Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου 2017

Αντίδραση του Δημάρχου Τρικκαίων, Δημήτρη Παπαστεργίου στην απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης



Άμεση, στοχευμένη, συγκεκριμένη και αποφασιστική, η αντίδραση του Δημάρχου Τρικκαίων στην παράκαμψη συλλογικών αποφάσεων του Δήμου για επένδυση στο Βαλτινό.
Με επιστολή που απέστειλε το πρωί της Παρασκευής 8 Σεπτεμβρίου 2017 στον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης  Διοίκησης Θεσσαλίας – Στ. Ελλάδας κ. Νικόλαο Ντίτορα, ο Δήμαρχος Τρικκαίων κ. Δημήτρης Παπαστεργίου ανακοινώνει ότι προτίθεται να συνδράμει «στην άσκηση κάθε ένδικου βοηθήματος» κατά απόφασης του Συντονιστή.
Η εγρήγορση του Δήμου από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η έκδοση της απόφασης και η συνεργασία με την τοπική κοινωνία, οδήγησαν στον σχεδιασμό για την πραγματοποίηση συγκεκριμένων βημάτων. Πρώτο εξ αυτών, η επιστολή που ακολουθεί (η οποία κοινοποιείται και στους υπουργούς, Εσωτερικών κ. Παν. Σκουρλέτη και Περιβάλλοντος & ενέργειας κ. Γιώργος Σταθάκη): 

«Με αφορμή την έκδοση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για την εγκατάσταση και λειτουργία σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών στα όρια της Τ.Κ. Βαλτινού του Δήμου Τρικκαίων, θα ήθελα για μία ακόμη φορά να διατυπώσω τις αντιρρήσεις μας επί της χωροθέτησης της προαναφερόμενης επένδυσης και της περιβαλλοντικής της αδειοδότησης.
Σε καμία περίπτωση η Δημοτική Αρχή και η τοπική κοινωνία των Τρικάλων, δεν είναι αντίθετη σε επενδύσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που ενισχύουν την τοπική μας οικονομία και δημιουργούν νέες θέσεις απασχόλησης. Πάντα θα συνηγορούμε θετικά σε φιλικές προς το περιβάλλον επενδύσεις, οι οποίες όμως αξιοποιούν τοπικά διαθέσιμες πρώτες ύλες, ώστε να αποκτά νόημα η τοπική αειφορία και προστασία του περιβάλλοντος.
Παράλληλα όμως, επενδύσεις αυτού του είδους λόγω της περιβαλλοντικής τους επίπτωσης, απαιτούν και την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας, προκειμένου να εξασφαλίζεται η απαιτούμενη συναίνεση που αποτελεί βασικό παράγοντα ομαλής λειτουργίας της επένδυσης. Και στην περίπτωση της Τ.Κ. Βαλτινού, όπως και στην πλειοψηφία αντίστοιχων περιπτώσεων, οι εν δυνάμει επενδυτές φροντίζουν να λειτουργούν στο παρασκήνιο, αποκόπτοντας κάθε επικοινωνία με τους κατοίκους των τοπικών κοινωνιών. Θέλω να πιστεύω τουλάχιστον ότι ο φορέας της επένδυσης, ενδιαφέρεται πραγματικά για τη λειτουργία της μονάδας καύσης των βιορευστών και δεν θέτει απλώς της διαδικασίες ωρίμανσής της, ευελπιστώντας στην πώληση της άδειας παραγωγής στο εγγύς μέλλον. Σημειώνεται δε, κανείς από τον φερόμενο ως φορέα της επένδυσης δεν ενημέρωσε τους κατοίκους της Τ.Κ. Βαλτινού για τα περιβαλλοντικά και λοιπά πιθανά οφέλη αλλά και τους κινδύνους από τη λειτουργία της μονάδας, έτσι ώστε να επιτευχθεί η επιθυμητή κοινωνική συναίνεση.
Είμαι σίγουρος πως θα έχετε πληροφορηθεί ότι στην εν λόγω επένδυση, θα αξιοποιηθούν ως πρώτη ύλη βιορευστά (φυτικά έλαια ή τηγανέλαια), «εισαγόμενα», δεδομένης της απουσίας μονάδας παραγωγής αυτού του είδους της πρώτης ύλης στην περιοχή, μιας και ο όγκος των χρησιμοποιούμενων τηγανέλαιων από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος της περιοχής μας δεν δικαιολογεί τη διαστασιολόγηση της σχεδιαζόμενης μονάδας.
Συνέπεια όλων των παραπάνω ήταν η έκδοση απορριπτικών αποφάσεων από όλα τα αρμόδια συλλογικά όργανα που κλήθηκαν να γνωμοδοτήσουν επί του περιεχομένου της ΜΠΕ (Τοπικό Συμβούλιο Βαλτινού, Επιτροπή Ποιότητας Ζωής Δήμου Τρικκαίων, Δημοτικό Συμβούλιο και Περιφερειακό Συμβούλιο), κάτι που επίσης δεν λήφθηκε υπόψη κατά την έκδοση της ΑΕΠΟ.
Κατόπιν τούτων, ο Δήμος Τρικκαίων καθιστά σαφές προς κάθε κατεύθυνση ότι προτίθεται, σε συνεννόηση με την τοπική κοινωνία, να συνδράμει στην άσκηση κάθε ένδικου βοηθήματος κατά της ως άνω απόφασης ενώπιον του αρμόδιου Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας για παράβαση νόμου, σύμφωνα και με τα ειδικότερα στοιχεία που περιέχονται στις αποφάσεις γνωμοδοτικού χαρακτήρα που εξέδωσαν τα αρμόδια συλλογικά όργανα και δεν ελήφθησαν σχετικά υπόψη».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ 
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ

Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου 2017

Δεν υπάρχει κοινωνική συναίνεση, στη χώρα μας, για επενδύσεις σε μονάδες ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών.



Όταν λαμβάνονται αποφάσεις από υπηρεσιακούς παράγοντες που, πατώντας στο κενό της θεσμικής διοίκησης, αποφασίζουν κόντρα σε εκπεφρασμένες πολιτικές αποφάσεις Περιφερειών και Δήμων ή άλλων φορέων που εμπίπτουν μέχρι σήμερα στις αρμοδιότητες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, τότε κάτι δεν πάει καλά στο όλο θέμα. 
Φαίνεται πως δεν υπάρχει κοινωνική συναίνεση, στη χώρα μας, για επενδύσεις σε μονάδες ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών.
Σε μια πρόχειρη έρευνα που έγινε ανά τη χώρα μας διαπιστώνεται ότι οι κάτοικοι και οι φορείς των περιοχών όπου δημιουργούνται μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με βιορευστά, αντιδρούν και δεν δέχονται την εγκατάστασή τους.
Ενδεικτικά αναφέρονται παρακάτω ορισμένες περιπτώσεις:
Δήμος Βόλου.
Δεν εγκρίθηκαν οι μελέτες για τους σταθμούς καύσης βιορευστών
Ο Δήμος Βόλου επιστρέφει τις μελέτες στις εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν σε δύο σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από καύση βιορευστών στην Α’ ΒΙ.ΠΕ. Βόλου.
Όπως είναι γνωστό, δύο εταιρείες προσανατολίζονται στη δημιουργία δύο σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από καύση βιορευστών. Πρόκειται για σταθμούς που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμη ύλη χρησιμοποιημένα τηγανέλαια αλλά και λάδια όπως σογιέλαιο, ηλιέλαιο, βαμβακέλαιο. Μέσα από την καύση, θα παράγεται ηλεκτρική ενέργεια που θα πωλείται στη ΔΕΗ...
Δήμος Ρόδου:
«Κόκκινο» Για τη μονάδα βιοκαυσίμων στις Πεταλούδες
Αρνητική ήταν η γνωμοδότηση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου, για την επένδυση μονάδας ηλεκτρικής ενέργειας από καύση βιορευστών στην περιοχή των Πεταλούδων.
Στη σχετική συνεδρίαση, που έγινε παρουσία πολιτών, επισημάνθηκε ότι το δημοτικό συμβούλιο δεν μπορεί να συμφωνήσει σε μια επένδυση που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην Κοιλάδα Πεταλούδων και μάλιστα σε μια περιοχή που είναι ήδη περιβαλλοντικά επιβαρυμένη...
Μεσολόγγι. 
Στο Ευηνοχώρι για τα 4 εργοστάσια βιορευστών στον κάμπο
Στο  Μεσολόγγι η κατασκευή τεσσάρων τέτοιων μονάδων είναι σε εξέλιξη, με αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής.
Πρόκειται για τέσσερα μικρά εργοστάσια τα οποία θα φτιαχτούν μέσα στον κάμπο του Ευηνοχωρίου, μέσα σε προστατευόμενη περιοχή, σε πολύ μικρή απόσταση από την θάλασσα και δίπλα σε περιοχές με έντονη γεωργία και κτηνοτροφία. 
Την Τετάρτη 9/8 και ώρα 8.30 θα συγκεντρωθούμε στην πλατεία Ευηνοχωρίου (πλατεία ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, άνω Ευηνοχώρι) για να ενημερώσουμε και συζητήσουμε το θέμα με τους κατοίκους της περιοχής.
Από τον Φεβρουάριο του 2017έχει ανοίξει στην περιοχή μας το θέμα της δημιουργίας μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύση βιορευστών. Η πρώτη ύλη (βιορευστά) για τα εργοστάσια αυτά θα έρχεται από αλλού (κυρίως από το εξωτερικό) με φορτηγά και θα καίγονται με άγνωστες (αφού δεν συμπεριλαμβάνονται στις μελέτες) επιπτώσεις στο περιβάλλον, την τοπική οικονομία αλλά και τις ζωές των κατοίκων σε ολόκληρη την περιοχή...

ΜΟΝΑΔΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΒΙΟΡΕΥΣΤΑ


ΚΑΙΡΙΑ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Ένα καινούργιο κύμα επενδύσεων στο χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας εξαπλώνεται το τελευταίο διάστημα στη χώρα. Πρόκειται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από βιορευστά και πιο συγκεκριμένα από πρωτογενή ή χρησιμοποιημένα τηγανέλαια, αφού προηγούμενα υποστούν την κατάλληλη επεξεργασία. 
Στο Μεσολόγγι η κατασκευή τεσσάρων τέτοιων μονάδων είναι σε εξέλιξη, με αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής, στη Ρόδο (περιοχή Πεταλούδας) με αρνητικές αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου και των τοπικών φορέων, στο Βαλτινό Τρικάλων και αλλού. 
Παρά το γεγονός ότι αυτές οι μονάδες καύσης εκπέμπουν λιγότερους ρύπους σε σχέση με τις συμβατικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής (λιγνίτη κλπ), δεν τις καθιστά ακίνδυνες για το περιβάλλον με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, οξειδίων του αζώτου κλπ να αφήνουν το δικό τους περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Βέβαια η ευρωπαϊκή νομοθεσία κατατάσσει τα βιορευστά στις ΑΠΕ, με την έννοια ότι πρόκειται για βιομάζα, που προέρχεται από φυτά, τα οποία με τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης έχουν ισοσκελίσει το διοξείδιο του άνθρακα, που δεσμεύουν, με αυτό της εκπομπής από την καύση.
Αυτό έχει πρακτική αξία βέβαια, όταν μιλάμε για εγχώρια παραγόμενα τηγανέλαια, που προφανώς δεν πρέπει να απορρίπτονται στο περιβάλλον με ανυπολόγιστες αρνητικές επιπτώσεις. 
Αξίζει να σημειώσουμε ότι στη χώρα μας λειτουργούν μονάδες παραγωγής βιοντήζελ με πρώτη ύλη χρησιμοποιημένα λίπη και έλαια ή προϊόντα από ενεργειακές καλλιέργειες. Το παραγόμενο υλικό πουλιέται στις εταιρείες καυσίμων ως πρόσμεικτο στο πετρέλαιο κίνησης (ποσοστό ανάμειξης έως 7%).  
Από τα παραπάνω προκύπτουν τα εξής εύλογα ερωτήματα:
Από πού θα προμηθεύονται την πρώτη ύλη οι μονάδες καύσης τηγανέλαιων, όταν σήμερα η διαθέσιμη εγχώρια απορροφάται εξ ολοκλήρου από τις υφιστάμενες μονάδες παραγωγής βιοντήζελ; 
Όπως οι ίδιοι οι επενδυτές ομολογούν (Ρόδος) ή αφήνουν να εννοηθεί (Μεσολόγγι), με εισαγωγή τηγανέλαιων από το εξωτερικό. Αυτό σημαίνει ένα αισθητό περιβαλλοντικό αποτύπωμα μεταφοράς και μια αντιοικολογική πρακτική, που δεν διαχειρίζεται τα όποια απόβλητα (ακόμα και αυτά που χαρακτηρίζονται ως ΑΠΕ) στον τόπο παραγωγής τους, αλλά κάπου αλλού.
Πώς προκύπτει το οικονομικό όφελος για τον επενδυτή με δεδομένα τα μεγάλα κόστη μεταφοράς και το κόστος αγοράς της εισαγόμενης πρώτης ύλης;
Με την μεγάλη επιδότηση στην τιμή πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας στη ΔΕΗ ως ΑΠΕ  (0,2€/ΚWH), όταν η ΔΕΗ την πουλά στους οικιακούς καταναλωτές με τη μισή τιμή (0,1€/KWH). Τη διαφορά, φυσικά, την πληρώνουμε εμείς μέσω του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπής Αέριων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) που ισχύει για όλες τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Και, αν το Τέλος αυτό είναι απαραίτητο για τις πρωτογενείς πηγές ανανεώσιμης ενέργειας (ήλιος, αέρας, νερό), τι νόημα έχει για  την  επεξεργασία εισαγόμενων πρώτων υλών, που σε κάθε περίπτωση μπορούμε να τις διαχειριζόμαστε και διαφορετικά;
Ποιες «τεχνικές» χρησιμοποιούνται  για γρήγορες και πιο αποδοτικές επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα;

Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2017

Αναβρασμός και έντονες κινητοποιήσεις στο Βαλτινό



Με έντονη ανησυχία, για το μέλλον τους, αλλά με διάθεση και αποφασιστικότητα να αγωνιστούν και να ανατρέψουν την αντιδημοκρατική απόφαση (φαίνεται πως η Δημοκρατία των αποφάσεων δεν ισχύει για το Βαλτινό), οι κάτοικοι του Βαλτινού, οργανώνουν κινητοποιήσεις και δράσεις για να αντιμετωπίσουν το οικολογικό πρόβλημα που ενέκυψε στον τόπο τους.
Έτσι,  Την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου 2017 στην κεντρική πλατεία Βαλτινού στις 11.00 π.μ. θα πραγματοποιηθεί Λαϊκή Συνέλευση των κατοίκων της περιοχής, για λήψη αποφάσεων αντίδρασης στο θέμα της αντιδημοκρατικής απόφασης που αφορά, την Έγκριση της ρυπογόνου επένδυσης (εγκατάσταση μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών). 


Καλούνται οι κάτοικοι της περιοχής, οι εκπρόσωποι των φορέων αλλά και κάθε άνθρωπος ευαίσθητος για τα οικολογικά θέματα να συμμετάσχει και να διατρανώσει με την παρουσία του και τις απόψεις του την αντίθεσή του για την συσωρευτική μόλυνση  που αναμένεται να επιβαρύνει όχι μόνο την περιοχή του Βαλτινού, αλλά στη γενίκευσή του, ολόκληρο το νομό και κατ’ επέκταση ολόκληρη τη χώρα.



Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2017

Έκρυθμη η κατάσταση στο Βαλτινό Τρικάλων



Ξεσηκώθηκαν για την αδειοδότηση μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών.
Έκρυθμη είναι η κατάσταση στο Βαλτινό Τρικάλων, μετά την αδειοδότηση μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών με …απευθείας απόφαση του Γ. Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Περιφέρειας Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας Νικολάου Ντίτορα που …παρέκαμψε όλες τις αποφάσεις σε τοπικό επίπεδο (Τοπική Κοινότητα Βαλτινού και Δήμου Τρικκαίων) αλλά και του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας, που απέρριψαν την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων…
Οι κάτοικοι του Βαλτινού, «βάλλουν» και κατά των τοπικών Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, κάνοντας λόγο για «αδιαφορία απέναντι στην λαϊκή βούληση» και ζητούν την άμεση παρέμβασή τους για την ακύρωση της άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας της μονάδας στα …300 μέτρα από ένα σπάνιο δάσος που πριν από λίγες μέρες το Δημοτικό Συμβούλιο Τρικάλων αποφάσισε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την προστασία του ως μνημείο της Φύσης…
«Δεν νοείται άνθρωποι που έχουν τις τύχες του τόπου στα χέρια τους, να αδιαφορούν για δημοκρατικές αποφάσεις και να προτιμούν αντί αυτές τα …ρουσφέτια και να επιτρέπουν εγκατάσταση μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών, ισχύος 500 Kwe, μόλις λίγες δεκάδες μέτρα από το ποτάμι της περιοχής και από τα σπίτια του χωριού για "επενδύσεις", που αποφασίζει από μόνος του ένας …διορισμένος Γ. Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καταδικάζοντας την περιοχή σε υποβάθμιση», αναφέρουν οι κάτοικοι που …προειδοποιούν ότι «αυτή η απόφαση αν δεν καταργηθεί θεσμικά τότε θα την καταργήσει το …Βαλτινό».


Πηγή: trikalanews.gr

Αυτός είναι ο «αυτοκράτορας» Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας που αποφασίζει με "Δημοκρατική ευαισθησία"


 Ο αυτοκράτορας Γ. Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας Νίκος Ντίτορας

Ανακοίνωση του "Φυσάει Κόντρα" για την απόφαση αδειοδότησης μονάδας βιοκαυσίμου στο Βαλτινό.

Συναντήθηκε την Κυριακή και όχι για πρώτη φορά, ο κ. Δήμαρχος με τους τρεις κυβερνητικούς βουλευτές και τα «επιτελεία» τους.
Τρία χρόνια Δήμαρχος ο κ. Παπαστεργίου, 2 ½ και πλέον χρόνια κυβερνητικοί βουλευτές οι κ.κ. Παπαδόπουλος, Δριτσέλη και Σιμορέλης .
Συζήτησαν, μελέτησαν, διαβουλεύθηκαν, σχολίασαν και τοποθετήθηκαν στο άνετο και φιλόξενο περιβάλλον του Δημαρχιακού γραφείου για τα ίδια ζητήματα που είχαν συζητήσει και πριν ένα χρόνο, αλλά και την άνοιξη του 2015, όταν και η παρουσία και των Εκπροσώπων των δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης δεν δημιουργούσε τότε απέχθεια στους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους του ΣΥΡΙΖΑ.
Οι άνθρωποι που προφανώς έχουν τις τύχες του τόπου στα χέρια τους, προφανώς και δεν ασχολήθηκαν με το μείζον ζήτημα της δημοκρατικής νομιμοποίησης αποφάσεων που εκτρέφονται στους διαδρόμους της εξουσίας, των υπουργικών γραφείων, ως αποτέλεσμα των πιο παλαιοκομματικών ρουσφετολογικών χειρισμών.
Και για να γίνουμε πιο σαφείς.
Η τοπική κοινωνία του Βαλτινού εδώ και ένα περίπου χρόνο εναντιώθηκε σύσσωμη στην εγκατάσταση μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών, ισχύος 500 Kwe, μόλις λίγες δεκάδες μέτρα από το ποτάμι της περιοχής και από τα σπίτια του χωριού.
Καλέστηκε μαζική συνέλευση των κατοίκων και εκδόθηκε ομόφωνη απόφαση του τοπικού συμβουλίου και της γενικής συνέλευσης ενάντια στη διαφαινόμενη εγκατάσταση μιας τόσο έντονα ρυπογόνου μονάδας και ειδικά με την προτεινόμενη χωροθέτηση. Κινούμενοι με αυτό το πνεύμα τόσο η «Επιτροπή Ποιότητας Ζωής» του Δήμου, όσο και το Δημοτικό Συμβούλιο Τρικάλων σχεδόν ομόφωνα γνωμοδότησε αρνητικά σχετικά με το ενδεχόμενο της εγκατάστασης της συγκεκριμένης μονάδας, αφού και τα δύο συλλογικά όργανα του Δήμου μας έκαναν δεκτούς την επιχειρηματολογία και τους επιστημονικά διατυπωμένους ισχυρισμούς των κατοίκων, τους οποίους εκφράσαμε και εμείς σαν δημοτική παράταξη από την πρώτη στιγμή στη λαϊκή συνέλευση.
Το περιφερειακό Συμβούλιο στη συνέχεια επικύρωσε την παραπάνω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και με τεράστια πλειοψηφία επίσης αρνήθηκε να δώσει τη συγκατάθεση του για την εγκατάσταση της εν λόγω μονάδας.

Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου 2017

Η έγκριση της ρυπογόνου επένδυσης δεν είναι πρόβλημα που αφορά μόνο το Βαλτινό, αλλά ολόκληρο το νομό Τρικάλων


Του Δημήτρη Τσιγάρα

Αναφορικά με το θέμα της έγκρισης της ρυπογόνου επένδυσης στην περιοχή του Βαλτινού, καθώς η σοβαρότητα της απόφασης, η οποία πάσχει από δημοκρατική και οικολογική ευαισθησία, επιτάσσει την αναγκαιότητα να εκφραστούν κάποιες σκέψεις που αφορούν όχι μόνο το συγκεκριμένο θέμα και την συγκεκριμένη περιοχή, αλλά την γενικότερη αδιαφορία και αναισθησία ορισμένων πολιτικών ταγών μας, προς το οικολογικό πρόβλημα του πλανήτη μας.
Θεωρείται λοιπόν σκόπιμο και ωφέλιμο να επισημανθούν τα εξής:
Κατ’ αρχήν οι κάτοικοι της περιοχής περιμένουν μια απάντηση στο ερώτημα: Με ποια δημοκρατική ευαισθησία η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας ενέκρινε την αδειοδότηση της ρυπογόνου επένδυσης στο Βαλτινό, την ίδια στιγμή που όλα τα θεσμικά όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης: (oι κάτοικοι του Βαλτινού με την Γενική Λαϊκή τους Συνέλευση, το Τοπικό Συμβούλιο της Κοινότητας Βαλτινού, η Επιτροπή Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής του Δήμου Τρικκαίων, ο Δήμος Τρικκαίων, η Περιφερειακή Επιτροπή και η Περιφέρεια Θεσσαλίας) με ομόφωνες αποφάσεις τους γνωμοδότησαν και είπαν ΟΧΙ στην επένδυση;
Δυστυχώς η μικρονοϊκή πολιτική στόχευση ορισμένων πολιτικών δεν τους επιτρέπει να αντιληφθούν και να αξιολογήσουν τις γενικότερες οικολογικές επιπτώσεις και δυσοίωνες εξελίξεις μιας τέτοιας απόφασης.
Η έγκριση της ρυπογόνου επένδυσης δεν είναι πρόβλημα που αφορά μόνο το Βαλτινό. Δυστυχώς είμαστε όλοι επάνω στην ίδια οικολογική βάρκα που βουλιάζει. Η οικολογική καταστροφή είναι προ των θυρών.
Αυτή τη στιγμή εκκρεμούνε άλλες 5-6 παρόμοιες αιτήσεις στην ίδια περιοχή και δεν γνωρίζουμε πόσες ακόμα θα ακολουθήσουν στο μέλλον, για αδειοδότηση, αφού με την έγκριση αυτή άνοιξαν «οι ασκοί του Αιόλου»…
Αντιλαμβάνεται κανείς πως η συσωρευτική μόλυνση  που αναμένεται να επιβαρύνει όχι μόνο την περιοχή του Βαλτινού, αλλά στη γενίκευσή του, ολόκληρο το νομό και κατ’ επέκταση ολόκληρη τη χώρα, θα είναι ολέθρια.
Εκατομμύρια τόνοι ρύπων θα εκπέμπονται κάθε χρόνο στην ατμόσφαιρα. Όλοι αυτοί οι ρύποι δεν χάνονται στον ουρανό, αλλά αφού προκαλέσουν ασφυξία στις πόλεις και στα χωριά επιδεινώνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, και ξαναπέφτουν στη Γη με τη μορφή της όξινης βροχής.
Το περιβάλλον θα υποβαθμιστεί, ενώ οι επιπτώσεις για την υγεία περιλαμβάνουν αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις, καρκίνο, άσθμα και αλλεργίες, καθώς και αναπαραγωγικές και νευροαναπτυξιακές διαταραχές.
Και το αντιστάθμισμα όλων αυτών; Το πρόσκαιρο κέρδος των επενδυτών. 
Το μήνυμα, σφόδρα απογοητευτικό (αλλά και σφόδρα παρακινητικό συγχρόνως, αν αρνιόμαστε να υποταχθούμε στη μοίρα), είναι πως έχουμε ξεπεράσει πια τη δωδεκάτη στο «Ρολόι της Αποκάλυψης».
Τι κι αν ακυρώθηκαν, τι κι αν έμειναν άβουλοι και μοιραίοι οι εκπρόσωποι του λαού…
Όταν καταλύεται η δημοκρατία και κάποιοι προσπαθούν φασιστικά να επιβάλλουν αυτά που θέλουν, αδιαφορώντας για τη βούληση του λαού, αλλά και τις επιπτώσεις των αποφάσεών τους στη ζωή τους, τότε οφείλει κανείς να αντισταθεί και να πάρει την τύχη στα χέρια του.
Μπορεί βάσει του νόμου η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας να αποφάσισε «Ναι στη μόλυνση του περιβάλλοντος», όμως πάνω από τους νόμους είναι το Δίκαιο των ανθρώπων και το Δικαίωμα στη ζωή.

Και αυτό το ΔΙΚΑΙΟ οι κάτοικοι του Βαλτινού με τη στήριξη όλων των ευαίσθητων οικολογικά ανθρώπων αυτού του τόπου, θα το διεκδικήσουν μέχρι τέλους…

Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2017

Εγκρίθηκε η ρυπογόνος επένδυση στο Βαλτινό. Έγραψαν στα παλιά τους τα παπούτσια τους κατοίκους του Βαλτινού και όλα τα θεσμικά όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.




Τι κι αν, οι κάτοικοι του Βαλτινού και της ευρύτερης περιοχής, είπαν όχι στη ρυπογόνο επένδυση, τι κι αν όλα τα θεσμικά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης γνωμοδότησαν αρνητικά, οι καρεκλοκένταυροι της Αποκεντρωμένης Διοίκησης τους έγραψαν στα παλιά τους τα παπούτσια και με το «έτσι θέλω» ενέκριναν την ρυπογόνο επένδυση για τη λειτουργία σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών στη θέση Τηγάνας στο Βαλτινό.
Σύμφωνα με την απόφαση, Αρ. πρωτοκόλλου 1884/104587/ΠΕ2016 Ημερομηνία έκδοσης 24/08/2017, η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ - ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ αποφάσισε την Έγκριση περιβαλλοντικών όρων για την εγκατάσταση και λειτουργία σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση βιορευστών ισχύος 500 kWe, φερόμενης ιδιοκτησίας της «ΛΕΚΚΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Ε.Ε.», στη θέση «ΤΗΓΑΝΑΣ» της Τ.Κ. Βαλτινού του Δήμου Τρικκαίων της Π.Ε. Τρικάλων, στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, μετά από τη σύμφωνη γνώμη του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΠΕ.Σ.Π.Α.) Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας.

Αναμένεται η απάντηση και η στάση των κατοίκων…

Επανήλθε ο Α.Ο. Βαλτινού στον ποδοσφαιρικό στίβο


Μετά από τετραετή αγωνιστικής αδράνειας, ο Α.Ο. Βαλτινού επανήλθε στην ενεργό δράση και λαμβάνει μέρος στους αγώνες του Α΄ ομίλου της Β΄ ερασιτεχνικής κατηγορίας της Ε.Π.Σ. Τρικάλων.
Ταξιάρχες - Βαλτινό
Με τη συμμετοχή Α1 και Β΄ Ερασιτεχνικής ξεκίνησαν οι αγώνες ποδοσφαίρου για το Κύπελλο της Ε. Π. Σ. Τρικάλων.
Έτσι, η ομάδα του Α. Ο. Βαλτινού, έδωσε το παρθενικό της παιχνίδι την Κυριακή 3 –9 – 2017, στον πρώτο επίσημο αγώνα ποδοσφαίρου για το κύπελλο της ΕΠΣΤ, με την ομάδα των Ταξιαρχών.


Σε έναν αγώνα εκτός έδρας, η ομάδα του Βαλτινού προσπαθούσε να βρει τη συνοχή και τον βηματισμό της, έχοντας απέναντί της την ομάδα των Ταξιαρχών που υπερείχε αισθητά σε δύναμη, αντοχή και τεχνική και έχασε τον αγώνα με σκορ 4-0.
Διαιτητές του αγώνα ήταν οι: Κοντινός (Αλεξόπουλος –Μουστάκας).
Να σημειωθεί ότι  οι αγώνες κυπέλλου γίνονται με το σύστημα των απλών συναντήσεων αποκλεισμού.


Το σκορ όμως δεν επηρέασε την αισιοδοξία και το θετικό κλίμα που κυριαρχούν στην ομάδα του Βαλτινού, καθώς ήταν σχεδόν αναμενόμενο το αποτέλεσμα, αφού η ομάδα βρίσκεται ακόμα στην αρχή της προετοιμασίας και στα πρώτα αγωνιστικά της βήματα.
Με προπονητή τον Μάκη Ζαβλανό και με τη σχετική προετοιμασία η ομάδα του Βαλτινού έχει βάλει στόχο και φιλοδοξεί να διανύσει το φετινό πρωτάθλημα με αξιώσεις και διεκδικήσεις.

Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου 2017

Άρχισε ο τρύγος στο Βαλτινό



Ο Σεπτέμβριος στο ελληνικό καλαντάρι ονομάζεται και Τρυγητής και συνδέεται βέβαια με τον τρύγο, την κύρια αγροτική απασχόληση το μήνα αυτό.
Οι αμπελοκαλλιεργητές έχουν την τιμητική τους και μάλιστα στο Βαλτινό υπάρχουν αρκετοί που διαθέτουν κτήματα και καλλιεργούν αμπέλια, για την εξασφάλιση του ντόπιου αγνού κρασιού και του τσίπουρό τους.
Η ποιότητα των κρασιών συνήθως βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο με καλή οξύτητα και σάκχαρα αλλά και πολύ καλά αρώματα.
Ο τρύγος είναι μια εποχιακή συμμετοχική εργασία που, απαιτεί πολλά χέρια και μια στοιχειώδη οργάνωση.


Ο Αντώνης Τσιγάρας εδώ και μερικά χρόνια ασχολείται με την καλλιέργεια του αμπελιού και το Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου 2017 τρύγησε το αμπέλι του, με τη βοήθεια του Μάκη Βαγγελού και άλλων τρυγητάτων.
Η συμμετοχή πολλών ανθρώπων στον τρύγο τον αναδεικνύει σε ευχάριστη εργασία, που συχνά παίρνει τον χαρακτήρα πανηγυριού.
Στις τοπικές αγροτικές κοινωνίες ο τρύγος για αυτούς που συμμετέχουν είναι γιορτή και χαρά.
Ο αμπελοκαλλιεργητής εξασφαλίζει εργάτες, καλάθια, καφάσια και ετοιμάζει τα εργαλεία ψαλίδια, μαχαίρια, φροντίζει για φαΐ και πιοτό, ετοιμάζει τον αποθηκευτικό χώρο, κ.α.


Έτσι τις πρωινές ώρες που τα σταφύλια έχουν χαμηλή θερμοκρασία αρχίζει ο τρύγος.

Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2017

O Δήμος Τρικκαίων ενισχύει τις υπηρεσίες του στα χωριά Βαλτινό και Παλαιόπυργο


Με υπάλληλο μηχανικό μόνιμα στο Βαλτινό και σύντομα και στον Παλαιόπυργο, ο Δήμος Τρικκαίων ενισχύει τις υπηρεσίες του στα χωριά της περιφέρειας. Ταυτοχρόνως, υλοποιούνται έργα και προγραμματίζονται δράσεις προς όφελος των κατοίκων.
Όπως ανακοίνωσε ο Δήμαρχος Τρικκαίων κ. Δημήτρης Παπαστεργίου στους κατοίκους του Βαλτινού, τους οποίους επισκέφθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 30 Αυγούστου, μηχανικός του Δήμου μετακινήθηκε ήδη στην έδρα του τέως Δήμου Καλλιδένδρου. Ο κ. Παπαστεργίου τόνισε ότι ο Δήμος Τρικκαίων συνεχίζει να μεριμνά ειδικά για τα χωριά. Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζοντας τις επαφές του, επισκέφθηκε το Βαλτινό και την Κ. Ελάτη, Παρουσία της αντιδημάρχου Τομέα Β κ. Ελένης Πούλιου, συζήτησε στο Βαλτινό τα θέματα του χωριού.
Συγκεκριμένα, εκφράστηκε η ικανοποίηση για τα μικροέργα και τις παρεμβάσεις που γίνονται σε διάφορα σημεία (ανακαίνιση παιδικού σταθμού και νηπιαγωγείου μετά από χρόνια, έργα για το οστεοφυλάκιο κ.α.).
Παρόντος και του προέδρου κ. Δημήτρη Σταμούλη, συζητήθηκε το μείζον θέμα της αγροτικής οδοποιίας. Ο Δήμος Τρικκαίων καταθέτει πρόταση σε πρόγραμμα της Περιφέρειας Θεσσαλίας για άσφαλτο σε γεωργοκτηνοτροφικές μονάδες. Στη συζήτηση τέθηκαν τα ζητήματα για τις προτεραιότητες στην περιοχή, ώστε η πρόταση να είναι πλήρης και τεκμηριωμένη.
Επίσης ο κ. Παπαστεργίου επισκέφθηκε και την Κάτω Ελάτη. Στην εκεί συζήτηση, τέθηκε το θέμα της γεώτρησης που, παρότι κατασκευάστηκε πριν χρόνια, δεν έχει ακόμη λειτουργήσει, λόγω εγγενών προβλημάτων. Διαπιστώθηκε επίσης ότι και οι τρεις οικισμοί του χωριού, με τη μέριμνα των κατοίκων του και τη συνεργασία του παρόντος στη συνάντηση, προέδρου κ. Γιάννη Μπακάση, βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση. Όπως, για παράδειγμα, η παιδική χαρά και τα γήπεδα.
Σημειώνεται, τέλος, ότι με την ίδρυση των αντιδημαρχιών, την παρουσία των μηχανημάτων στις έδρες τους, ο Δήμος δυναμώνει την παρουσία του στην περιφέρεια, ενισχύοντας τα χωριά.

Από το γραφείο Τύπου του Δήμου Τρικκαίων

Η εργατική τάξη δεν τρώει μέλι

Του Κωνσταντίνου Ε. Κατσαρού, από την ποιητική συλλογή "Σταλακτίτες"


Τα λευκά άνθη της κερασιάς μοσχοβολούσαν στον άνεμο,
οι μέλισσες αγκιστρωμένες στην κορυφή του μίσχου,
αεικίνητες, πιστά προσηλωμένες στη συλλογή της γύρης,
δεν έβλεπαν, δεν καταλάβαιναν το συντελούμενο.

Της γονιμοποίησης του καλού και ωφέλιμου
της μυσταγωγίας της ειρηνικής δημιουργίας

ούτε το αμυντικό κεντρί δεν ήξεραν που βρίσκεται,
απωθημένο στα βάθη της λήθης,
θα ενεργοποιούνταν ενστικτωδώς,
εν εσχάτη ανάγκη αμοιβαίου θανάτου

ακάματες εργάτριες,
φιλότιμες υπηρέτριες υγείας και ευχαρίστησης,
τυφλά υπάκουες στο φυσικό πρόσταγμα,
χωρίς προϋποθέσεις,
χωρίς προαπαιτούμενα,
χωρίς ανταμοιβή,
υπηρετώντας αγόγγυστα τον ιδανικό σκοπό της ύπαρξης
«εφ ω ετάχθησαν»

λυπηθείτε τες!!! δοξάστε τες!!!

Πέμπτη 31 Αυγούστου 2017

Ιστορίες του χωριού «Η διαιώνιση του είδους»


Του Χάρη Αγγελή

Τέλος Μαΐου, μια Κυριακή πρωί μετά τον εκκλησιασμό, η Ελένη ετοιμάστηκε να πάει «ψωμί» στον τσομπάνο, που έβοσκε τα πρόβατα πέρα στην τοποθεσία Χαλκιές.
Αφού έβαλε το καπίστρι στο γομάρι, το σαμάρωσε και κρέμασε πάνω του τον τρουβά με το φαγητό και τη φτσέλα με το νερό, πήρε το καλάθι με τα απαραίτητα, το καρδάρι για το άρμεγμα των προβάτων και το γκιούμι για την μεταφορά του γάλακτος, πάτησε στο καρεκλάκι ανέβηκε κι έκατσε κι αυτή πάνω στο σαμάρι. Έπιασε με το ένα χέρι το σχοινί που ήταν δεμένο στο καπίστρι για να οδηγεί το ζώο και στο άλλο κρατούσε μια βέργα που την χτυπούσε στα καπούλια του ζώου για να περπατάει πιο γρήγορα...
Όταν έφτασαν στο ζευγαρολίβαδο το γομάρι ξαφνικά αφήνιασε. Άρχισε να γκαρίζει δυνατά και να τρέχει με τ αυτιά τσιτωμένα προς την γομάρα της κυρά - Πανάγιως, που βοσκούσε αργά - αργά το λιγοστό χορτάρι.


Παρά τις προσπάθειές της, η Ελένη, δεν μπόρεσε να συγκρατήσει το αφηνιασμένο αρσενικό, που σαν έφτασε κοντά στη γομάρα πήδηξε αμέσως πάνω στη ράχη της και έσφιγγε τα μπροστινά του πόδια, σαν να ήταν χέρια, στο αδύναμο κορμί της.
Τότε το σαμάρι έγειρε και η γυναίκα με τ αγγειά σωριάστηκαν στο χώμα.
Η γομάρα έμεινε ακίνητη, ανοιγόκλεινε τα σαγόνια της κι έτρεχαν σάλια από το στόμα της...
Αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία της διαιώνισης του είδους, το γομάρι στέκονταν φρόνιμο, με τ αυτιά κατεβασμένα και η γομάρα άρχισε πάλι να βόσκει στο λιβάδι…
Η Ελένη, ντράπηκε λίγο από τα σχολιαρόπαιδα, που έτυχε να παίζουν εκεί κοντά και βλέποντας το γεγονός σταμάτησαν το παιχνίδι και περίεργα αλλά και έκθαμβα κοίταζαν αυτό που συνέβαινε ξαφνικά μπροστά στα μάτια τους.
Ντράπηκε γιατί, όταν έπεσε η φουκαριάρα, μαζεύτηκε η φούστα της και φάνηκαν τα πόδια της πάνω από τα γόνατα.
Ύστερα αφού κατέβασε γρήγορα τη φούστα της σηκώθηκε φόρτωσε πάλι τ’ αγγειά, έπιασε το σχοινί και μπροστά αυτή, πίσω το ζωντανό, συνέχισαν πεζή το δρόμο τους...

Τετάρτη 30 Αυγούστου 2017

Συνθέσεις & Αντιπαραθέσεις «Δυο όμοιες φωτογραφίες με δυο ανομοιογενή ζευγάρια ζώων»


Παρουσιάζοντας δυο επιχρωματισμένες, παρόμοιες φωτογραφίες, παλαιότερης εποχής, που απεικονίζουν την ίδια διαδικασία της αγροτικής εργασίας, του οργώματος, αλλά με ανομοιογενή ζευγάρια ζώων, που σέρνουν το αλέτρι με το ζυγό, δικαιώνεται απόλυτα αυτό που συνήθως λέγεται: πως η φωτογραφία είναι η ποίηση της όρασης!!!
Η γραφικότητα της παλαιότερης εποχής, αλλά και ο μόχθος της εργασίας, μέσα από τον αγώνα της επιβίωσης, στα άγια χώματα του κάμπου, φαίνονται αποκαλυπτικά και στις δύο παλιές φωτογραφίες.
Στη μια περίπτωση, η ελληνίδα αγρότισσα με τη βουκέντρα στο χέρι, σαν τη θεά της γης, Δήμητρα, με το ανομοιογενές ζευγάρι να σέρνει το ξυλάλετρο, γητεύει τα άγια χώματα για την εξασφάλιση της επιβίωσης!!!


Στην άλλη περίπτωση, το σιδερένιο αλέτρι σέρνεται με το ζυγό, πάλι από το ανομοιογενές ζευγάρι, την ώρα που ο γεωργός με τον γιο του οργώνουν την ευλογημένη γη.
Λίγο πριν το τέλειωμα, θα πάρουν μια ανάσα.
Με την παλάμη του χεριού του, ο γεωργός θα σφουγγίσει το μουσκεμένο, από τον ιδρώτα, πρόσωπο και θα ψελλίζει το «Δόξα σοι ο θεός», κοιτάζοντας τον ουρανό στο σώσιμο της ημέρας!!!

Δευτέρα 28 Αυγούστου 2017

Παραμυθένιος γάμος για την σοπράνο Νίνα Κουφοχρήστου



Ένας από τους πιο παραμυθένιους γάμους που έχουμε δει…
H γνωστή Τρικαλινή σοπράνο που διαπρέπει στο εξωτερικό, Νίνα Κουφοχρήστου του Αναστασίου και της Φανής, η οποία έλκει την καταγωγή της από το Βαλτινό, παντρεύτηκε το απόγευμα του Σαββάτου 26 Αυγούστου 2017, τον αγαπημένο της πιανίστα, Λεωνίδα Τουρούτογλου.


Το μυστήριο τελέστηκε στην εκκλησία της Πόρτας Παναγιάς, στην Πύλη Τρικάλων, όπου η Νίνα και ο Λεωνίδας αντάλλαξαν όρκους αιώνιας αγάπης και πίστης.
Ακολούθησε τρικούβερτο γλέντι που κράτησε μέχρι το πρωί.
Κουμπάρος ήταν ο κ. Ανέστης Ποντικάκης.


Ακολουθεί φωτορεπορτάζ...

Μνήμες από την πλατεία της Γελαδαριάς

Του Ευαγγέλου Στάθη φιλολόγου

Το Βαλτινό δεν ήταν από τα μεγάλα χωριά. Έτσι δεν μπορούμε να πούμε πως έχει πολλές πλατείες. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα χωριά, είχε δύο πλατείες που «κόπηκαν» το 1934, σύμφωνα με την οριστική διανομή των οικοπέδων.
Προς το τέρμα περίπου του χωριού, προς το έβγα του, ήταν η μεγάλη πλατεία. Τη λέγαμε Γελαδαριά. Απλωνόταν στενόμακρα δεξιά και αριστερά από τη δημοσιά. Το πλούσιο και μαλακό χώμα γύρω γύρω ήταν «ένα κι ένα» για κόψιμο πλιθιών. Το πήραν πολύ γρήγορα είδηση οι χωριανοί και το εκμεταλλεύτηκαν. Έτσι δημιουργήθηκαν μεγάλες γούρνες που δημιουργούσαν προβλήματα το χειμώνα, γιατί λίμναζαν τα νερά, μύριζαν και ασχήμιζαν γενικώς το τοπίο. Κάποιες λυγαριές και λίγα βούρλα ακόμη προσπαθούσαν να ομορφύνουν τον τόπο, αλλά τίποτε. «Εδώ ήταν βαρκό, ήταν γούρνες, ψαράκια και βατράχια ήταν εδώ»!


Μετά, πολύ αργότερα, κοντά στο ’60, οι ίδιοι οι χωριανοί άρχισαν σιγά σιγά να ισιάζουν τις γούρνες και να μπαζώνουν τα σημεία αυτά. Όλα μόνοι τους, με προσωπική εργασία. Εδώ που τα λέμε, οι ανωμαλίες αυτές που έκανε το έδαφος πριν δεν ήταν και πολύ άσχημες. Εκείνες οι γούρνες, τα σαμαράκια και τα ψηλωματάκια είχαν κι αυτά την ομορφιά τους.
Με το ίσιασμα και το μπάζωμα έγιναν καλύτερα και τα φρύδια, οι όχθοι δηλαδή του μικρού ποταμού. Το άλλο κομμάτι της πλατείας αυτής, απ’ την άλλη μεριά του δρόμου, ήταν πιο ίσιο. Το σχήμα του ήταν περίπου τριγωνικό και γύρω γύρω είχε χαντάκι με χαμηλά φρύδια, τόσο, που και μικρό παιδάκι τα περνούσε και γέρος με μπαστούνι.


Όλο αυτό το μέρος που αναφέραμε έκανε πολλές, πάρα πολλές χρήσεις. Από το απογευματάκι μέχρι που σουρούπωνε καλά καλά, βάλε και λίγο αργότερα ακόμα, αποτελούσε τον τόπο της «μάζωξης». Μάζωξη, το λέει και η λέξη, ήταν η συγκέντρωση των αντρών, του αντρικού πληθυσμού του χωριού. Σχεδόν όλοι συγκεντρώνονταν εκεί. Ήταν χωρισμένοι σε παρέες, ανάλογα με την ηλικία, τις φιλίες, τους μαχαλάδες ή και άλλα κριτήρια.

Κυριακή 27 Αυγούστου 2017

Βαλτσινιώτικη ντοπιολαλιά «Ο ανεπρόκοπος»



Τώρα το καλοκαίρι μι τις τρανές ζέστες κάθουμι κάτ΄ απου κάνα πλατάνι κι θυμάμι παλιές Βαλτσινιώτικες ιστουρίες. Θα στις μολογήσω, άξτες κι γράψτεις άμα θες.

"Τουν βλέπς αυτούια ια, αυτό του πιδί, τον τσιουμπάνου, ε!, ρε, γαμώ τη μάνα μέσα, γκουτζιάμ πιδί, ντιπ δεν τουν κόβι!
Ούδι νια αράδα δεν ξέρει να διαβάσει. Δεν καταλαβαίνει τίπουτι, σκέτους γκρας είνι. Γκουτζιάμ άντρας κι κάνει χαζαμάρις ακόμα. Ποιόν όμοιασι;
Ήταν μικρός, δεν τουν αγροίξι τουν πατέρα τ’ απ΄ ήταν μιρακλής!
Άμα τουν έλεγις να κάνι κάνα δλειά…
-Δεν αδγειάζου, έλεγι, έχου να πάου στα πρόβατα. Έκανι πάντα του θκό τ’.
-Έλα να κάνουμι αυτή τη δλειά, τουν έλιγις.
-Δεν αδγειάζου σήμερα  σεαμπρουστά άμα ξεαδγειάσου, θα ’ρθού, έλιγι.
Έβγαζι του καθρεφτάκι κι την τσατσάρα, σάλιουνι του μαλλί κι έφτιαχνι τουν καρέ.
Άμα τουν έλεγις, να ντυθεί κι να πάει στην νηκκλισιά γκουρδουκλιόνταν ούλη τη νύχτα στου κριβάτι κι του προυί που σκώνουνταν μπαμπάλιζι. Ντύνουνταν κι έβαζι ανάπουδα τα παπούτσια τ’.
-Βρε πιδί μ’, τά ’βαλις τ’ανάπουτα τα παπούτσια σ’, τουν έλιγαν.
-Αλάθους έκανα, έλιγι αυτός, αλλά δεν τα άλλαζι, έβγαζι του καθρεφτάκι κι την τσατσάρα, έφτιαχνι τουν καρέ κι πήγηνι έτσι, σαν σβαρνιάρς στην νηκκλισιά.
Νια βολά θα πνίγουνταν στου πουτάμι αν δεν αγραπώνουνταν απού κάτι κλαργιά. Έσκουζι ούλ΄τη μέρα να τουν ακούσουν. Σπουλάτι τουν άξαν κατι τσουμπαναραίοι κι πήγαν τουν έβγαλαν.
Νια βολά τουν έστειλαν να κουβαλίσι τ’άχυρου μι του κάρου, απ τη Παναΐα κι γκιράντσι του φουρτουμένου κάρου κι έπισαν ούλα τα διμάτχια στου δρόμου.
Νια άλλη βολά τοιμάσκαν να πάν στου παγκύρι, είχαν ζέψι του κάρου, φόρτουσαν κι τα πράματα κι περίμιναν αυτόν.
Αυτός, τότι είχι πάρι τα γκιούμνια κι είχι πάει να τα γιουμίσι μι νιρό απ τ’ αρτισιανό.
Πιρίμιναν - πιρίμιναν, κάπουτι κι αλλότι, φανήσκι κι αυτός, γιμάτους απού πάν μέχρι κατ΄ λάσπις κι νιρά.
-Ά ρε, του λεν, που είσι; Ισένα θα πιριμένουμι.
-Κάηκι απού νιρό του γουμάρι κι γκάρζι ούλη τη μέρα, τσ’ λέει, ιγώ γκουσουμάντσα μέχρι να του φέρου τόσου βάρους να του πουτίσου κι σεις χουιάζτει.
Νια άλλη βολά κουβαλούσι πάλι νιρό μι τα γκιούμια κι τουν φώναζαν.
-Μην απιρνάς απού κει, έχει αγλίστρα η δρόμους.
Μπα, αυτός, ικεί. Ε, πάτσι νια γλίστρα κι ήρθι μι τουν κώλου σεαπάν’.
Τουν αλπήτχα του καημένου έτσι όπως έκανε.
Ούλη τη ζουή τ’ αγουνιώτι κι ντιπ προυκουπή δεν είδι.
Ούλου γαμπρίζει η καημένους κι καμία δε γυρίζει να τουν κοιτάξει.
Σάμπως τι να κοιτάξει... τέτοιους ανεπρόκουπους που είνι…"

Παρασκευή 25 Αυγούστου 2017

Ανοιχτό γράμμα στους απόφοιτους Λυκείου που δεν είδαν το όνομά τους στις λίστες των εισακτέων


Του Στέφανου Βαγγελού

Η σκέψη μου είναι σε σένα. Θα 'θελα να ΄μαι δίπλα σου, όπως τότε, να μοιραστούμε τη στιγμή, να σου χαμογελάσω, να γλυκάνω λίγο τη μέρα σου, όπως γλύκαινες κι εσύ την κάθε μου μέρα. Ίσως χωρίς να το ξέρεις, με την παιδικότητά σου, το χαμόγελο, τον καλό σου λόγο και τη δίψα σου για ζωή με έκανες να αντικρίζω τον κόσμο με άλλα μάτια, να νιώθω ότι η ζωή τώρα αρχίζει, ότι κάθε μέρα κάνουμε μια καινούρια αρχή. «Θυμάσαι;» Στα δύσκολα δεν το βάζουμε κάτω «ή» Στις νίκες μας αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε τους ηττημένους «ή» Αν χρειαστεί ξέρουμε και να χάνουμε. Αν οι «πανελλήνιες» δεν σου χαμογέλασαν δεν είναι γιατί δεν το αξίζεις. Χαμογέλασε γλυκά στον εαυτό σου και πες του: Έχεις κι άλλη ευκαιρία. Ο δρόμος της ζωής είναι πολύ μακρύς. Τα όνειρά μας δεν χωράνε να φυλακιστούν μέσα σε λίγες σελίδες. Η ζωή δεν φυλακίζεται μέσα σε μια σχολή. Σκέψου πως σταμάτησες σε ένα σκαλοπάτι για μια ανάσα και ξεκίνα με νέες δυνάμεις. Άπλωσε τα φτερά σου και πέτα ψηλά! Βλέπεις πόσοι δρόμοι ανοίγονται; Οι δυσκολίες μας μαθαίνουν τι πρέπει να διορθώσουμε, να αλλάξουμε, να κάνουμε διαφορετικά. Η ικανότητα, η προσφορά στην κοινωνία, η ανθρωπιά και η αλληλεγγύη δεν κρίνονται στα πρώτα μας βήματα αλλά από τη συνολική πορεία μας στη ζωή. Γι’ αυτό προχώρα στο δικό σου δρόμο! Άσε το τραγούδι σου να ακουστεί: «Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ!» Μην επιτρέψεις σε κανέναν να σε εγκλωβίσει στα δικά του μονοπάτια. Δυνάμωσε τη φωνή σου! Ναι, τώρα σ’ ακούμε δυνατά: «Δεν θέλω απλά να επιβιώσω, ΘΕΛΩ ΝΑ ΖΗΣΩ. Αυτόν τον κόσμο που φτιάξατε στα μέτρα σας ΕΓΩ ΘΑ ΤΟΝ ΑΛΛΑΞΩ!»
Να γιατί ένιωθα και νιώθω περήφανος για σένα!
Ο δάσκαλός σου.

Οι επιτυχόντες των ΑΕΙ και ΤΕΙ από το Λύκειο Βαλτινού


Ανακοινώθηκαν το πρωί της Πέμπτης (24/08/2017) οι βάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για το 2017.
Οι υποψήφιοι των φετινών Πανελληνίων Εξετάσεων μπορούν πλέον να δουν τα μόρια εισαγωγής για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, καθώς ανακοινώθηκαν το πρωί της Πέμπτης από το υπουργείο Παιδείας τα αποτελέσματα των βάσεων.
Έτσι, χιλιάδες υποψήφιοι γνωρίζουν αν κατάφεραν να εισαχθούν στη σχολή της αρεσκείας τους, κάνοντας το όνειρό τους πραγματικότητα ή θα ξαναδοκιμάσουν την τύχη τους του χρόνου.
Στο Λύκειο Βαλτινού οι επιτυχόντες και οι σχολές στις οποίες πέρασαν είναι οι ακόλουθες:
Επιτυχόντες:
Αθανασάκης Ευθύμιος του Νικολάου Και της Γεωργίας
Σχολή επιτυχίας: Πυροσβεστών (Μόνο για πολίτες)
Αρβύθη Ευγενία του Κωνσταντίνου και της Μαρίας
Σχολή επιτυχίας: Ναυπηγών Τ.Ε. (Αθηνών)
Βάιος Χρήστος του Θεοδώρου και της Αφροδίτης
Σχολή επιτυχίας: Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Σέρρες)
Βερτσάνι Κλέιντι του Ροντίν και της Βαλμπόνας
Σχολή επιτυχίας: Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων (Ηράκλειο Κρήτης)
Γεωργούλας Ιωάννης του Σωτηρίου και της Σταυρούλας
Σχολή επιτυχίας: Μονίμων Υπαξιωματικών Στρατού Σ.Μ.Υ.
Γεωργούλας Παναγιώτης του Αποστόλου και της Ανθούλας
Σχολή επιτυχίας: Πληροφορικής (Κέρκυρα)
Γεωργούλας Παρασκευάς του Κωνσταντίνου και της Μαρίας
Σχολή επιτυχίας: Ναυτιλίας & Επιχειρηματικών Υπηρεσιών (Χίος)
Καλογράνα Χρυσοβαλάντου του Αθανασίου και της Τερέζας
Σχολή επιτυχίας: Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και περιφερειακής ανάπτυξης
Καραλή Αικατερίνη του Ευαγγέλου και της Μαρίας
Σχολή επιτυχίας: Μηχανικών περιβάλλοντος (Ξάνθη)
Κατσιάκος Χρήστος του Ευθυμίου και της Σωτηρίας
Σχολή επιτυχίας: Γλώσσας, Φιλολογίας & Πολιτισμού Παρευξείνιων χωρών (Κομοτινή)
Κοθράς Αλέξανδρος του Σωτηρίου και της Μαρίας
Σχολή επιτυχίας: Πληροφορικής (Λαμία)
Κορομπλής Δημήτριος του Αποστόλου και της Μαρίας
Σχολή επιτυχίας: Πληροφορικής (Λαμία)
Κράβαρη Ελένη του Νικολάου και της Βάιας
Σχολή επιτυχίας: Φυσικοθεραπείας (Αίγιο)
Κωσταρέλου Παναγιώτα του Ευθυμίου και της Ευθαλίας
Σχολή επιτυχίας: Ψυχολογίας (Θεσσαλονίκη)
Κωτούλα Ανδρονίκη του Βασιλείου και της Χαρίκλειας
Σχολή επιτυχίας: Βιολογικών εφαρμογών & Τεχνολογιών (Ιωάννινα)
Μούτσα Ερλίντ του Ίλιρ και της Μαϊλίντας
Σχολή επιτυχίας: Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων (Ηράκλειο Κρήτης)
Μπέης Ιωάννης του Χαριλάου και της Γεωργίας
Σχολή επιτυχίας: Κοινωνικής θεολογίας (Αθήνα)
Μπιλιάλη Στεργιανή του Στυλιανού και της Αικατερίνης
Σχολή επιτυχίας: Πολιτικής Επιστήμης & Ιστορίας (Αθήνα)
Νάκα Ευαγγελία του Ιωάννη και της Δέσποινας
Σχολή επιτυχίας: Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών υπολογιστών (Βόλος)
Ντέλλας Ηλίας του Νικολάου και της Καλλιόπης
Σχολή επιτυχίας: Τεχνολογίας Ήχου & Μουσικών Οργάνων (Ληξούρι)
Πάτα Νικολέτα του Κωνσταντίνου και της Βασιλικής
Σχολή επιτυχίας: Αρχιτεκτονικής Τοπίου (Δράμας)
Χριστάκος Θεόδωρος του Χρήστου και της Φωτεινής
Σχολή επιτυχίας: Οικονομικών Επιστημών (Θεσσαλονίκη)
Χύτα Ελένη του Ευαγγέλου και της Μαρίας
Σχολή επιτυχίας: Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής (Βόλος)

Επιτυχόντες σύστημα 10%
Σατρατζέμη Ευαγγελία του Κωνσταντίνου και της Ευανθίας
Σχολή επιτυχίας: Ιστορίας (Κέρκυρα)

Επιτυχόντες παρελθόντων ετών
Μπίλα Δήμητρα του Κωνσταντίνου και της Μαρίας
Σχολή επιτυχίας: Παιδαγωγικών Νηπιαγωγών (Ιωάννινα)
Παπακώστας Λάζαρος του Αθανασίου και της Βασιλικής
Σχολή επιτυχίας: Μαθηματικών (Ιωάννινα)

Θερμά συγχαρητήρια στους επιτυχόντες και καλές σπουδές.

επικοινωνιστε μαζι μας