Πέμπτη 18 Αυγούστου 2022

Ο κοινοτικός κλητήρας

 

Παλαιότερα, ο τελάλης ή κήρυκας ήταν ο εντεταλμένος υπάλληλος της κοινότητας, ο οποίος έκανε τις διάφορες ανακοινώσεις. Συνέβαλε στην εύρυθμη λειτουργία της κοινότητας καθώς ήταν ο ενδιάμεσος κρίκος της επικοινωνίας μεταξύ κοινότητας και κατοίκων. Συνήθως έκανε τις ανακοινώσεις τις βραδινές ώρες, όταν δηλαδή επέστρεφαν από τις δουλειές τους όλοι οι χωρικοί και σπάνια κατά τη διάρκεια της ημέρας, εκτός αν συνέβαινε κάποιο σπουδαίο έκτακτο γεγονός.

Η ανακοίνωση, για να ακούσουν όλοι οι χωριανοί επαναλαμβάνονταν τρεις και τέσσερις φορές σε διάφορα μέρη του χωριού. Έφτιαχνε χωνί με τις παλάμες των χεριών του και ειδοποιούσε - ενημέρωνε τους κατοίκους για θέματα, όπως π. χ. για προσωπική εργασία, για διάνοιξη αυλακιών άρδευσης κήπων ή χωραφιών, για κλοπή ή για χάσιμο κάποιου ζώου, για τον ερχομό του δεσπότη, του νομάρχη ή κάποιου σημαίνοντος προσώπου, για διάφορα σημαίνοντα γεγονότα και ανακοινώσεις που αφορούσαν τοπικά προβλήματα της κοινότητας, του σχολείου και της εκκλησίας, για διεξαγωγή δημοπρασιών των κοινοτικών, εκκλησιαστικών και σχολικών αγροκτημάτων κλπ. Με την χαρακτηριστική, στεντόρεια και καθαρή φωνή του ξεκινούσε το τελάλισμα με τη συνηθισμένη φράση: «Ακούσατεεε, ακούσατεεε χωριανοίιιιι…. Αύριο θα γίνει προσωπική εργασία για να φτιάξουμε το δρόμο πέρα στον τάδε μαχαλά. Οι άντρες να έχουν μαζί τους λισγάρια, κασμάδες, φτυάρια και τσαπιά».

Όταν γινόταν καμία δημοπρασία για νοίκιασμα κοινοτικού χωραφιού και όλα ήταν έτοιμα φώναζε δυνατά: «Αρχίζει η δημοπρασία του χωριού. Ο τάδε δίνει για ενοίκιο 300 δραχμές το στρέμμα, έχει άλλος πρισφορά κύριοι; Μετά μετρούσε 1,2,3 έχει άλλος κύριοι; Αν δεν εμφανιζόταν άλλος πλειοδότης φώναζε: «η δημοπρασία έληξε με τελευταίο πλειοδότη τον τάδε». Αυτοί οι τελάληδες εξελίχθηκαν στη συνέχεια σε κοινοτικούς κλητήρες με διευρυμένες αρμοδιότητες.

Αποδεικτικό επίδοσης προσκλήσεως για συνεδρίαση του κοινοτικού συμβουλίου, από τον κλητήρα της κοινότητας Βαλτινού, Σταύρου Σταυρέκα.

Ο κλητήρας ήταν υπεύθυνος για την καθαριότητα του γραφείου της Κοινότητας και μεριμνούσε για την παραλαβή και την επίδοση της εισερχόμενης και εξερχόμενης αλληλογραφίας καθώς και την επίδοση των προσκλήσεων του Κοινοτικού Συμβουλίου, την τοιχοκόλληση των πάσης φύσεως ανακοινώσεων και γενικά εκτελούσε κάθε νόμιμη υπηρεσία που του ανέθεταν.

Κλητήρες που διατέλεσαν στην κοινότητα Βαλτινού ήταν οι εξής:

Βότσιος Νικόλαος 1930 - 1937

Ψύχος Στέφανος 1937 - 1940

Κουφοχρήστος Ιωάννης 1940 - 1941

Δεν υπήρχε κανένας 1941 - 1950

Σταυρέκας Βασίλειος 1950 - 1953

Σταυρέκας Σταύρος 1954 - 1980

Ο τελευταίος κλητήρας της κοινότητας Βαλτινού, Σταύρος Σταυρέκας.

Διορισμός κοινοτικού Κλητήρα

Παρακάτω παρατίθεται μια πράξη του Κοινοτικού Συμβουλίου Βαλτινού που αφορά στον διορισμό κοινοτικού κλητήρα. Με την υπ’ αριθμ.35 του 1953 το Κοινοτικό Συμβούλιο Βαλτινού αφού άκουσαν την αιτιολογία και την πρόταση του πρόεδρου της κοινότητας Αθανασίου Κολοβελώνη: «Επειδή ο κλητήρας της κοινότητας Βαλτινού Βασίλειος Λάμπρου Σταυρέκας απεβίωσε την 1 Δεκεμβρίου 1953 και επομένως η κοινότητα στερείται πλέον κλητήρος και άνευ κοινοτικού κλητήρος δεν δύναται να διεξαχθεί η κοινοτική υπηρεσία προτείνω όπως προβούμε εις τον διορισμό έτερον κλητήρα και προτείνοντας όπως διορίσομε τον Σταύρο Βασιλείου Σταυρέκα». Το συμβούλιο αποφάσισε: Τον διορισμό για τη θέση του κοινοτικού κλητήρα της κοινότητας Βαλτινού, τον Σταύρο Βασιλ. Σταυρέκα κάτοικο Βαλτινού αφ εις ανέλαβε τα καθήκοντά του από σήμερον με μηνιαίο μισθό δραχμάς εκατό χιλιάδες (100.000) πληρωτέον εκ του προϋπολογισμού της κοινότητος Βαλτινού».


(Από το βιβλίο «Η Κοινότητα Βαλτινού» του Δημήτρη Τσιγάρα)


Τετάρτη 17 Αυγούστου 2022

Τέχνη με επιλεγμένα βότσαλα

 

Ο Ιταλός καλλιτέχνης Stefano Furlani δημιουργεί εκπληκτική τέχνη με επιλεγμένα βότσαλα για το χρώμα, το σχήμα και το μέγεθός τους, που βρίσκει ο ίδιος με τον γιο του στην παραλία.

Η θάλασσα που αγνοεί η πόλη όπου ζει είναι το μεγάλο του πάθος και η βοτσαλωτή παραλία, που ονομάζεται Σαξονία, είναι το αγαπημένο του μέρος κάθαρσης και έμπνευσης.

Ανακάλυψε τον εαυτό του καλλιτέχνη τυχαία, το καλοκαίρι του 2012, όταν έπαιζε με τον τρίχρονο γιο του Davide, άρχισε να δημιουργεί φιγούρες στην ξαπλώστρα με τις πέτρες που μαζεύτηκαν στην παραλία, οι οποίες στη συνέχεια καταστράφηκαν το ηλιοβασίλεμα, επιστρέφοντας σπίτι.
Ώσπου, μια μέρα, πήρε σάρκα και οστά ένας υπέροχος Ινδός αρχηγός, τον οποίο κανείς δεν είχε το θάρρος να καταστρέψει λόγω της εκπληκτικής ομορφιάς του και έγινε ο πρώτος του πίνακας.

Ήταν εκείνη τη μέρα που αποφάσισε να αρχίσει να σώζει τον καρπό εκείνου του παιχνιδιού, τοποθετώντας και κολλώντας τις εξαιρετικές του συνθέσεις από πέτρες σε ξύλινες σανίδες, ζωγραφισμένες στο παρελθόν από τον ίδιο, με πάντα διαφορετικά φόντο.

Σύντομα τα εξαιρετικής ομορφιάς έργα του άρχισαν να περιοδεύουν την Ιταλία, αγγίζοντας πολλές πόλεις της χερσονήσου, φτάνοντας ακόμη και πέρα ​​από τα σύνορα, μέχρι την Αμερική.

Είναι πλέον γνωστός σε όλο τον κόσμο ως ο «καλλιτέχνης της πέτρας», που χάρη στη φαντασία και την επιδεξιότητά του είναι σε θέση να μεταμορφώσει αυτό που δημιουργεί η φύση σε έργο τέχνης.




Τρίτη 16 Αυγούστου 2022

Με την φωτογραφική – καλλιτεχνική ματιά του Σάκη Αθάνατου

 

Η φύση της περιοχής μας προσφέρει απεριόριστες φωτογραφικές ευκαιρίες και κινητοποιεί την φωτογραφική δημιουργικότητα πολλών με την εντυπωσιακή χρωματική παλέτα της. Τα τοπία και γενικότερα τα διάφορα θέματα της φύσης ξεπετάγονται σε αστείρευτη ποικιλία και το μόνο που χρειάζεται είναι η καλλιτεχνική ματιά του φωτογράφου να δημιουργήσει τη σύνθεση.

Ο Αθανάσιος Αθάνατος, που βρίσκεται στο Λονδίνο και ήρθε με άδεια στο χωριό, βγήκε μια βόλτα στη κατάφυτη φύση του Βαλτινού και κατέγραψε, με τον φακό του, τις ομορφιές του χωριού.

Επιλέξαμε και παρουσιάζουμε ένα μικρό δείγμα από την φωτογραφική - καλλιτεχνική ματιά του!




Δευτέρα 15 Αυγούστου 2022

Εορτάστηκε με επιτυχία το πανηγύρι της Παναγίας στο Βαλτινό

 

Ύψιστη, με πρωτεύουσα θέση ανάμεσα στις υπόλοιπες θρησκευτικές εορτές του καλοκαιριού, κατέχει στην καρδιά του Αυγούστου η Κοίμηση της Θεοτόκου.

Στο Βαλτινό κάθε χρόνο διοργανώνεται εδώ και πολλά χρόνια στο εξωκλήσι της Παναγίας περίλαμπρο πανηγύρι στο οποίο συμβάλλουν και συμμετέχουν με την προσωπική τους παρουσία πολλοί κάτοικοι του χωριού.

Έτσι και φέτος εορτάστηκε με επιτυχία η Παναγία Ελεούσα, στο ομώνυμο εκκλησάκι του δάσους της Παναγίας Βαλτινού.

Αποβραδίς τελέστηκε η ακολουθία του εσπερινού, μέσα σε κατανυκτικό κλίμα, παρουσία πλήθος πιστών και επισκεπτών, ενώ στο τέλος αυτής προσφέρθηκε στους επισκέπτες φιλοξενία με την πατροπαράδοτη φασολάδα.

Ανήμερα της Παναγίας, το πρωί, πραγματοποιήθηκε η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία και στους επισκέπτες προσφέρθηκε πάλι φιλοξενία, πρόβιο κρέας με κριθαράκι στο καζάνι.

Την οργανωτική δομή του πανηγυριού την έχει κυρίαρχα το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο μαζί με τους διάφορους εθελοντές πιστούς στην θρησκευτική και λαϊκή παράδοση.

Όλοι οι κοινοτικοί θεσμοί συντονίζονται και συστοιχίζονται κάτω από το πνεύμα της όσο το δυνατόν καλύτερης διοργάνωσης του πανηγυριού.

Ο Δήμος αναλαμβάνει την καθαριότητα και τον ευπρεπισμό του χώρου με τους εργάτες και τα μηχανήματα που διαθέτει.

Επικεφαλής του θρησκευτικού τελετουργικού (Λειτουργία, Εσπερινό, Δέηση, Αρτοκλασία κλπ) είναι ο ιερέας του χωριού ο Πατήρ Κωνσταντίνος Ζαχαράκης, με συλλειτουργούς άλλους ιερείς από διπλανά χωριά και τους εκλεκτούς ιεροψάλτες.

Οι εθελοντές μάγειροι, οι διανομείς φαγητού και οι διάφοροι βοηθοί είχαν την ευθύνη της φιλοξενίας για την εύρυθμη διεκπεραίωση της προσφοράς του νόστιμου και γευστικού φαγητού.

Οι γυναίκες εθελόντριες ανέλαβαν την καθαριότητα, τη πάστρα και την λάντζα των μαγειρικών σκευών του μαγειρείου.

Κάποιοι εθελοντές είχαν τον συντονισμό και τη βοήθεια προς τους οδηγούς επισκέπτες, για το παρκάρισμα των αυτοκινήτων στον καθορισμένο χώρο.

Και έτσι το πανηγύρι μέσα σε φιλόξενο και εορταστικό κλίμα γιορτάστηκε με λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια.

Αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους τους εμπλεκόμενους εθελοντές και φορείς που με την σημαντική συμβολή τους αποδεικνύουν ότι ο θεσμός του πανηγυριού βρίσκεται βαθιά χαραγμένος στη συνείδηση όλων των κατοίκων και δημιουργούν τις προϋποθέσεις, ώστε κάθε χρόνο η επιτυχία να είναι εξασφαλισμένη.

Ακολουθεί φωτορεπορτάζ.

Σάββατο 13 Αυγούστου 2022

«Ο Δεκαπενταύγουστος» Διήγημα του Χάρη Αγγελή

 

Το πανηγύρι, που το περίμεναν τα παιδιά όλο το καλοκαίρι, άρχιζε την παραμονή το βράδυ και γινότανε πέρα στο εξωκκλήσι της Παναγίας.

Εκείνη την ημέρα, την παραμονή το απόγευμα, οι γελαδάρηδες έδεναν τα γελάδια νωρίτερα, δυο αξιάλες ήλιο πριν να βασιλέψει. Έβαζαν τα καλά τους και δρόμο για την Παναγία.

Εκεί μαζεύονταν άνθρωποι κι από τα γύρω χωριά. Άλλοι με γομάρια κι άλλοι με τα κάρα. Άπλωναν τα στρωσίδια κάτω από τα πανύψηλα δέντρα και έμειναν εκεί όλη τη νύχτα. Οι ταβερνιάρηδες είχαν έτοιμες τις καρέκλες και τα τραπέζια από τ’ απόγευμα. Η εξέδρα για τα όργανα και την ντιζέζα ήταν κι αυτή στημένη. Οι ασετιλίνες και τα λουξ κρεμασμένα στα δέντρα έκαναν τη νύχτα μέρα. Κοκορέτσια και αρνιά στις σούβλες μοσχοβολούσαν τον τόπο. Κολόνες από πάγο μέσα στα βαρέλια πάγωναν τις μπύρες τα κρασιά και τα αναψυκτικά. Οι ψιλικατζήδες, οι καραμελάδες,  άπλωναν την πραμάτεια τους και περίμεναν τους πανηγυριστές. Οι Παγωτατζήδες με ΕΒΓΑ παγωτά και κασάτα έπιαναν το πόστο τους.

Χαρτζιλίκι δεν υπήρχε, το πολύ καμιά δραχμή για κανένα μπισκότο ή ένα τρίτο παγωτού. Όμως παρά τις στερήσεις αυτές οι ψυχές των παιδιών ήταν πλουσιότατες. Θα έβλεπαν τις ντιζέζες δωρεάν. Έπιαναν κάτω από τη σανιδένια εξέδρα και κοίταζαν τις γυναίκες. Οι ντιζέζες, συνήθως είχαν βραχνιασμένες φωνές. Έκαναν φασαρία με το ντέφι, και δημιουργούσαν κέφι με τα χέρια, με τα πόδια και τα κουνήματά τους.

Κατά το βράδυ λοιπόν, η «συμμορία» των παιδιών είχε πολλά να κάνει. Έπρεπε να ρημάξει με το κλέψιμο του ψιλικαντζήδες. Δυο τρεις ακουμπούσαν στον πάγκο τάχα να διαλέξουν ή να ρωτήσουν: «πόσο κάνει αυτό;» και οι άλλοι έβαζαν τα χέρια κάτω από τα πόδια τους κι άρπαζαν ότι έπιανε το χέρι. Την άλλη μέρα δαχτυλίδια, σταυρουδάκια, σκουλαρίκια στόλιζαν τα σώματα των αγοριών. Ενώ φούσκωναν τις τσέπες με μπισκότα και καραμέλες. Οι ανταλλαγές των διπλών κλεψιμαίικων ισορροπούσαν την δυναμική της ομάδας και φαίνονταν σαν να τους είχε φωτίσει η νονά τους με στολίδια τον Δεκαπενταύγουστο.

Απ' την άλλη τα ερωτικά πειράγματα ήταν στο φόρτε τους και έφερναν φασαρίες. Δεν μάλωναν μόνο τα μικρά παιδιά, μάλωναν και οι μεγάλοι. Γροθιές, μπουκάλια σπασμένα, κεφάλια ματωμένα ήταν στην «νυχτερινή διάταξη».

«Γιατί πείραξες την αδερφή μου», «γιατί ακούμπησες την αρραβωνιάρα μου»; και όποια άλλη αφορμή υπήρχε για παρεξήγηση.

Ο διάλογος του φλερταρίσματος, που επικρατούσε μεταξύ αγοριών και κοριτσιών ήταν ως εξής:

«Γειά σου, τι κάνεις; Είμαστε ξαδέρφια;» 

«Σκατά να φας», απαντούσε το κορίτσι, γιατί τους συγγενείς του τους γνώριζε. Το «σκατά να φας» ήταν απάντηση που την έλεγαν τα κορίτσια σ’ όλη την περιφέρεια. Ήταν μια άμυνα κυρίως για να θολώνουν τα νερά προς τους οικείους, ώστε να μη δώσουν δικαίωμα την ώρα που μιλούσαν με τα αγόρια κι αρχίσουν οι ανακρίσεις και οι φασαρίες. Κι αυτό μερικές φορές το έλεγαν χαμογελώντας, υποδηλώνοντας έτσι την διάθεσή τους και την κρυφή επιθυμία τους. Τα μάτια και η γλώσσα του σώματος μαρτυρούσαν την διάθεσή τους και την έλξη προς το αρσενικό, αλλά το συγγενικό περιβάλλον το απαγόρευε.

Όλα τα αγόρια είχαμε καθρεφτάκι, που ήταν διπλό, μπροστά και πίσω. Πέρα από το καθρέφτισμα χρησίμευε και για το «γυάλισμα» των κοριτσιών.  Πιάναμε τις αχτίνες του ήλιου και τις στέλναμε στην παρέα των κοριτσιών, όσο μακριά και να βρίσκονταν, αρκεί να μην υπήρχαν ανάμεσα βάτια και δέντρα. Ήταν κι αυτό ένα είδος πειράγματος, ένα μήνυμα ότι σε θέλω, κοίταξε προς τα εδώ, αφού δεν μπορώ να σου μιλήσω. Και τα κορίτσια τάχα νευρίαζαν, έκαναν χειρονομίες, γελούσαν, αγκαλιάζονταν, και έτσι ανταποκρίνονταν σ’ όλο αυτό το παιχνίδι του φλερτ.

Από την άλλη, η Πιπίτσα, η ντιζέζα, με την κόκκινη σαν καρπούζι μίνι φούστα, έδειχνε απροκάλυπτα την αγάπη της στα παιδιά. Δεν είχε πρόβλημα οικογενειακού περιβάλλοντος γιατί ήταν από μακριά. Τα έβλεπε  κάτω από  τα σανίδια με γουρλωμένα τα μάτια να την περιεργάζονται, κι αυτή άλλο τόσο έκανε σφούρλες, ώστε να σηκώνεται η φούστα της περισσότερο. Κι όταν κατέβαινε να πάει στην τουαλέτα τα έπαιρνε κοντά της, τα αγκάλιαζε, τα έλεγε «αντράκια μου» και αυτά πέθαιναν από έρωτα. Τα μιλούσε έτσι μια ξένη γυναίκα που οι άλλοι την θεωρούσαν ελευθέρων ηθών κι όμως ήταν τόσο γλυκιά, τόσο καλή, και τόσο χαρούμενη γυναίκα που αναστάτωνε τις καρδιές των αγοριών. 

«Πιπίτσα θα ξανάρθεις και του χρόνου;» θυμάμαι που την ρώτησα.

«Ναι μωράκι μου, εσύ, μελαχρινό αντράκι, κοίτα να βγάλεις μουστάκι και θα χορέψουμε μαζί ένα τσιφτετέλι που θα χαλάσει κόσμο!»

Την άλλη μέρα την πέρασα στον καθρέφτη.


Παρασκευή 12 Αυγούστου 2022

Χάρτινο το φεγγαράκι


Δεν υπάρχει Έλληνας που να μην γνωρίζει και να μην έχει σιγοψιθυρίσει έστω και μία φορά αυτό το τραγούδι.

 Η μουσική είναι του Μάνου Χατζιδάκι και οι στίχοι ανήκουν στον ποιητή και στιχουργό Νίκο Γκάτσο.

Για την σημερινή Πανσέληνο επιλέξαμε να ακούσουμε το «Χάρτινο το φεγγαράκι» με την αισθησιακή φωνή του συντοπίτη μας Παναγιώτη Ζαχαρόπουλο, τον εξαίρετο και πολυτάλαντο αυτόν ΑΝΘΡΩΠΟ!

Πέμπτη 11 Αυγούστου 2022

Για την πανσέληνο του Αυγούστου

Με αφορμή την αυριανή πανσέληνο του Αυγούστου, που ονομάζεται και «Φεγγάρι του Οξύρρυγχου» και πέφτει στις 12 του μηνός, γίνεται μια αναφορά για τα μυθολογικά και ιστορικά στοιχεία της Σελήνης.

Σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία η Σελήνη ήταν κόρη των Τιτάνων Υπερίωνα και Θείας, και αδελφή του Ήλιου και της Ιούς, ενώ ήταν επίσης και η μητέρα του Ωρίωνα με πατέρα τον Ήλιο. Όπως ο Ήλιος, έτσι και η Σελήνη, είχε το δικό της άρμα που το έσερναν βόδια ή άλογα ή και ελάφια.

Το όνομά της ετυμολογείται από το σέλας (φως). Απεικονίζεται συνήθως ως θηλυκή μορφή με μία ημισέληνο ως στέμμα και έφιππη ή οδηγώντας άρμα με φτερωτούς ίππους. Άλλοτε οι περιγραφές τη θέλουν να οδηγεί μια αγέλη βοών και το ημισεληνιακό της στέμμα συσχετισμένο με τα κέρατα του ταύρου. Διασχίζει κυκλοτερώς τον ουρανό όμοια με τον αδελφό της, πάνω σε άρμα που σέρνουν δύο ημίονοι, ίπποι ή ταύροι, κατά το ένα μέρος τους λευκοί και κατά το άλλο μαύροι, αλληγορία του ότι μόνο η μία πλευρά της σεληνιακής επιφάνειας φωτίζεται από το ηλιακό φως. Σύμφωνα με διάφορες τοπικές παραδόσεις, έσμιξε με τον Αέρα με τον οποίο και γέννησε μία μόνο θυγατέρα, τη Δρόσο, με τον Θεό Δία (σύμφωνα με την αττική παράδοση) από τον οποίο γέννησε την Πανδία (εκ του παν-δίος, δηλ. πανθειοτάτη), με τον Θεό Πάνα (σύμφωνα με την αρκαδική λατρεία της επί του Λυκαίου όρους), με τον θνητό Ενδυμίωνα με τον οποίο γέννησε 50 κόρες, όσοι και οι σεληνιακοί μήνες της κάθε Ολυμπιάδας και, τέλος, με τον αδελφό της Ήλιο (μια παράδοση της ύστερης αρχαιότητας που διασώζει ο Κόιντος ο Σμυρναίος).

Ορφικός ύμνος της Σελήνης

«Άκουσε, θεά βασίλεια, φαεσφόρε, δία Σελήνη,
ταυρόκερως Μήνη, νυκτιδρόμε, που συχνάζεις στον αέρα,
εννυχία, δαδούχε, κόρη, ευάστερε, Μήνη,
αυξομένη & λειπομένη, θυληκή & αρσενική,
αυγάστειρα, φίλλη των ίππων, μητέρα του χρόνου, φερέκαρπε,
ηλεκτρίς, βαρύθυμε, καταυγάστειρα, νυχία,
πανδερκής, φιλάγρυπνε, που είσαι πλήρης καλών άστρων,
που χαίρεσαι με την ησυχία και τους ολβιόμοιρους εύφρωνες,
λαμπετία, χαριδώτι, τελεσφόρε, νυκτός άγαλμα, αστράρχη,
τανύπεπλε, ελικοδρόμε, πάνσοφη κόρη,
ελθέ μακάρια, εύφρων, ευάστερη, που λάμπεις με τριπλό
φέγγος, σώζοντας τους νέους ικέτες σου, κόρη».

Ομηρικός ύμνος της Σελήνης

Την μακροφροφτέρουγη Σελήνη ακολουθήστε, Μούσες,
γλυκόλαλες κόρες του Κρονίδη Δία, γνώστριες τη ωδής.
Λάμψη ουρανόφαντη χύνεται γύρω στη γη από εκείνην,
από τα αθάνατο κεφάλι της, και πολλή χάρη ξεσικώνεται
με τη δική της λάμψη. Ο σκοτεινός αέρας λαμπυρίζει
απο το χρυσό στεφάνι της. Οι ακτίνες της φεγγοβολούν,
όσο, αφού λούσει στον Ωκεανό το όμορφο κορμί της
κι αφού ντυθεί ρούχα που λάμπουν, η θεϊκή Σελήνη
ζεύει στα αμάξι τους δασύτριχους, λαμπρούς ίππους
και βιαστικά κάνει να τραβήξουν μπροστά οι ομορφότριχοι
ίπποι, βραδινή κι ολοφέγγαρη. Η μεγάλη πορεία της είναι
γεμάτη κι οι λαμπρές ακτίνες της, καθώς μεγαλώνει,
απλώνονται από τον ουρανό. Ένδειξη και σημάδι έχουν οι θνητοί.
Με αυτήν κάποτε έσμιξε σε κλίνη του Κρόνου ο γιός.
Εκείνη γκαστρώθηκε και γέννησε την Πάνδεια,
που είχε μορφή ξεχωριστή ανάμεσα στους αθανάτους.
Νε έχεις χαρές, αρχόντισαα, ασπροχέρα θεά Σελήνη,
καλοδιάθετη, ομορφοπλέξουδη. Με εσένα αρχή θα μιλήσω
για δόξες ημίθεων, που έργα τους τραγουδιστές δοξάζουν,
των Μουσών οι υπηρέτες, με τις γοητευτικές φωνές τους.

Τετάρτη 10 Αυγούστου 2022

Με αφορμή το πανηγύρι του Δεκαπενταύγουστου


Οι άνθρωποι με χαρά και νοσταλγία ξαναγυρίζουν πίσω στο παρελθόν και με τις αναμνήσεις τους ξαναζούνε την παιδική τους ηλικία, καθώς οι παιδικές αναμνήσεις δίνουν ευχαρίστηση και ζωτικότητα.

Τέτοιες αναμνήσεις προσπαθούμε να ανασύρουμε από τη μνήμη μας, κυρίως από γεγονότα πού διαδραματίστηκαν στην ιδιαίτερη πατρίδα μας.  

Με αφορμή το επικείμενο πανηγύρι του Δεκαπενταύγουστου ας ξαναθυμηθούμε την ταινία με τα εικονογραφημένα διηγήματα «Το πρώτο της ζωής μου ταξίδι» που οι ιστορίες τους διαδραματίζονται σε ένα κοινό τόπο σημείο αναφοράς, στο δάσος της Παναγίας Βαλτινού.

Σενάριο - Σκηνοθεσία -Σκίτσα: Δημήτρης Τσιγάρας

Αφήγηση: Σάκης Μπιλιάλης

Μουσική: Χρύθσανθος Μουζακίτης

Ποίηση: Ηλίας Κεφάλας


Τρίτη 9 Αυγούστου 2022

Τα Βαλτσινιώτικα

 

Έτσι κι αλλιώς κι αλλιώτικα

εδώ στα Βαλτσινιώτικα

θα λέμε τον καημό μας,

τα βάσανα, τις πίκρες μας,

τα ωραία απ’ το χωριό μας! 

Φτάνει Δεκαπενταύγουστος κοντεύει πανηγύρι

το βλέπεις στη διάθεση του κάθε νοικοκύρη.

Φροντίδα, ψώνια, αγορές, τιμάρεμα, φασίνα,

και συνταγές χωριάτικες θα βγουν απ' την κουζίνα.

 

Γιορτάζει η Παναγία μας, στο γραφικό εκκλησάκι

και γίνεται κάθε χρονιά εκεί πανηγυράκι.

Προσκυνητές συρρέουνε να ανάψουν το κερί τους,

να κάνουνε το τάμα τους, να πουν την προσευχή τους.


Φέτος τη βγάζουμε λιτά με λίγη φασολάδα,

θα πορευτούμε φτωχικά όπως και όλη η Ελλάδα.

Τα δύσκολα μας φέρανε, ας είναι δεν πειράζει…,

έχει η ζωή πολλές χαρές, δεν βάζουμε μαράζι. 

Όμως να, μέσα στο χωριό πολλοί θα το γιορτάσουν

μέρα που θα 'ναι, με χαρές και κέφια θα περάσουν.

Στα μαγαζιά θα κάτσουνε, θα φάνε και θα πιούνε

και με παρέα εκλεκτή θα το ευχαριστηθούνε.

Οι δρόμοι θα γεμίσουνε φαρσαλινούς χαλβάδες

που τους τυλίγουν στο χαρτί οι όμορφες κυράδες.

Αραδιασμένοι στη σειρά, σε πάγκους τους πουλάνε,

«Περάστε κύριοι» διαλαλούν και το ταψί χτυπάνε. 

Για τα παιδάκια θα στηθούν παράγκες με παιχνίδια

λογιών, λογιών χρυσαφικά, κούκλες και μπιχλιμπίδια.

Στον κόσμο των ονείρων τους το θαυμαστό γυρεύουν

και μες στην αθωότητα με το θεριό παλεύουν. 

Ίσως σε κάποιο μαγαζί να ’ρθούνε και κλαρίνα

να θυμηθούμε τα παλιά, τα ωραία χρόνια, εκείνα,

που ξέραν και γλεντούσανε και μπαίναν στα μεράκια

και ξέδιναν χορεύοντας διώχνοντας τα φαρμάκια.

 

Να θυμηθούμε τα παλιά, τα παιδικά μας χρόνια,

που μέσα από τα χέρια μας γλίστρησαν σαν μπαλόνια

και πέταξαν και χάθηκαν μακριά τα χελιδόνια

κι έμειναν άδειες οι φωλιές, κι ολόγυμνα τα κλώνια.

 

Φέτος το πανηγύρι μας ας είναι μια ευκαιρία,

να ξανακτίσουν τα πουλιά, φωλιά στη ουτοπία,

να ονειρευτούμε όλοι μαζί, τον κόσμο, τη ζωή μας

κι ίσως ν’ αρχίσει να γενεί ευκταία κι η ευχή μας.


Δευτέρα 8 Αυγούστου 2022

Το Μονοπώλιο του Βαλτινού (Ιστορικές σελίδες)

 

Το 1965 αρχίζει η λειτουργία του Μονοπωλίου. Μετά την πτώχευση της Ελλάδας, επί Χαριλάου Τρικούπη, και την ήττα της στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897, επιβλήθηκε στη χώρα πολεμική αποζημίωση και Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος. Για να εξασφαλίσουν οι δανειστές ότι θα εισπράξουν πίσω τα χρήματά τους, επέβαλαν μεταξύ των όρων την κατ’ ευθείαν είσπραξη των κερδών από τέσσερα βασικά προϊόντα το πετρέλαιο, το αλάτι, τα σπίρτα και τα τραπουλόχαρτα, που θα διακινούσε πλέον μόνον το Ελληνικό Μονοπώλιο, δηλαδή τα κρατικά καταστήματα, τα οποία πωλούσαν με σταθερές τιμές σε όλη την ελληνική επικράτεια και ελέγχονταν από την αγορανομία. Οι πρόσοδοι των καταστημάτων αυτών εκχωρούνταν από το Ελληνικό Κράτος στους πιστωτές.

Το Μονοπώλιο στο Βαλτινό ιδρύθηκε στις 13 Μαΐου 1965 και λειτούργησε υπό τη διεύθυνση του Ευαγγέλου Δημητρίου Πέτρου ως τις 31 Δεκεμβρίου 1985. Βρίσκονταν στη θέση της σημερινής  οικίας  Δημητρίου Ε. Πέτρου, όπου σήμερα το κατάστημα «Ο γύρος του κόσμου». Εξυπηρετούσε όχι μόνο το Βαλτινό αλλά και όλη την ευρύτερη περιοχή. Πωλούσε σπίρτα, τράπουλες, φωτιστικό πετρέλαιο και αλάτι όχι μόνο για μαγειρική αλλά και για τις βιοτεχνίες. Ήταν κατά κάποιο τρόπο ευεργέτημα και ανακούφιση για τους αγοραστές, αφού η τιμή των προϊόντων του ήταν μονοπωλιακή και ενιαία για όλους 10 δραχμές είχε στα Τρίκαλα το πετρέλαιο 10 και στο Μονοπώλιο.


Κυριακή 7 Αυγούστου 2022

Άλλο Ένα Καλοκαίρι

 

Για σκέψου να μην πρόφταινα
κι αυτό το καλοκαίρι
να δω το φως ξανά εκτυφλωτικό
να νιώσω την αφή του ήλιου στο κορμί μου
να οσμιστώ δροσερές και χαλασμένες μυρωδιές
να γευτώ γλυκόξινες και πιπεράτες γεύσεις
ν’ ακούω τα τζιτζίκια ως τα κατάβαθα της νύχτας
να καταλαβαίνω τούς δικούς μου που αγαπώ
να μην αδημονώ μ’ αυτούς που με στηρίζουν
να σκέφτομαι κι εκείνους που θέλησα να ξεχάσω
να βρίσκω φίλους που έρχονται από μακριά
ν’ αφήνω κι άλλες ζωές να μπαίνουν στη δική μου
να κολυμπάω σε θάλασσες ζεστές
ν’ αντικρίζω φρέσκα σώματα γυμνά
ν’ αναπολήσω έρωτες, να ονειρευτώ καινούργιους
ν’ αντιληφθώ τα πράγματα που αλλάζουν.
Έτσι καθώς τα πρόφτασα αυτό το καλοκαίρι
λέω να ελπίζω για προσεχή Χριστούγεννα
για κάποια επόμενη Πρωτοχρονιά
– άσε να δούμε και για παραπέρα.

Από τα Ποιήματα του Τίτου Πατρίκιου, εκδόσεις Κέδρος


Σάββατο 6 Αυγούστου 2022

Το κουβεντολόι στο καφενείο του χωριού (με ντοπιολαλιά)

 


Που λέτι φίλοι μου, τις προάλλες μπλατσιάσκα στου καφενείου με ένα παλιό φίλο και τά ’παμε λιγάκι:

-Γειά σου βρε Κώτσιο, τί χαμπάρια;

-Καλά αγαπητέ μου, καλά, δόξα τον Κύριο, απάντησε.

-Πως τα βλέπ’ς τα πράματα;

-Μαύρα κι άραχνα φίλε μου!

-Γιατί βρε αδερφέ, επιμένω εγώ.

-Από που ν’ αρχίσω και που να τελειώσω.

-Να σε διευκολύνω;

-Να σ’ ακούσω, βεβαίως, μου απαντά.

-Ξεκίνα απ’ του σπίτις. Την φαμπλιά την έχς καλά;

-M…μμμμμ!!! Κομψί κομψά, που λέν και στο χουργιόμ, απάντησε.

-Γιατί, έχ’ς κανένα άρρουστου;

-Φτου, φτου, φτού, να μας φλάξι ου Θιός.

-Έ, άμα είστι καλά κι δεν είναι κανένας άρρουστους, τί του συζητάς, πλούσιους είσι.

-Μη δ’λέβ’ς;

-Γιατί να σι δ’λέψου, σουβαρά μιλάου, επιμένω. Καλά είστι, βόλτα τα φέρ’ς, μια χαρίτσα, κιραμίδι να βάλτ’ς του κιφάλις απ’χάτ, έχ’ς, έ, μην είμαστι κι πλιουνέκτες; Να πίνουμι νιρό, να τηράμι κι τουν ουρανό!! Έτσι δεν έλιγαν οι παλιοί;

-Ναι, έτσι έλιγαν, αλλά τότι ήταν αλλιώς τα πράματα.

-Πως αλλιώς δηλαδή;

-Όλοι ήταν του ίδιου απού λιλιά. Τώρα άλλοι ξιχίλτσαν οι τσέπις κι άλλοι ούτι σέντζ.

-Κι ισί δεν έχ’ς θέλτς να πεις, δηλαδή.

-Σ’ είπα, μαύρα χάλια. Αλλά ας όψιτι ικίνους ου κιαρατάς ου Πούτιν.

-Ούϊ; Τί δ’λιά έχι ου Πούτιν μη τη θ’κης τη σακούλα;

-Καλά, ισί ζας ιδώ, ή ζας αλλού;

-Ιδώ ζάου, που αλλού να ζάου.

-Μπά…αααα, αμφιβάλου, αλλού ζας!

-Τί λες, μωρέ πάς καλά;

-Έμ’ άμα ζούσις ιδώ θα μη καταλάβινις τί σι λέου.

-Α…αααα, τώρα κατάλαβα, μιλάς για την ακρίβεια!

-Γι΄ αυτήν την πουτάνα μιλάου, ναι.

-Ξέρ’ς τι έπαθάμι ιμίς οι αγροτοκτηνουτρόφοι;

-Τί έπαθάτι;

-Στου διπλάσιου όλα. Έλα ισί τώρα να τα βγάλτς πέρα. Εσύ καλά τη σβαγκανάς την σύνταξη. Τί ανάγκη έχ’ς; Μήνας μπαίνι, μήνας βγαίνι ντάγκα – ντάγκα τα ιβρουλάκια. Ιμείς οι φουκαράδις οι αγρότες πιδιμάρα!! Μόνου πιδιμάρα κι κακό. Τίπουτας άλλου.

-Δε λέου, δίκιου έχ’ς, αλλά που θα πάει, θα πιράσι κι αυτό. Θα ρθούν καλίτιρις μέρις.

-Ναι, τώρα, μάλιστα, με έπεισες. Βρε ιδώ μιθαύρου τα πάου για λιπίδι κι συ...

-Τί λες;

-Αυτό απ’ ακούς. Λιπίδι.

-Θα πουλήσεις του κουπάδι;

-Κι τί να κάνου. Δεν έχω άλλη λύση.

-Κάτσι καλά Κώτσιου….ουου!!!

-Καλά κάθουμι, αλλά πρέπει να ζήσουμι κι όλας. Βλέπς ο γιός μ’ θέλει να πάει διακουπές.

-Δηλαδή, για να καταλάβου, για  να πάει ου γιός σ’ διακουπές, θα χαλάσι του βιός;

-Τί να κάνου Μύκουνου τη λεν αυτήν!

-Τί Μύκονο και πράσιν’ άλογα λες αυτού;

-Τί δεν καταλαβαίντζ;

-Ου γιος ου θ’κός θα πάει διακουπές στη  Μύκουνου;

-Γιατί στου μπγιάδι κατούρσι ου θ’κός μ’ ου γιος;

-Τί να σι που, άμα κι ου γιος ου θ’κός, θέλι να πάει διακουπές στην Μύκουνου, τότι δε…εεεεν πάμι καλά. Κάτι φταίει.

-Καλά, επειδή ου θ’κός μ’ ου γιος θα πάει διακουπές στη Μύκουνου, δεν πάμι καλά;

-Έλα Θεέ και Κύριε. Βρε ποια Μύκουνου λες; Πας καλά;

-Γιατί τί έχει η Μύκουνους ;

-Μιλάς σοβαρά ή του λες για να γελάσουμε;

-Έ ρα, νέους είνι, θέλι κι΄ αυτός να πάει στη Μύκουνου. Τόσου ποια κακό είνι;

-Βρε εκεί άμα πας έχει δυο άκρις. Ξέρς;

-Τι δυο άκρις έχει, δε σι καταλαβαίνου.

-Τι να σι που τώρα, τί να σι που, να τ’ πείς να πάει αλλού, όχι στη Μύκουνου.

-Αφού ικί θέλι !!

-Άκσις τί σι λέου ιγώ;

-Άκσα, άκσα, αλλά δεν καταλαβαίνου γιατί να μην πάει σαν πιδί που είνι κι΄ αυτό;

-Ιγώ σι προυϊδουπήησα  μακριά απ’ τη Μύκουνου. Τώρα, θες του πιδίς;

-Μα καλά, δε θέλου του πιδίμ;

-Τότι αλλού, όχι στη Μύκουνου.

-Έ, ρα, θα παν κάτι φίλοι τ’, θα πάει κι΄ αυτός.

-Καλα…ααααα!! Ιγώ μια φουρά σι προυϊδουπίισα. Κοίτα μη τσακώσι τουν κώλου μη τα δυο τα χέρια μόνου.

-Άρα μη φουβάσι, άσι του πιδί να πάει όπ’ θέλι . Όλου του χρόνου στα πρόβατα και στα χωράφια, έ, δε δικαιούται κι αυτός να πάει διακουπές;

-Βρε Κώτσιο να πάει, δεν λέω, να πάει, αλλά στη  Μύκουνου;

-Άντι πάλι…ιιιιι!!!


Παρασκευή 5 Αυγούστου 2022

Ιστορικές σελίδες από την ποδοσφαιρική ομάδα του Βαλτινού. (Μέρος 10ον)


Αφιέρωμα σε ποδοσφαιριστές του ερασιτεχνικού ποδοσφαίρου του Α.Ο. Βαλτινού.

Στη συνέχεια του αφιερώματος «Ιστορικές σελίδες από την ποδοσφαιρική ομάδα του Βαλτινού» παρουσιάζονται παρακάτω μια σειρά από ποδοσφαιριστές που κατάγονται από το Βαλτινό και έπαιξαν ποδόσφαιρο με τη φανέλα της ομάδας.

Χρήστος Ε. Παπακώστας

Από τους πιο γρήγορους και ευκίνητους αμυντικούς. Και στα 90 λεπτά του αγώνα ήταν αεικίνητος και δεν δίσταζε να βάζει τα πόδια του στη φωτιά προκειμένου να ματαιώσει τα σχέδια των αντιπάλων του.

Ήταν ποδοσφαιριστής με ήθος, ευγενικός, ήρεμος, αλλά μαχητικός και καλός χειριστής της μπάλας.

Ψαρράς Κ. Δημήτριος

Αμυντικός ποδοσφαιριστής και κάποιες φορές κεντρώος. Τον διέκρινε το πείσμα και η δύναμη τα οποία τα χρησιμοποιούσε για να αναχαιτίσει τους επιθετικούς. Καλός επίσης ήταν και στη διεκδίκηση της μπάλας με το κεφάλι.

Κώστας Β. Πράτας

Τερματοφύλακας με πολύ καλές αποκρούσεις και επάξια υπεράσπιση της εστίας του. Αν και ως ποδοσφαιριστής ήταν λίγες οι συμμετοχές του στους αγώνες, έδωσε όμως τη μάχη πολλές φορές ως παράγοντας στο Δ.Σ.  της ομάδας.

Κωνσταντίνος Α. Τσιγάρας

Αγωνίστηκε ως ποδοσφαιριστής στη θέση του τερματοφύλακα με καλή τοποθέτηση κάτω από την εστία του. Είχε καλή έξοδο και πολλές φορές απέτρεψε την παραβίαση της εστίας του με τις αποκρούσεις του και τα μπλουζόν του. Διετέλεσε και πρόεδρος του Δ.Σ. του Α.Ο. Βαλτινού.

Ψαρράς Δ. Αντώνης

Καθαρός αμυντικός ποδοσφαιριστής που συνδύαζε την ταχύτητα με τη δύναμη και χαλούσε τα σχέδια των επιθετικών της αντίπαλης ομάδας. Έπαιρνε την μπάλα και οργάνωνε στη συνέχεια το παιχνίδι.

Αντώνιος Ι. Παπακώστας

Παίκτης της αμυντικής γραμμής και του κέντρου, με καλό κοντρόλ της μπάλας, καλή τρίπλα και ωραία μεταβίβαση. Υπήρξε μέλος του Δ.Σ. του ΑΟΒ.

Σπύρος Α. Τσιγάρας

Διέθετε αξιοπρόσεκτα χαρακτηριστικά, έντονη προσωπικότητα, με σπιρτάδα, ευρηματικότητα,  ντρίπλα, και δυνατό σουτ. Συνήθως έπαιζε επιτελικός χαφ, αλλά απέδιδε πολύ καλά και ως κρυφός κυνηγός. Το αιλουροειδές στιλ του δημιουργούσε πανικό στις άμυνες που προσπαθούσαν, μάταια, να τον αναχαιτίσουν.

Δημήτριος Ευαγ. Πέτρου

Αμυντικός ποδοσφαιριστής με ηγετικά χαρακτηριστικά. Απέτρεπε τις επιθέσεις των αντιπάλων και δημιουργούσε τις προϋποθέσεις για οργανωμένη αντεπίθεση. Δυνατός και σταθερός με ιδιαίτερη σωματική διάπλαση, δύσκολα μπορούσε να τον τζαρτζάρει ο αντίπαλος.

Μιχάλης Κ. Αγγελόπουλος

Ποδοσφαιριστής με μεγάλο εκτόπισμα. Έξυπνος, δυνατός, και ταχύς. Στη θέση του σέντερ φορ μυρίζονταν τη φάση δημιουργούσε τις προϋποθέσεις και πετύχαινε το γκολ. Το τριπλό προσόν του ήταν το δυνατό σουτ, η καρφωτή κεφαλιά και η έξυπνη τρίπλα. Είχε μακρά και πετυχημένη πορεία στο ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο.

Το 1985 ξεκίνησε από τον Α.Ο. Βαλτινού.

Το 1987-1980 με μεταγραφή έπαιξε στην ομάδα του Πειραϊκού, στην Αθήνα.

Το 1988-1990 έπαιξε στον Πλάτανο.

Το 1990-1991 έπαιξε στην ομάδα  Α.Ε.Π.Α. όπου βγήκε πρώτος σκόρερ.

Από το 1992-1995 έπαιξε στην Α.Ε.Τ.

Στη συνέχεια ξαναέπαιξε με την φανέλα του Βαλτινού, ένα χρόνο στην ομάδα του Ορφέα Ασπροβάλτου και έκλεισε την ποδοσφαιρική του καριέρα πάλι στο Βαλτινό.


Πέμπτη 4 Αυγούστου 2022

Πρόσκληση του Δήμου Τρικκαίων σε επιχειρήσεις για συμμετοχή τους στο TriCoin

 

Καινοτόμο πρόγραμμα επιβράβευσης των πολιτών μέσω χρήσης δημοτικών υπηρεσιών και άθλησης υλοποιεί ο Δήμος Τρικκαίων.
Το TriCoin επιβραβεύει τους/τις πολίτες που συμμετέχουν σε δράσεις του Δήμου, μετατρέποντας την άυλη αυτή πιστωτική μονάδα σε χρήματα. Στη συνέχεια, οι πολίτες θα μπορούν να επωφεληθούν λαμβάνοντας εκπτώσεις, είτε από επιχειρήσεις των Τρικάλων, είτε σε δραστηριότητες του Δήμου.
Για τον λόγο αυτόν, ο Δήμος Τρικκαίων καλεί επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα όρια του Δήμου, να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Η διαδικασία γίνεται με αποστολή ενός απλού μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο info@trikalacity.gr, στέλνοντας παράλληλα και το λογότυπο της επιχείρησής τους.

Πώς λειτουργεί το πρόγραμμα

Με κάθε χρήση υπηρεσίας του Δήμου, οι πολίτες αποκτούν TriCoins. Κάθε TriCoin αντιστοιχεί σε 0,10€ και προστίθεται αυτόματα στο ψηφιακό πορτοφόλι του κινητού τηλεφώνου.
Στη συνέχεια οι πολίτες θα μπορούν να εξαργυρώνουν τα TriCoins
– σε προσφορές εκπτώσεων επί των παρεχόμενων υπηρεσιών ή πωλούμενων προϊόντων των επιχειρήσεων.
– σε χρήση δημοτικών υπηρεσιών (π.χ. Κολυμβητήριο, Ωδείο).
Το TriCoin θα υλοποιηθεί αρχικώς στην εφαρμογή υγείας & ευεξίας AesculApp. Θα ακολουθήσουν, οι συμμετοχές σε διαβουλεύσεις, σε προγράμματα ανακύκλωσης, σε χρήση δημοτικών υπηρεσιών κ.α.
Με τον τρόπο αυτόν, ενισχύεται η συνεργασία κοινωνίας, πολιτών, επιχειρήσεων, Δήμου, με οφέλη άμεσα και απτά, σε πλήθος δραστηριοτήτων.

 

Από το γραφείο Τύπου


Τετάρτη 3 Αυγούστου 2022

Η πλατεία της Εκκλησίας Βαλτινού

 

Στο Βαλτινό, εκτός από την σημερινή κεντρική πλατεία της Γελαδαριάς, υπάρχει και η πλατεία μπροστά στην εκκλησία. Παλαιότερα αυτή ήταν η κεντρική πλατεία του χωριού καθώς όλες οι κοινωνικές υποδομές ήταν συγκεντρωμένες εκεί και ως εκ τούτου και όλες οι κοινωνικές δραστηριότητες των κατοίκων γίνονταν εκεί.

Εκεί υπήρχε ο ναός του Αγίου Αθανασίου, για την άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων. Εκεί ήταν και το πρώτο δημοτικό σχολείο το οποίο στεγάζονταν σε παρακείμενο κτίριο της εκκλησίας. Εκεί ήταν το μοναδικό μπακάλικο του χωριού, το μπακάλικο του Βασίλη Καραθανάση που αποτελούσε τόπο συναναστροφής, φρόντιζε για τις προμήθειες και εξυπηρετούσε τις ανάγκες των νοικοκυριών.

Εκεί ήταν το παλιό κοινοτικό γραφείο, για τις διοικητικές υπηρεσίες. Αυτό το γραφείο αργότερα κατά τη δεκαετία του 1960, έγινε καφεπαντοπωλείο από τους αδελφούς Ευάγγ. Καλαμπάκα. Ο μεγαλύτερος αδελφός ο Νίκος, το ονόμασε Καφέ-παντοπωλείο «Τα χίλια δέντρα». Ο χώρος έσφυζε από βλάστηση: μια σειρά από πανύψηλους φτελιάδες ξεκινούσε από τη μία άκρη και έφτανε ως την άλλη. Τα δέντρα ως φυσικά στοιχεία του τόπου με τη μακροζωία και τη σκιερότητά τους αποτελούσαν σημείο αναφοράς και τόπο συγκέντρωσης για τις διάφορες παρέες. Τα δέντρα αυτά μαζί με τα δέντρα της Παναγίας και του λόγγου του Σιμή, εκτός από την ομορφιά, τη μεγαλοπρέπεια και την επιβλητικότητά τους, είχαν και τη δική τους ιστορία: ήταν συνέχεια – κατάλοιπα των δέντρων που αποτελούσαν τα δάση του Κόζιακα. Υπήρχε μια παράδοση κι ένας άγραφος θρησκευτικός νόμος: «τα δέντρα αυτά δεν κάνει να τα κόψεις, είναι του Αγίου της εκκλησίας, είναι βακούφικα». Τα δέντρα αυτά λοιπόν, μαζί με τα πολλά πεύκα και τα κυπαρίσσια του οικοπέδου της εκκλησίας δημιουργούσαν ένα πανέμορφο αλσύλλιο και μια μοναδική αλάνα για το παιχνίδι των μικρών παιδιών.

Από εκεί διέρχονταν πρώτα ο κεντρικός δρόμος του χωριού. Στην άλλη γωνία της πλατείας, διαγώνια από το Γραφείο, υπήρχε ένα από τα 4 κοινοτικά αρτεσιανά. Εξυπηρετούσε όλη τη γειτονιά κι όλη την γύρω περιοχή καθώς και όλο τον κόσμο στις εορταστικές εκδηλώσεις και στα σεργιάνια που γίνονταν μπροστά στην εκκλησία.

Το 1967, με την υπόδειξη και καθοδήγηση της Xούντας η πλατεία της εκκλησίας Βαλτινού ονομάστηκε «Πλατεία Στυλιανού Πατακού». Στην απόφαση υπ’ αριθμ. 26 του 1968, στα πρακτικά του Κοινοτικού Συμβουλίου, γίνεται η εξής αναφoρά για τις πλατείες του χωριού: ...«α) επί της πλατείας Γεωργίου Παπαδοπούλου ως και πέριξ του χώρου ήτοι εις το παραχωρηθέν οικόπεδο προς το Δημόσιον δια την κτιριακήν εγκαταστάσεως του Αγροτικού Κτηνιατρείου. β) Επί της πλατείας Στυλιανού Πατακού έναντι της εκκλησίας Αγίου Αθανασίου»...

Το 2000 η πλατεία διαμορφώθηκε, εξωραΐστηκε και αποτέλεσε ένα πραγματικό στολίδι για το χωριό μας. Οι κοινωνικές συνθήκες όμως διαμορφώθηκαν σύμφωνα με τις νέες ανάγκες των κατοίκων και έτσι με την πάροδο του χρόνου το κέντρο του χωριού μεταφέρθηκε στην σημερινή κεντρική πλατεία. Έμειναν όμως κάποιες φωτογραφίες να μας θυμίζουν την αίγλη, το σφρίγος και την ομορφιά ενός τόπου που κάποτε έσφυζε από ζωή.

Γιατί η πλατεία της εκκλησίας είχε την προσωπικότητά της, είχε τα δικά της προσωπικά στοιχεία και σήμερα έχει να σου διηγηθεί ιστορίες και να σου μαρτυρήσει πολλά, μα πάνω απ’ όλα να σου εκμυστηρευτεί τα μυστικά των προγόνων.

επικοινωνιστε μαζι μας