πολέμου είναι ελάχιστες.

Η ακραία ισλαμοφοβία και ο παραδοσιακός αντισημιτισμός δηλητηριάζουν κάθε θετικό ανθρώπινο συναίσθημα και δημιουργούν προσκόμματα στην ειρηνική έξοδο από τον πόλεμο. Η οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο λαών φαντάζει ουτοπική ή και ύποπτη για αυτόν που την προτείνει γιατί κινδυνεύει να κατηγορηθεί ότι μεροληπτεί υπέρ της μιας χώρας.

Κι αυτό γιατί η εμπιστοσύνη προϋποθέτει ένα ελάχιστο όριο λήθης για να μπορέσουν οι δύο λαοί να υπάρξουν στο μέλλον ως γείτονες. Πώς να ζητήσεις, όμως, από τους δύο λαούς να ξεχάσουν τους νεκρούς τους και την ταπείνωσή τους; Πώς να τους πείσεις, όμως, πως το μέλλον ανήκει στους ζωντανούς και πώς η ειρηνική συνύπαρξη χρειάζεται και μία εσωτερική γενναιότητα; Πώς να πείσεις και τους πιο δύσπιστους πως οι απειλές για ολοκληρωτικό αφανισμό της άλλης χώρας-λαού το μόνο που επιτυγχάνει είναι να υπηρετεί τη λογική και το βασίλειο του νεκροταφείου;

Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2023

Με την Αργώ

 


«Το τραγούδι, είναι έργο συμπυκνωμένο σε δύο-τρεις φράσεις μουσικές και με μιά απόλυτη αξία των λεπτομερειών που το συνθέτουν. Απαραίτητη προϋπόθεση φυσικά αποτελούν οι στίχοι πάνω στους οποίους θα χτιστεί το τραγούδι και που οφείλουν να περιέχουν με σαφήνεια την ποιητική ιδέα, αυτήν που δημιουργεί την ανάγκη του τραγουδιού. Η ποιητική αυτή ιδέα πρέπει να αποκαλύπτεται με την πρώτη μελωδική φράση του τραγουδιού, ή με την βασική, ενώ ο ρυθμός της συνοδείας οφείλει να ζωγραφίζει το κλίμα, την ατμόσφαιρα του τραγουδιού…»

Με αυτή την συνταγή του Μάνου Χατζιδάκι, εμείς, μια παρέα φίλων, ο Δημήτρης Τσιγάρας, ο Χρήστος Γκίμτσας, ο Παναγιώτης Ζαχαρόπουλος και ο Ορέστης Κρικώνης επιχειρήσαμε να δημιουργήσουμε ένα τραγούδι και ξανοιχτήκαμε «Με την Αργώ», σε μαγικές μουσικές θάλασσες.

Εκεί ανακαλύψαμε υπέροχους προορισμούς, πρωτόγνωρες διαδρομές, Συμπληγάδες, Σειρήνες και πολλές ιστορίες, μία εκ των οποίων σας διηγούμαστε με αυτό το τραγούδι.

Μουσική: Δημήτρης Τσιγάρας

Στίχοι: Χρήστος Γκίμτσας

Ερμηνεία: Παναγιώτης Ζαχαρόπουλος

Βιολί: Ορέστης Κρικώνης

Επεξεργασία – Melodyne: Θωμάς Σιώμος

Ηχογράφηση: Στέλιος Καραγιώργος (στο «Μουσείο Τσιτσάνη»).

Μίξη: balanced studio Αποστόλης Γούσιος.


 Με την Αργώ

Από την Ιωλκό ξεκίνησα

με την Αργώ και αύρα στα πανιά,

τα μάτια πίσω δεν τα γύρισα

και ούτε ξανά πόνεσα στεριά.

 

Κι αν ακόμα δεν σε είδα

καπετάνιος στην ελπίδα,

με την έγνοια σου παλεύω

κι αν δεν σε βρω θα χαθώ.

 

Φάρος μου και ηλιαχτίδα

της καρδιάς μου η πυξίδα

με Σιρόκο σε γυρεύω

με Πουνέντε σε ποθώ.

 

Δεν έψαχνα χρυσάφι μάτια μου

ούτε Κολχίδες μες στη θάλασσα,

γύρευα μόνο τα κομμάτια μου

της έρμης μου ζωής που χάλασα.

 

Κι αν ακόμα δεν σε είδα

καπετάνιος στην ελπίδα,

με την έγνοια σου παλεύω

κι αν δεν σε βρω θα χαθώ.

 

Φάρος μου και ηλιαχτίδα

της καρδιάς μου η πυξίδα

με Σιρόκο σε γυρεύω

με Πουνέντε σε ποθώ.


Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2023

Ο Τραχανάς

 

Τα δημητριακά, ή αλλιώς το «χρυσάφι του θεσσαλικού κάμπου», αποτέλεσαν για τους ντόπιους βασικό συστατικό της διατροφής τους ανά τους αιώνες. Υπήρξαν στυλοβάτες της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτισμικής ανάπτυξής τους. Φθηνά και σε αφθονία προϊόντα χρησιμοποιήθηκαν σε όλες τις μορφές τους, εμπλουτίστηκαν, συνδυάστηκαν με άλλες πρώτες ύλες και εξελίχτηκαν, χαρίζοντας στις επόμενες γενιές μια πραγματική πανδαισία γευστικών απολαύσεων, αλλά και τη βάση της θεσσαλικής και κατ’ επέκταση της ελληνικής κουζίνας.

Ένα από τα βασικότερα παράγωγα των δημητριακών είναι τα ζυμαρικά. Η καταγωγή τους περιβάλλεται από πολλούς μύθους καθώς χάνεται στα βάθη των αιώνων και διεκδικείται από πολιτισμούς όπως ο ελληνικός, ο ιταλικός, ο αραβικός και ο κινέζικος. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως η πρώτη αναφορά για την παρουσία τους γίνεται στην αρχαία ελληνική κουζίνα το 1000 π.Χ., με το όνομα «λάγανον», που δεν είναι άλλο από μια φαρδιά πλακωτή ζύμη, από αλεύρι και νερό, που την έκοβαν σε λωρίδες, αντίστοιχο με τη σημερινή «ματσάτα» της Φολεγάνδρου.

Οι ιδιαιτερότητες και οι ανάγκες των ανθρώπων κάθε περιοχής της Ελλάδας συνετέλεσαν στη δημιουργία διαφόρων ειδών ζυμαρικών, ως προς τα δευτερεύοντα συστατικά, το σχήμα τους και τον τρόπο μαγειρέματος, μεταξύ των οποίων και ο τραχανάς.

Οι πρώτες μέρες της άνοιξης βρίσκουν το θεσσαλικό κάμπο έτοιμο να υποδεχθεί στην αγκαλιά του τους πολύτιμους χρυσαφένιους σπόρους των δημητριακών. Εκεί θα βλαστήσουν, θα αναπτυχθούν και θα ωριμάσουν μέχρι και τη συγκομιδή τους, το μήνα θεριστή (Ιούλιο), στα μέσα του καλοκαιριού. Το πλούσιο υπέδαφος σε συνδυασμό με τις κατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες, χαρίζουν στους κατοίκους της περιοχής, σε αφθονία, ποικιλίες δημητριακών αρίστης ποιότητας.

Την ίδια εποχή, με τις ψηλές κορυφές της οροσειράς της Πίνδου να φιλοξενούν ακόμα τα τελευταία χιόνια, τα κοπάδια των αιγοπροβάτων κάνουν δειλά – δειλά τις πρώτες τους εξορμήσεις στις βουνοπλαγιές, που γρήγορα καλύπτονται από πυκνό καταπράσινο χορτάρι, προετοιμάζοντας την μετακίνησή τους προς τα καλοκαιρινά βοσκοτόπια, στην καρδιά της Νότιας Πίνδου. Είναι η περίοδος της έντονης γαλακτοπαραγωγής. Αυτή την εποχή τα τρικαλινά νοικοκυριά θα εκμεταλλευτούν τις πρώτες ύλες, που τους προσφέρονται σε αφθονία από τη φύση, για την παρασκευή τροφίμων που θα αποθηκεύσουν και θα χρησιμοποιήσουν κατά την μακρά χειμερινή περίοδο. Έτσι λοιπόν, η άνοδος της θερμοκρασίας προς τα μέσα του καλοκαιριού, απαραίτητη προϋπόθεση για την διαδικασία της αποξήρανσης, δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την παραγωγή του πιο χαρακτηριστικού τοπικού ζυμαρικού, με την κοκκώδη μορφή, που δεν λείπει από κανένα τρικαλινό νοικοκυριό, τα χειμωνιάτικα βράδια. Είναι η «εποχή του τραχανά».


Για την παρασκευή του χρησιμοποιείται εξαιρετικής ποιότητας αλεύρι σιταριού και πρόβειο γάλα ή γιαούρτι, ανάλογα με το είδος του τραχανά. Συγκεκριμένα, γλυκός τραχανάς παρασκευάζεται απλά με βρασμένο γάλα ενώ, αντίστοιχα στον ξινό χρησιμοποιείται ξινισμένο γάλα με τη μορφή γιαουρτιού ή γιαούρτι. Από την ανάμειξη αυτών των υλικών προκύπτει ένα είδος ζύμης, που αφού σκεπαστεί με καθαρό, βρεγμένο, βαμβακερό ύφασμα μένει να ωριμάσει από μερικές ώρες έως και ένα ολόκληρο βράδυ, ολοκληρώνοντας έτσι την πρώτη φάση της παρασκευής, γνωστή ως η διαδικασία του τραχανίσματος.

Την επόμενη μέρα, νωρίς το πρωί, ξεκινά κατά κανόνα η δεύτερη φάση, του τριφτού τραχανά, που έχει επικρατήσει στην τρικαλινή παράδοση. Η ζύμη κόβεται σε μικρά κομμάτια και απλώνεται σε βαμβακερά λευκά υφάσματα, «τραχανόπανα» που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για το λόγο αυτό και που σήμερα έχουν σε κάποιες περιπτώσεις αντικατασταθεί από τελάρα με ανοξείδωτο πλέγμα, σε σημεία με έντονη ηλιοφάνεια να στεγνώσουν για λίγες ώρες. Αφού στεγνώσουν και από τις δύο πλευρές, ακολουθεί το σπάσιμό τους σε μικρότερα κομμάτια και ακόμη μια φορά αφήνονται να στεγνώσουν, τόσο όσο χρειάζεται για να ακολουθήσει το τρίψιμο του τραχανά που κατά παράδοση γίνεται με τα χέρια, σε μικρούς κόκκους. Το ιδανικό μέγεθος των κόκκων είναι εκείνο που χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια περνά μέσα από τα ειδικά για την συγκεκριμένη περίπτωση κόσκινα. Η όλη διαδικασία ολοκληρώνεται όταν όλη η ζύμη πάρει την χαρακτηριστική κοκκώδη μορφή του τριφτού τραχανά. Πρόκειται για μια πολύωρη, δύσκολη και κουραστική διαδικασία, που συχνά γινόταν και η αφορμή για τις γυναίκες του χωριού να βρεθούν, βοηθώντας η μία την άλλη.

Στην τρίτη και τελευταία φάση της όλης διαδικασίας, απαιτείται υπομονή αφού είναι το στάδιο εκείνο που ο τραχανάς θα απλωθεί σε όσο το δυνατό μεγαλύτερη επιφάνεια για να στεγνώσει. Το καλό στέγνωμα, που διαρκεί αρκετές μέρες, είναι το μυστικό για την μεγάλης διάρκειας αποθήκευση και συντήρησής του, ακόμη και για έναν ολόκληρο χρόνο, σε ξηρό και σκιερό μέρος. Για το λόγο αυτό, το άπλωμα του τραχανά, έχει επικρατήσει και ως λαϊκή έκφραση για κάποιον που αργοπορεί.

Πηγή: https://madeintrikala.gr


Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2023

ΚΑΒΑΚΙ

 

Μοιάζει με ένα φτερό που χαϊδεύει τις παρειές τ’ ουρανού. Ή σαν μια σκούπα μάγισσας, ορθωμένη ανάποδα, έτοιμη για μια αστραπιαία απογείωση, αν κάποιος κάνει το λάθος και καθίσει πάνω της. Εν πάση περιπτώσει είναι πάντα ένα ασημένιο καβάκι, που απομυζεί όλο το φθινοπωρινό φως και καταυγάζει έντονα και κυκλοτερώς τη λαμπερή ακτινοβολία του. Όλα συμβαίνουν μέσα στο μεσημέρι που αργά και σταθερά λυγίζει προς το απόγευμα. Η μέρα φθίνει με αναλαμπές που όλο αδυνατίζουν κι εγώ κολλώ το βλέμμα μου στο κάθετο καβάκι, νοσταλγώντας όλα τα πικραμένα χρόνια της ζωής μου.

Του Ηλία Κεφάλα

Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2023

Προεόρτιες σκέψεις

 

Πλησιάζουν τα Χριστούγεννα...  

Συνειδητοποιούμε ότι έρχονται οι γιορτές όταν ακούμε το πρώτο χριστουγεννιάτικο τραγούδι στο ραδιόφωνο, όταν βλέπουμε την πρώτη χριστουγεννιάτικη διαφήμιση στην τηλεόραση, μόλις κάνουμε μια βόλτα στην αγορά και διαπιστώνουμε ότι πολλά καταστήματα έχουν μπει ήδη σε χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα καθώς στολίζουν τις βιτρίνες τους με χριστουγεννιάτικα είδη. Αλλά και η έναρξη λειτουργίας του «Μύλου των ξωτικών» στα Τρίκαλα σηματοδοτεί την έλευση των Χριστουγεννιάτικων εορτών.

Τι είναι όμως αυτό που κάνει αυτή την συγκεκριμένη γιορτή του χρόνου τόσο μοναδική; Σίγουρα είναι η ίδια η εποχή. Όλοι έχουμε συνδυάσει τα Χριστούγεννα με κρύο και χιόνι, γι' αυτό ίσως έχουμε και την ανάγκη να νιώσουμε ζεστά και τρυφερά συναισθήματα, περισσότερο από τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου.

Μαζευόμαστε όλοι στο σπίτι, στολίζουμε το δέντρο, φτιάχνουμε γλυκά και καθόμαστε στη ζεστασιά του σπιτιού με ανθρώπους αγαπημένους.
Οι γιορτές των Χριστουγέννων έχουν μια παραμυθένια διάσταση, με ξωτικά και μάγους, με αγγέλους και μουσικές, με δώρα και στολίδια. Είναι η γιορτή μικρών και μεγάλων, γιατί αυτές τις μέρες όλοι ονειρευόμαστε να ξαναγίνουμε παιδιά. Όλοι έχουμε την ανάγκη να νιώσουμε ότι έχουμε ανθρώπους δίπλα μας που μας νοιάζονται και μας αγαπούν. Όλοι θέλουμε να πιστέψουμε ότι υπάρχει ένας καλός άνθρωπος που θα ακούσει την μελωδία της ψυχής μας και θα μπορέσει να πραγματοποιήσει μια από τις επιθυμίες μας.

Γι’ αυτό άλλωστε τα Χριστούγεννα χαρακτηρίζονται και ως γιορτή ακραίων συναισθημάτων!

Εκεί λοιπόν, που νοιώθουμε όλα εκείνα τα όμορφα συναισθήματα μας πιάνει ξαφνικά μια μελαγχολία... Από την μια μεριά, η γιορτινή ατμόσφαιρα με φώτα, μουσικές, στολίδια και χαρές, και από την άλλη μεριά το κενό που μεγαλώνει μέσα μας για αυτά που μας λείπουν...

Όμως το νόημα των Χριστουγέννων είναι στο χέρι μας να το ανακαλύψουμε μόνοι μας από την αρχή...

Ας περιορίσουμε τις προσδοκίες  μας κι ας αντλήσουμε από το απλό κι απέριττο τη χαρά της ζωής.

Ας αφήσουμε το μήνυμα της αγάπης να αγγίξει τις καρδιές μας και να ζεστάνει την ψυχή μας με καλοσύνη, γαλήνη και χαρά.
Ας πιστέψουμε στα όμορφα πράγματα και ας ταξιδέψουμε για λίγο σ' αυτό το μαγικό ταξίδι, όπως τότε που ήμασταν παιδιά, περιμένοντας πως και πώς να έρθουν τα Χριστούγεννα.
Ας διαθέσουμε τον χρόνο με τους δικούς μας αγαπημένους ανθρώπους κι ας απολαύσουμε τις όμορφες στιγμές μας.
Ας δείξουμε την αγάπη μας με πράξεις αγάπης.
Ας αφήσουμε το φως της αγάπης να μας οδηγήσει σε έναν καλύτερο κόσμο με υγεία, ευημερία και ειρήνη.... 
Πράγματα που δυστυχώς δεν είναι αυτονόητα για όλους τους ανθρώπους.

Καλές γιορτές!

 

Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

«Τα σχολικά συσσίτια στο Βαλτινό» Μνήμες από το παρελθόν

 

Αξέχαστες παλιές μνήμες, από χρόνια δύσκολα, μεταπολεμικά, εποχές φτώχειας, πείνας και στερήσεων…

Με την ελπίδα, ότι δεν θα ξαναέρθουν τέτοιες στερημένες εποχές , επιχειρούμε μια αναφορά στα άλλοτε μαθητικά συσσίτια του τόπου μας. Τα μαθητικά λοιπόν, συσσίτια, αποτέλεσαν το πλέον αναγκαίο και αποτελεσματικό μέτρο για την προστασία της υγείας των ασθενικών και υποσιτισμένων μαθητών, καθώς και το ισχυρότερο όπλο της προληπτικής περίθαλψης.

Όπως σ’ όλα σχεδόν τα χωριά της πατρίδας μας, έτσι και στο χωριό μας, στο Βαλτινό, λειτούργησε ο θεσμός των μαθητικών συσσιτίων κατά τις περιόδους 1947 έως 1959  και 1968 έως 1970. 

Σκοπός αυτών των συσσιτίων ήταν η χορήγηση, ζεστού και θρεπτικού προγεύματος και γεύματος, συμπληρωματικό στην ημερησία διατροφή, των ελλιπώς κατά ποιότητα και ποσότητα διατρεφόμενων μαθητών, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στις απαιτήσεις της εργασίας στο σχολείο. 

Για μαγειρείο και εστιατόριο χρησιμοποιήθηκε το κτίριο της αποθήκης του δημοτικού σχολείου, αυτή που αργότερα χρησιμοποιήθηκε για τη λειτουργία του νηπιαγωγείου. Εκεί, μια ανάσα μακριά από το αυστηρό σχολικό περιβάλλον έδιναν κάθε μέρα το παρόν όλοι οι μαθητές, οι δάσκαλοι και η υπηρεσία, ο μάγειρας δηλαδή, που μαγείρευε και στη συνέχεια σερβίριζε το φαγητό.

Για πρόγευμα καθημερινά προσφέρονταν ένα κύπελλο γάλα, ένα μικρό κομμάτι κίτρινο τυρί (τύπου Ολλανδίας) κι ένα μικρό κομμάτι ασπροκίτρινο βούτυρο. Τα εφόδια αυτά τα προμηθευόταν το σχολείο απ’ την Επιτροπή Μαθητικών Συσσιτίων Νομού Τρικάλων.

Αντίγραφο διατακτικής της εφορείας Μαθητικού Συσσιτίου Δημοτικού Σχολείου Βαλτινού (1951).

Κάθε πρωί ετοιμάζονταν η ανάλογη ποσότητα της σκόνης του γάλατος, της ζάχαρης και του κακάου, κόβονταν οι μερίδες του τυριού και του βουτύρου και την ώρα του διαλείμματος το ρόφημα ήταν πια έτοιμο.

Ο μάγειρας μετέφερε προσεκτικά το καζάνι στην καθιερωμένη γωνιά της αυλής, οι μαθητές μπαίνανε στη γραμμή κρατώντας ο καθένας το κυπελάκι του και με τη σειρά έναν έναν, τους μοίραζε το ρόφημα με την κουτάλα διανομής. Αν υπήρχε και περίσσευμα, μερικοί έπαιρναν και συμπλήρωμα. Αφού τέλειωνε η διανομή, οι μαθητές πίνανε γρήγορα-γρήγορα το γάλα και τρέχανε στη βρύση να πλύνουνε τα κυπελάκια τους για να τα έχουν καθαρά την επόμενη μέρα.

Το «πρωινό» καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας ήταν σταθερό και περιλάμβανε γάλα, ψωμί, ζάχαρη και κακάο.

Το μάθημα συνεχιζόταν μετά το διάλειμμα μέχρι τη μεσημεριάτικη διακοπή, οπότε μπαίνανε και πάλι στο ίδιο σημείο, στη γραμμή για το γεύμα.

Στον εσωτερικό χώρο της αποθήκης υπήρχαν ταπεζοπάγκοι, όπου καθότανε και τρώγανε οι μαθητές το φαγητό τους. Τα μακαρόνια και τα όσπρια και δη τα φασόλια είχαν την τιμητική τους. Στο μεσημεριανό τους οι μαθητές έτρωγαν βραστές πατάτες, μπλουγούρι, κοκκινιστό βακαλάο, μαγειρευτό κρέας, μακαρόνια ή φασόλια.

Η δομή του εβδομαδιαίου προγράμματος γευμάτων επαναλαμβανόταν με ευλάβεια καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός βέβαια κάποιων ελάχιστων εξαιρέσεων, όπως τις γιορτινές ημέρες των Χριστουγέννων και την περίοδο της Σαρακοστής.

Τα μαθητικά συσσίτια την εποχή εκείνη ήταν από τα σημαντικότερα έργα κοινωνικής πρόνοιας. Εισήχθησαν και επιβλήθηκαν ως θεσμός για 3 λόγους:

 α) Για λόγους υγιεινολογικούς. Ήταν γνωστά τα επακόλουθα του υποσιτισμού στην παιδική ηλικία. Η μείωση της ζωτικότητας και ενεργητικότητας του παιδιού, η επιβράδυνση της ανάπτυξης, η ελάττωση της αντοχής του έναντι των λοιμώξεων, η πνευματική νωθρότητα κ.λπ. Επίσης, ο υποσιτισμός ειδικότερα ενοχοποιούταν για την εκδήλωση φυματίωσης.  

β) Για λόγους κοινωνικούς. Η εγκατάλειψη των παιδιών, από τα πρώτα βήματα της ζωής τους, στην δυστυχία της πείνας για την οποία δεν ήταν αυτά υπεύθυνα, εκ μέρους εκείνων που ήταν υποχρεωμένοι και μπορούσαν να τα βοηθήσουν ήταν οι λόγοι που συνηγόρησαν υπέρ των μαθητικών συσσιτίων.

γ) Για λόγους παιδαγωγικούς. Ανάγκες καθαρά παιδαγωγικές επέβαλαν τον θεσμό των μαθητικών συσσιτίων, γιατί μαθητές που πεινούσαν ήταν αδύνατο ν’ ανταποκρίνονταν στις απαιτήσεις της σχολικής εργασίας.

Η πείρα από την λειτουργία του θεσμού απέδειξε ακόμη, ότι τα μαθητικά συσσίτια ήταν και μορφωτικό μέσο πρωτίστης σημασίας στα χέρια των δασκάλων. Στο κοινό τραπέζι του συσσιτίου και υπό την διηνεκή επίβλεψη αυτών, οι μαθητές συνήθιζαν να λαμβάνουν την τροφή τους κατά τις υποδείξεις της υγιεινής, τις οποίες μετέφεραν μετέπειτα και στην οικογένειά τους.

Με την λειτουργία εξ’ άλλου αυτών εντός των σχολείων οι μαθητές αποκτούσαν ακόμη και στοιχειώδεις γνώσεις οικιακής οικονομίας.


επικοινωνιστε μαζι μας