Σάββατο 21 Μαΐου 2011

Μαγιάτικα Λουλούδια


Μάιος και τα λουλούδια ακόμα είναι στις δόξες τους!
Εμείς σας αφιερώνουμε ένα μπουκέτο λουλούδια παρουσιάζοντας έναν τρόπο κατασκευής μιας κάρτας, που όταν την ανοίγεις, αναπηδά μπροστά σου ολόκληρο μπουκέτο! Ιδού:


Η κατασκευή του ενός άνθους απαιτεί την δίπλωση ενός χαρτιού στη μέση, επί 3 φορές. Το αποτέλεσμα είναι μια οκταγωνική επίπεδη μαργαρίτα. Κόβοντας όμως το ένα πέταλο και κολλώντας τα δύο στην άκρη, η μαργαρίτα από επίπεδη γίνεται τρισδιάστατη.


Δείτε πραγματικά, πόσο θυμίζει την παράπλευρη επιφάνεια εξαγωνικής πυραμίδας, που ακριβώς επειδή είναι χωρίς την βάση της, μπορεί όταν πιέζεται να γίνεται και πάλι επίπεδη. Αυτό είναι και το μικρό μυστικό της κάρτας: Η ίδια επιφάνεια, γίνεται επίπεδη η αποκτά όγκο! Έτσι, ξαφνιάζει τον καθένα μας το μπουκέτο που ξεπετάγεται...
Καλή επιτυχία!

Ολοκληρώθηκε η απογραφή στο Βαλτινό



Αν και η τυπική λήξη της ημερομηνίας είναι η 24η Μαίου, εντούτοις ,στο Βαλτινό η απογραφή του πληθυσμού έχει σχεδόν ολοκληρωθεί.
Οι απογραφείς συγχωριανοί μας, Στέργιος Βότσιος και Ειρήνη Καλαμπάκα επισκέφθηκαν όλα τα σπίτια του χωριού και κατέγραψαν τα στατιστικά στοιχεία, πληθυσμού και κατοικιών.


Η απογραφή διεξάγεται στη χώρα μας από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) και στοχεύει στη γνώση της κατάστασης του πληθυσμού μας, του δυναμικού του και των κύριων χαρακτηριστικών του. Κύριος σκοπός της Απογραφής  είναι να συμβάλλει ιδιαίτερα στην περιφερειακή ανάπτυξη.

Παρασκευή 20 Μαΐου 2011

Με την τέχνη του μαρκαδόρου



Μια σειρά από εικόνες, έργα τέχνης, επιλεγμένες από την κατηγορία των διαφόρων αθλημάτων και φτιαγμένες με μαρκαδόρους, συνθέτουν ένα εντυπωσιακό εικαστικό σύνολο.


Δημιουργήθηκαν με την τέχνη του μαρκαδόρου. Αεροδυναμικές συνθέσεις, γεμάτες με δύναμη, κίνηση και χρώμα. Ταράζουν τον κόσμο των συναισθημάτων και διεγείρουν τις αισθήσεις.


Απολαύστε τις δεκαπέντε υπέροχες εικόνες που δημιουργήθηκαν με την τέχνη του μαρκαδόρου!

Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Μαθήματα Βαλτσινιώτικης οικονομίας



Η εκδίκηση του κόσμου της λοταρίας του ψόφιου Γαϊδάρου…
Ιστορία 1η :
Ο Μήτρος πήγε στο Βαλτινό και αγόρασε από ένα αγρότη ένα γάιδαρο έναντι του ποσού των 100 ευρώ. Ο αγρότης συμφώνησε να του τον παραδώσει την επόμενη μέρα. Την επόμενη μέρα όμως, ο αγρότης του είπε:
-«Συγνώμη αλλά έχω άσχημα νέα, ο γάιδαρος ψόφησε».
-«Τότε δώσε μου τα λεφτά μου πίσω», απάντησε ο Μήτρος.
-«Δεν μπορώ να το κάνω γιατί τα έχω ήδη ξοδέψει....» είπε ο αγρότης.
-«Εντάξει, τότε δώσε μου τον νεκρό γάιδαρο», είπε ο Μήτρος.
-«Τι θα τον κάνεις;» ρώτησε ο αγρότης,
-«Θα τον βγάλω σε λοταρία», απάντησε ο Μήτρος.
-«Αποκλείεται να βγάλεις σε λοταρία τον ψόφιο γάιδαρο», είπε ο αγρότης με μια δόση ειρωνείας.
-«Φυσικά και μπορώ, απλά δεν θα πω σε κανένα ότι είναι ψόφιος», είπε ο Μήτρος.
Ένα μήνα αργότερα ο αγρότης βρέθηκε ξανά με τον Μήτρο και ρώτησε.
-«Τι έγινε με τον ψόφιο γάιδαρο;».
«Τον έβγαλα σε λοταρία. Πούλησα 500 εισιτήρια προς δύο δολάρια το ένα και έτσι κέρδισα 998 ευρώ», είπε ο Μήτρος.
-«Καλά κανένας δεν παραπονέθηκε;» ρώτησε ο αγρότης.
-«Μόνο ο τύπος που τον κέρδισε, και για να μην φωνάζει του έδωσα πίσω τα δύο του ευρώ», απάντησε, ο Μήτρος.
Ο Μήτρος τώρα εργάζεται για την Goldman Sachs.
Ιστορία 2η
Ο Γιώργος είναι ένας έμπορος ο οποίος την 1η Ιανουαρίου έδωσε μια μεταχρονολογημένη επιταγή (πληρωτέα στις 31 Αυγούστου) στον Κώστα ποσού 100.000 ευρώ. Με αυτό το ποσό ο Γιώργος αγόρασε εμπορεύματα ισόποσης αξίας. Δυο μέρες μετά ο Κώστας έδωσε την επιταγή στον Αντώνη γιατί και εκείνος αγόρασε ισόποσης αξίας εμπορεύματα. Πέντε μέρες μετά ο Αντώνης έδωσε για τον ίδιο λόγο την επιταγή στον Αλέξη και ακολούθησε το ίδιο μέχρι που η επιταγή έφτασε στον Φώτη και εκείνος την έδωσε στον Μήτρο που πήγε να την εισπράξει.
Η επιταγή ήταν ακάλυπτη!
H Goldman Sachs απέλυσε τον Μήτρο.
Συμπέρασμα: στο 1ο παράδειγμα υπήρξανε πολλοί χαμένοι και ένας κερδισμένος. Στο 2ο παράδειγμα υπήρξανε πολλοί κερδισμένοι και ένας χαμένος!
Δικαιολογημένοι οι όποιοι συνειρμοί…

«Αποανάπτυξη: Μια απάντηση στην κρίση».


Εκδήλωση: ομιλία ­ συζήτηση

Η κίνηση Αποανάπτυξης Τρικαλινών πολιτών σας προσκαλεί στην ομιλία ­ συζήτηση με τον καθηγητή του Αυτόνομου Πανεπιστημίου Βαρκελώνης, του Ινστιτούτου ICREA και επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας για την αποανάπτυξη, Γιώργο Καλλή, με θέμα:
«Αποανάπτυξη: Μια απάντηση στην κρίση».
Η εκδήλωση θα γίνει την Κυριακή 22 Μαίου 2011 στις 11.00 π.μ. στο Δημοτικό κινηματογράφο (πάρκο Ματσόπουλου).
-­Μπορούμε να ξεπεράσουμε την κρίση δημιουργώντας ταυτόχρονα ένα καινούργιο πρότυπο ευημερίας;
-­Ποιος επωμίζεται το κόστος της διαρκούς μεγέθυνσης της παραγωγής και της κατανάλωσης;
-­Τι είναι αποανάπτυξη και πως μπορεί να υλοποιηθεί;
-­Είμαστε αποφασισμένοι να εγκαταλείψουμε ένα αποτυχημένο κοινωνικό μοντέλο βάζοντας στη θέση του ένα νέο πιο συμβιωτικό;
-Ποιες είναι οι ατομικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές αλλαγές που απαιτούνται;

Ο Καθηγητής του Αυτόνομου Πανεπιστήμιου της Βαρκελώνης του ινστιτούτου ICREA και επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας για την αποανάπτυξη, Γιώργος Καλλής, μιλάει στα Τρίκαλα για την ρεαλιστική διέξοδο από την κρίση και για ένα διαφορετικό κόσμο.

Ο “δεκάλογος του πότη”



Ο “δεκάλογος του πότη” κυκλοφορεί σε διάφορες παραλλαγές. Ίσως τον συναντήσατε και σεις να στολίζει τον τοίχο σε κάποια ταβέρνα, ουζερί ή κουτουκάκι.
- Εκείνο που μπορεί να μη ξέρετε είναι το πόσο βαθιά απλώνονται μέσα στους αιώνες οι ρίζες του δεκάλογου αυτού.
«Το πρώτο φέρνει όρεξη
το δεύτερο υγεία
το τρίτο φέρνει την χαρά
το άλλο απελπισία,
το πέμπτο τη συζήτηση,
το έκτο φασαρία,
το έβδομο τη συμπλοκή,
το άλλο αστυνομία,
το ένατο τη σύσταση,
το δέκατο ζημία…
Και από τα δέκα πάνω
ό,τι θέλω κάνω».


Ο πιο πάνω “δεκάλογος του πότη” κυκλοφορεί σε διάφορες παραλλαγές. Ίσως τον συναντήσατε και σεις να στολίζει τον τοίχο σε κάποια ταβέρνα, ουζερί ή κουτουκάκι. Μπορεί μάλιστα να μπήκατε στον πειρασμό να τον φωτογραφίσετε, όπως εγώ. Εκείνο που μπορεί να μη ξέρετε είναι το πόσο βαθιά απλώνονται μέσα στους αιώνες οι ρίζες του δεκάλογου αυτού.

Οι Δηλώσεις του ΟΣΔΕ στο Βαλτινό



Ξεκίνησε η διαδικασία σύνταξης των δηλώσεων του ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης και ελέγχου.
Την Κυριακή 22 Μαίου 2011, το συνεργείο μικτού κλιμακίου της ΕΑΣ Τρικάλων θα βρίσκεται στο Βαλτινό για τη σύνταξη των δηλώσεων του ΟΣΔΕ
Σύμφωνα με την ΕΑΣ Τρικάλων οι αγρότες που προσέρχονται για το ΟΣΔΕ πρέπει να προσκομίσουν τα εξής δικαιολογητικά:
* Φωτοτυπία και των δύο όψεων της αστυνομικής του ταυτότητας.
* Φωτοτυπία της 1ης σελίδας του βιβλιαρίου Τράπεζας με τον αριθμό τραπεζικού λογαριασμού ταμιευτηρίου του.
* Φωτοτυπία εκκαθαριστικού εφορίας ή δήλωσης ή άλλου φορολογικού εγγράφου όπου θα αναγράφεται ο ΑΦΜ του.
-Τιμολόγια – Καρτέλες (σιτάρι σκληρό, βαμβάκι, καπνός, ζαχαρότευτλα).
-Συμφωνία ενοικίασης (φωτοτυπία). Η αναγραφή του ΑΦΜ ιδιοκτήτη και ενοικιαστή είναι απαραίτητη.
-Μητρώο κτηνιατρικής εκμετάλλευσης (φωτοτυπία).
-Αποφάσεις ένταξης προγραμμάτων και απόφαση ένταξης πρόωρης συνταξιοδότησης (φωτοτυπία).
-Βιβλιάριο ΟΓΑ (φωτοτυπία).
-ΑΜΚΑ.



Τετάρτη 18 Μαΐου 2011

Η ιστορία των Τρικάλων με παλιές φωτογραφίες Νο 2



Συνεχίζουμε την παρουσίαση εικόνων για την ιστορία των Τρικάλων με άλλες15 παλιές φωτογραφίες
Η μέθοδος της φωτογραφικής παρατήρησης είναι ένας άλλος τρόπος διερεύνησης, καταγραφής, και ανάγνωσης της ιστορίας μας.


Παρατηρώντας τις φωτογραφίες προσεκτικά μπορεί κανείς να ανακαλύψει πληροφορίες που δεν υπάρχουν στις γραπτές πηγές. Αλλά πολύ περισσότερο είναι χρήσιμο διότι πολλά απ’ όσα μπορεί κανείς να ξέρει από την έρευνα των γραπτών πηγών τα βλέπει συμπυκνωμένα σε μια εικόνα.


Με την παρουσίαση λοιπόν, παλαιών και σπάνιων φωτογραφιών από διάφορες συλλογές, θα δίνεται η δυνατότητα να γίνεται ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χωροχρόνο γεμάτο από εκπλήξεις, που θα συγκινούν, θα γοητεύουν, θα συνεπαίρνουν και θα προσφέρουν γνώση.


Καλή περιπλάνηση στα Τρίκαλα του χθες με τη Συλλογή Νο 2.

Τρίτη 17 Μαΐου 2011

Το Μυστήριο του Ελληνικού Αλφαβήτου.



Πανάρχαια προσευχή - επίκληση υπάρχει και λειτουργεί μυστικά μέσα στο Ελληνικό Αλφάβητο από καταβολής του. Η διαδοχή των γραμμάτων στην πλήρη εκφώνησή τους (Άλφα, Βήτα, Γάμα κλπ.) δεν είναι καθόλου τυχαία, αλλά πίσω από αυτήν υπολανθάνει μια πλήρης γραμματική, συντακτική και νοηματική συνέχεια, ανώτερης σύλληψης. Σύμφωνα με αυτήν τη γνωστή μας εκφώνηση, τα ελληνικά γράμματα (αφού προσθέσουμε και το εξαφανισμένο σήμερα έκτο γράμμα: Στίγμα ή Δίγαμα F ) ακούγονται και γράφονται ως εξής:
ΑΛΦΑ - ΒΗΤΑ - ΓΑΜΑ - ΔΕΛΤΑ - ΕΨΙΛΟΝ - ΣΤΙΓΜΑ - ΖΗΤΑ - ΗΤΑ - ΘΗΤΑ - ΙΩΤΑ - ΚΑΠΠΑ - ΛΑΜΒΔΑ - ΜΙ - ΝΙ - ΞΙ - ΟΜΙΚΡΟΝ - ΠΙ - ΡΟ - ΣΙΓΜΑ - ΤΑΥ - ΥΨΙΛΟΝ - ΦΙ - ΧΙ - ΨΙ - ΩΜΕΓΑ.
Αποκωδικοποιώντας την γνωστή αυτή διάταξη, που έγινε σύμφωνα με τις αρχές της Ερμητικής Επιστήμης, έχουμε τα ακόλουθα:

Το Γυμνάσιο Βαλτινού


Αφιέρωμα σε ένα χώρο εκπαίδευσης με επιτυχίες.

Οι ανάγκες για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο Βαλτινό καλύπτονται από τη λειτουργία του Γυμνασίου και Λυκείου Βαλτινού.
Το Γυμνάσιο Βαλτινού ιδρύθηκε και λειτουργεί από το σχολικό έτος 1977-78.


Ενώ, το Λύκειο Βαλτινού άρχισε τη λειτουργία του από το σχολικό έτος 1981 – 82 ως παράρτημα του 4ου Λυκείου Τρικάλων, στην αρχή και από το σχολικό έτος 1984 – 85 έως σήμερα λειτουργεί ως ανεξάρτητο Λύκειο Βαλτινού.


Το Γυμνάσιο Βαλτινού καλύπτει και τις εκπαιδευτικές ανάγκες πολλών γειτονικών χωριών της περιοχής όπως, τα χωριά του πρώην Δήμου Καλλιδένδρου, Δενδροχώρι, Κάτω Ελάτη, Φωτάδα καθώς και τα χωριά των πρώην δήμων Πιαλίων και Κόζιακα.


Το κτίριο στο οποίο στεγάζεται είναι σύγχρονων προδιαγραφών και μέχρι σήμερα υπάρχει επάρκεια αιθουσών.
Το διδακτικό προσωπικό, οι υποδομές, το εκπαιδευτικό υλικό αλλά και η εύρυθμη λειτουργία δίνουν την δυνατότητα στους μαθητές να καλλιεργήσουν στο έπακρο τις εκπαιδευτικές τους γνώσεις αλλά ταυτόχρονα να λάβουν και μια πολύπλευρη Γενική παιδεία.

Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

Αντιδράσεις παιδιών στο λεμόνι για πρώτη φορά…



Άρχισαν μαθήματα παραδοσιακών χορών στο Βαλτινό.



Με στόχο την διάσωση και διάδοση της δημοτικής παράδοσης του τόπου μας, ο Εκπολιτιστικός Σύλλογος Βαλτινού αποφάσισε την σύσταση χορευτικών τμημάτων παραδοσιακών χορών.
 Έτσι η έναρξη των μαθημάτων ξεκίνησε με μεγάλη επιτυχία και η συμμετοχή των επίδοξων χορευτών υπήρξε εντυπωσιακή!


Στο πρώτο ραντεβού που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής 15 Μαίου 2011, στην αίθουσα του πνευματικού κέντρου Αγίου Αθανασίου Βαλτινού, η συμμετοχή από νέους και νέες ξεπέρασε κάθε προσδοκία και έφθασε τον αριθμό των 73 χορευτών.

Κυριακή 15 Μαΐου 2011

Πριν 100 χρόνια στο Βαλτινό



Στα Τρικαλινά δρώμενα «ΤΟΤΕ (1911) ΚΑΙ ΤΩΡΑ (2011)», (Σταχυολογήματα από παλιές εφημερίδες), που επιμελείται κάθε Κυριακή, στην εφημερίδα «Πρωινός Λόγος», ο Θύμιος Λώλης, δημοσιεύθηκε μια είδηση που αφορά συμβάν που έγινε στο Βαλτινό σαν σήμερα 15 Μαίου πριν από 100 χρόνια.
Συγκεκριμένα ο Θύμος Λόλης αναφέρει, ότι την Κυριακή 15 Μαίου 1911 ο αγροφύλακας Βαλτινού πετσόκοψε τρία άτομα της ίδιας οικογένειας του χωριού γιατί διέπραξαν το …φοβερό έγκλημα να βόσκουν τα ζώα τους, δύο όλα κι όλα στον «μεριά».
Ήταν η εποχή που ο αγροφύλακας αποτελούσε μαζί με το χωροφύλακα, τον δάσκαλο και τον παπά την άτυπη τοπική εξουσία κάθε χωριού…


Παραθέτουμε παρακάτω το δημοσίευμα της παλιάς εφημερίδας ακριβώς ως έχει:
ΑΘΛΟΙ ΑΓΡΟΦΥΛΑΚΟΣ
Ο αγροφύλαξ του χωριού Βαλτσινού μετά του αδελφού του Βασιλείου επειδή ο Ευάγγελος Γκούγιας μετά των αδελφών του Ελένης και Κωνστάντως ανθίσταντο να παραλάβει δυο ζώα των βόσκοντα εις την περιφέρειαν Βαλτσινού, επετέθησαν κατ΄ αυτών δια ράβδων και μαχαίρας και τον μεν Ευάγγελον Γκούγιαν εκτύπησαν εις την κεφαλήν δια ράβδου, την αδελφήν του Ελένην ετραυμάτισε σοβαρώς δια μαχαίρας εις το στήθος και της έθραυσε τον αριστερό βραχίονα, την δε άλλην αδελφήν του Κωνστάντων την εκτύπησεν εις τους ώμους και εις την πλάτην δια ράβδου και την εμαύρισε το κορμί.
Οι παθόντες κατήγγειλαν τους δράστας χθες εις την Ασστυνομίαν.

Μαθητικές – σχολικές φωτογραφίες



Είναι κάποιες στιγμές που αναπολώντας τα περασμένα και μάλιστα τα παιδικά - μαθητικά χρόνια νοιώθεις σαν να μην πέρασε ο χρόνος!


Το παιδί που κρύβουμε όλοι μέσα μας έχει ανάγκη να γελάσει, να παίξει, να πειράξει μικρούς και μεγάλους, να ανατρέψει κανόνες και να ξεφύγει από την οδυνηρή πραγματικότητα της ωριμότητας!!!


Αυτό το παιδί που κρύβουμε μέσα μας τα χρειάζεται ακόμη όλα αυτά! Γι' αυτό και τα ξεθάβει!!
Είναι μνήμες γλυκιές και ανεπανάληπτες κι ας μας πονούσαν τότε οι καταστάσεις αυτές που βιώναμε ως μαθητές!
Σήμερα καταλαβαίνουμε ότι οι δυσκολίες της ζωής δεν μας είχαν ακόμη συναντήσει!


Γι αυτό τώρα που τελειώνει η σχολική χρονιά είναι ευκαιρία να ξεθάψουμε τα παλιά μας τετράδια, και τις παλιές μαθητικές φωτογραφίες και να θυμηθούμε εκείνες τις όμορφες στιγμές!


Είμαι σίγουρος ότι θα έχουν κάτι πολύ ωραίο να μας πούνε!!!

Λογγάκι Βαλτινό 1 - 3



Μια αγωνιστική πριν από το τέλος της φετινής ποδοσφαιρικής περιόδου του πρωταθλήματος της Α΄ ΕΠΣΤ, το Βαλτινό πέτυχε και νέα νίκη εκτός έδρας, εξασφαλίζοντας έτσι την Τρίτη θέση στην βαθμολογική κατάταξη του πρωταθλήματος.
Συγκεκριμένα το Σάββατο 14 Μαίου στον ποδοσφαιρικό αγώνα Λογγάκι – Βαλτινό το αποτέλεσμα έληξε 1-3. Τα τρία γκολ για το Βαλτινό πέτυχε ο Μπάμπης Γάτσιος, ενώ για το Λογγάκι το γκολ πέτυχε ο Ράπτης.
Έτσι μια αγωνιστική πριν το τέλος του πρωταθλήματος η βαθμολογία έχει ως εξής:
Η βαθμολογία
1.Καστράκι ...............85
2.Φλαμούλι ...............79
3.Βαλτινό ..................73
4.Παραληθαίοι ..........57
5.Δήμητρα .................56
6.ΑΕΤ ........................55
7.Μπάρα ....................52
8.Καλύβια ..................51
9.Λογγάκι ..................51
10.Φήκη .....................48
11.Γενέσι ...................48
12.Κρύα Βρύση .........46
13.Νεοχώρι ................46
14.Φαρκαδόνα ...........37
15.Ασκληπιός ............27
16.Ένωση Δ/Μ ..........25
17.Μεγαλοχώρι ...........9
18.Ελευθεροχώρι .......-9

Σάββατο 14 Μαΐου 2011

Ελλάς Ελλάς δεν βλέπω να γελάς



Την τύχη μου εμάλωνα και αυτή είπε σε εμένα:
ότι τραβάς Ελλάδα μου, τάχει ο θεός γραμμένα!..


Δεν ήξερα και άργησα να δω ποιοι μ΄ αγαπάνε,
λες και τους λύκους άφησα κοπάδι να φυλάνε.


Λυπήθηκα και ένοιωσα τα βάσανα του κόσμου
και ότι είχα τα ΄δωσα, ακόμα και το φως μου.


Νιώθω χαρά που έδωσα χωρίς ποτέ να πάρω,
πόσα τομάρια έσωσα κι ας έπρεπε να γδάρω…


Ειλικρινά τους πρόσφερα αστείρευτη αγάπη
και εισέπραξα απλόχερα της λησμονιάς το χάπι.


Μα τώρα πια που έφυγαν οι ελπίδες σαν τα τρένα
ένα μονάχα θα τους πω, να μείνει στα γραμμένα.


Όλοι τους να σηκώσουνε το αδύνατο το χέρι
να κόψουν τη θηλιά του χρέους με δίκοπο μαχαίρι…


του Βασίλη Σταυρέκα

Να χαιρόμαστε την κοινωνία μας


Ένας άντρας προσποιείται ότι πεθαίνει στη μέση του δρόμου. Είναι ένα ερασιτεχνικό αλλά ιδιαίτερα διδακτικό πείραμα για τη συμπεριφορά των ατόμων στις σύγχρονες κοινωνίες των μεγαλουπόλεων. Κι αν οι αντιδράσεις μας ξενίζουν, ας σκεφτούμε πως θα αντιδρούσαμε σε μια αντίστοιχη περίπτωση…




Παρασκευή 13 Μαΐου 2011

Μεταλλικά καπάκια αναψυκτικών και ποτών



Τα μεταλλικά καπάκια αναψυκτικών υπήρξαν την δεκαετία του 60 αχώριστοι φίλοι κάθε παιδιού μιας και αποτελούσαν μεγάλο μέρος του παιχνιδιού τους.


Τα μάζευαν κυρίως το καλοκαίρι από τα εξοχικά κέντρα και καφενεία και συναγωνίζονταν ποιος έχει τα σπανιότερα. Παίζανε και διάφορα παιχνίδια και ανάλογα, αυτός που κέρδιζε αύξανε την συλλογή του και αυτός που έχανε την μείωνε.


Σήμερα οι εποχές άλλαξαν και ελάχιστα παιδιά γνωρίζουν την χρήση των καπακιών σαν παιχνίδι, από τους παππούδες και πατεράδες τους.


Είναι όμως ενδιαφέρον χόμπι για μερικούς, το μάζεμα καπακιών, κυρίως παλιών, από τους μεγάλους πλέον που κάτι τους ενώνει με τα μικρά μεταλλικά καπάκια και ξαναθυμούνται τους τσακωμούς στις αλάνες και το πλακωτό που έπαιζαν ασταμάτητα.


Πέμπτη 12 Μαΐου 2011

"Ανθρωπάκια του σωλήνα"



Στη μνήμη του Νίκου Γκάτσου που έφυγε σαν σήμερα, αλλά και στα "ανθρωπάκια του σωλήνα" που μας έκλεψαν την περηφάνια, για τα οποία μιλούσε πριν χρόνια, ...
"Ανθρωπάκια του σωλήνα"

Είμαι μια στάμνα ραγισμένη
έν' ακυβέρνητο καράβι
που χρόνια τώρα περιμένει
τη μοίρα του να καταλάβει.

Είδα καπνούς θριάμβους ήττες
και το γυμνό σπαθί του μπόγια,
είδα κι αλλόκοτους προφήτες
με κούφια χρυσωμένα λόγια.

Aδιάφορα περνάν της γης τα τρένα
κανένα δεν σταμάτησε για μένα.
Μα εγώ με τα παιδιά μαζί του δρόμου
Ανάσταση έχω κάνει τ΄ όνειρό μου
και μέσ' από βροχή κι ανεμοζάλη
το φως μου ακολουθώ κι όπου με βγάλει.

Τις νύχτες μελετάν οι γλάροι
των άστρων τις γεωμετρίες
κι εγώ με πήλινο λυχνάρι
για πεθαμένες ψάχνω Τροίες.

Αχ ανθρωπάκια του σωλήνα
ποτέ δεν βγήκατε ταξίδι
εκεί που ζούσε η Μπουμπουλίνα,
Ύδρα, Ψαρά και Γαλαξείδι.

Aδιάφορα περνάν της γης τα τρένα
κανένα δεν σταμάτησε για μένα.
Μα εγώ με τα παιδιά μαζί του δρόμου
Ανάσταση έχω κάνει τ΄ όνειρό μου
και μέσ΄ από βροχή κι ανεμοζάλη
το φως μου ακολουθώ κι όπου με βγάλει.

Η ιστορία των Τρικάλων με παλιές φωτογραφίες



Για την ιστορία των Τρικάλων έχουν διατυπωθεί και έχουν γραφτεί κατά καιρούς διάφορα, από ιστορικούς μελετητές και ειδικούς του χώρου. Ένας άλλος όμως τρόπος διερεύνησης, καταγραφής, και ανάγνωσης της ιστορίας είναι αυτός, της φωτογραφικής παρατήρησης.


Πρώτα απ’ όλα παρατηρώντας τις φωτογραφίες προσεκτικά μπορεί κανείς να ανακαλύψει πληροφορίες που δεν υπάρχουν στις γραπτές πηγές. Αλλά πολύ περισσότερο είναι χρήσιμο διότι πολλά απ’ όσα μπορεί κανείς να ξέρει από την έρευνα των γραπτών πηγών τα βλέπει συμπυκνωμένα σε μια εικόνα.


Το γεγονός αυτό εκτός του ότι δίνει μια μορφή, μια φόρμα σε αυτά που προσπαθεί κανείς να συγκροτήσει με την ανάλυση, δημιουργεί και νέα ερωτήματα και, κατά συνέπεια, νέα γνώση.
Με την παρουσίαση λοιπόν, παλαιών και σπάνιων φωτογραφιών από διάφορες συλλογές, θα δίνεται η δυνατότητα να γίνεται ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χωροχρόνο γεμάτο από εκπλήξεις, που θα συγκινούν, θα γοητεύουν, θα συνεπαίρνουν και θα προσφέρουν γνώση.


Παρουσιάζουμε σήμερα την Συλλογή Νο 1 με 15 έγχρωμες παλιές φωτογραφίες των Τρικάλων.
Καλή περιπλάνηση στα Τρίκαλα του χθες.

Τετάρτη 11 Μαΐου 2011

Η απογραφή πληθυσμού – κατοικιών στο Βαλτινό.



Ξεκίνησε η απογραφή πληθυσμού του 2011 από την ΕΛΣΤΑΤ στο Βαλτινό και ήδη οι απογραφείς επισκέπτονται τα σπίτια και καταγράφουν τα στατιστικά στοιχεία.
Η απογραφή πληθυσμού αποσκοπεί στον προσδιορισμό των βασικών χαρακτηριστικών που συνθέτουν την πλήρη εικόνα ενός πληθυσμού.
Σκοπός της Απογραφής Πληθυσμού-Κατοικιών 2011 είναι η συγκέντρωση πρόσφατων στατιστικών στοιχείων σχετικά με τα δημογραφικά, οικονομικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού της χώρας μας, τις συνθήκες στέγασης των νοικοκυριών και τα χαρακτηριστικά των κατοικιών τους.
Συμβάλλει ιδιαίτερα στην περιφερειακή ανάπτυξη, επειδή αποτελεί τη μόνη στατιστική εργασία η οποία παρέχει τη δυνατότητα παραγωγής στατιστικών στοιχείων σε μικρή γεωγραφική ενότητα (Δήμο, Δημοτική Ενότητα, κλπ. έως οικισμό και οικοδομικό τετράγωνο), με αποτέλεσμα να αποτελεί βασικό μέσο υποστήριξης του περιφερειακού σχεδιασμού και διαμόρφωσης αντίστοιχων πολιτικών.


Βαλτσινιώτικες θυμοσοφίες



Oνειρεύτικα πως η ζωή ήταν χαρά,
Ξύπνησα και είδα πως η ζωή ήταν προσπάθεια,
Έδρασα και είδα πως η προσπάθεια ήταν χαρά!

Να σηκώνεστε για να σας βλέπουν...
Να μιλάτε για να σας ακούνε...
Να σιωπάτε για να σας εκτιμούν...

Πανελλαδικές εξετάσεις



Ξεκινούν αύριο Πέμπτη οι Πανελλαδικές εξετάσεις με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Στη μάχη των πανελλαδικών εξετάσεων ρίχνονται από αύριο και οι μαθητές του Λυκείου Βαλτινού. Τo Λύκειο Βαλτινού ορίστηκε ως εξεταστικό κέντρο και από αύριο οι μαθητές θα διαγωνιστούν στη Νεοελληνική Γλώσσα, που είναι μάθημα γενικής παιδείας.
Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις αρχίζουν την Πέμπτη, 12 Μαΐου και ολοκληρώνονται την Τετάρτη 25 Μαΐου 2011.
Χθες και προχθές πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις των επιτηρητών με τους προέδρους των εξεταστικών κέντρων με τους τελευταίους να ενημερώνουν τους παρόντες καθηγητές για τις οδηγίες που απέστειλε το υπουργείο Παιδείας και Διά Βίου Μάθησης.
Καλή επιτυχία!

Τρίτη 10 Μαΐου 2011

Διάλεξε πλευρά του ποταμού!…



Της ΛΙΑΝΑΣ ΚΑΝΕΛΛΗ
(Στηλη "ΠΑΤΡΙΔΟΓΝΩΜΟΝΙΟ" του "ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ")
Το ποτάμι είναι βαθύ, άγριο, απροσδιόριστης ορμής. Κατεβάζει ανθρώπινα έργα κι εγκλήματα, τραύματα και θαύματα, πνιγμένους και χαλάσματα. Κυρίως όμως κατεβάζει και γίνεται αδιάβατο, όλον τον πλούτο της γης που παράχθηκε και παράγεται στην πηγή της ζωής, την εργασία των πολλών ανθρώπων, ανακατεμένο με τα απόβλητα των κλεφτών του. Η φύση που έφτιαξε τον άνθρωπο είδος ξεχωριστό από το λύκο, ήρθε τα πάνω κάτω και ορμάει σα βρισιά στα νερά του ποταμού.


Είναι ώρα να διαλέξουμε όχθη. Από τη μια οι μαυραγορίτες, οι ρουφιάνοι και οι δοσίλογοι, οι ενσωματωμένοι στην κοίτη της κρίσης. Κι από την άλλη πολεμιστές και ποιητές. Ηρωες της καθημερινότητας και του δέους της φύσης. Οι άφοβοι. Ο καθένας κι η κάθε μια από μας πρέπει θαρρώ, ελπίζω, παλεύω, να ξυπνάει και να κοιμάται, να δουλεύει και να ερωτεύεται, να πονάει και να λυγάει έστω, με την αυτοπροσταγή: Διάλεξε πλευρά του ποταμού.

Ξεχασμένες εικόνες του χωριού

Η Σιτένια ραφιέρα


Στην κουζίνα μας είχαμε κρεμασμένη την Σιτένια ραφιέρα.
Εκεί η μάνα μας έβαζε το ψωμί, το τυρί και διάφορα άλλα φαγώσιμα για να τα προφυλάξει από τις μύγες και τα άλλα έντομα. Εκεί αερίζονταν και διατηρούνταν καθαρά και φρέσκια.
Τότε δεν υπήρχαν ψυγεία και αυτή η σίτα συντηρούσε τα τρόφιμα και τα διατηρούσε για λίχο χρόνο παραπάνω.

Ο νιπτήρας της αυλής



Κρεμασμένος στην αχλαδιά της αυλής εκεί μαζί με το καθρεφτάκι, ο νιπτήρας μας συντρόφευε και εξυπηρετούσε τις ανάγκες για την υποτυπώδη ατομική υγιεινή μας.
Τον γεμίζαμε πρώτα με νερό, το οποίο το μεταφέραμε με τενεκέ, ή με γκιούμι και με κόπο το ρίχναμε από πάνω όπου υπήρχε ένα καπάκι.
Κι ύστερα με μισή στροφή του χερουλιού το βρυσάκι άρχιζε να τρέχει νερό.
Έβαζες τη χούφτα σου από κάτω να μουσκέψει και έτριβες τα δυο σου χέρια
Κάτω δεξιά και αριστερά υπήρχε θέση για το σαπούνι, τι πλύσιμο μπορούσες να κάνεις τώρα με αυτό!!!!!
Κάθε πρωί όμως ο πατέρας πλένονταν και ξυρίζονταν εκεί.
Αλλά και η μάνα μας εκεί έπλενε τα πιάτα και όλα τα κουζινικά της σκεύη.
Ο νιπτήρας ήταν εκεί μέχρι που έγινε το υδραγωγείο στο χωριό. Με το δίκτυο ύδρευσης σε όλα τα σπίτια περάστηκαν βρύσες και αυτός διακριτικά αποχώρησε, αφήνοντας πίσω του μόνο νοσταλγικές μνήμες!!!

Μια σπάνια πλανητική ευθυγράμμιση!



Ένα από τα σπανιότερα αστρολογικά φαινόμενα και πιο ευοίωνα είναι η πλανητική ευθυγράμμιση που συμβαίνει τον Μάιο του 2011! Ο Ήλιος βρίσκεται στο κέντρο του Ηλιακού Συστήματος. Γύρω από αυτόν είναι οι πλανήτες, με τον Ερμή πλησιέστερο, στη συνέχεια είναι η Αφροδίτη, που ακολουθείται από τη Γη, τον Άρη και τον Δία. Όλοι αυτοί οι πλανήτες θα φαίνονται με γυμνό μάτι!
Κάθε ένας από αυτούς τους πλανήτες κάνει κάτι δικό του στη δική του τροχιά, με τον Άρη και τον Δία, που είχαν χρόνια να κάνουν την τροχιά αυτή (δηλ να πάει δεξιά γύρω από τη Γη ενώ η Αφροδίτη και ο Ερμής θα βρίσκονται από την άλλη πλευρά), και δεν είναι περισσότερο από ένα τέταρτο του ουρανού μακριά από τον Ήλιο.

Ωστόσο, από τις 9 Μαΐου έως στις 13 Μαΐου του 2011, μια πολύ σπάνια πλανητική ευθυγράμμιση πραγματοποιείται. Οι τέσσερις αυτοί εσωτερικοί πλανήτες, (εκτός από τη Γη), θα είναι ορατοί με γυμνό μάτι, και θα φαίνονται σαν φωτεινά άστρα, αποτελώντας ένα απίστευτο θέαμα του ορίζοντα της Ανατολικής πλευράς. Η τελευταία φορά που αυτοί οι τέσσερις πλανήτες βρίσκονταν σε τόσο στενή ευθυγράμμιση ήταν περίπου στις 29 Οκτωβρίου του 1910, πάνω από 100 χρόνια πριν. Αξίζει λοιπόν να τους αναζητήσετε με το βλέμμα σας τις ερχόμενες μέρες...

επικοινωνιστε μαζι μας