Δευτέρα 17 Ιουλίου 2017

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ «ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΡΙΓΩΝΗΣ»ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ

Από την ομιλία του Κωνσταντίνου Κατσαρού π. Δημομηχανικού - Γεν. Δντή Δήμου, στα αποκαλυπτήρια της ονοματοδοσίας του Πνευματικού κέντρου «ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΤΡΙΓΩΝΗΣ». Τρίκαλα 13-7-2017


Η κατασκευή κτιριακού συγκροτήματος που θα στεγάσει τους πνευματικούς θησαυρούς, τις υπηρεσίες υποστήριξης και τους χώρους καλλιέργειας, ανάπτυξης και παραγωγής, πνεύματος, παιδείας, πολιτισμού και ιστορικής έρευνας, αποτελεί ανέκαθεν πρώτη προτεραιότητα, όνειρο και διακαή πόθο κάθε δημοτικής αρχής.
Η πόλη μας ευτύχησε πριν από τριάντα χρόνια, την δεκαετία 1985-1995, χάρις στις εμπνευσμένες προσπάθειες των δημοτικών αρχών, να αποκτήσει επιβλητικό οικοδόμημα, ικανό να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις διατήρησης, προαγωγής και διάδοσης του πλούσιου πολιτιστικού αποθέματος της τοπικής κοινωνίας.
Η μέχρι σήμερα πορεία αποδεικνύει περίτρανα ότι οι επιλογές της εποχής εκείνης ήταν τολμηρές και εύστοχες, απέδωσαν δε και αποδίδουν μέσα από τις ποικίλες διασταυρώσεις των πολιτιστικών δεδομένων ευχάριστα αποτελέσματα.  


Η πρώτη αναφορά για δημοτικό θέατρο της πόλης  αναφέρεται το έτος 1928 επί δημάρχου Χρ. Π. Χατζηγάκη
Έκτοτε το ζήτημα ατονεί μπροστά σε άλλες προτεραιότητες και επιλογές (Υδραυλικά - Οδοποιία) και επανέρχεται μετά την μεταπολίτευση.

Κυριακή 16 Ιουλίου 2017

Βαφτιστικά ονόματα γυναικών του Βαλτινού


Του Ευαγγέλου Στάθη φιλολόγου


Συνεχίζοντας την αναφορά μου στα βαφτιστικά ονόματα των κατοίκων του Βαλτινού, και μετά την παρουσίαση όλων των βαφτιστικών ονομάτων των ανδρών παρουσιάζω παρακάτω πίνακα με όλα τα βαφτιστικά ονόματα των γυναικών του χωριού Βαλτινού. Δίπλα δίνονται τα ονόματα αυτών έτσι, όπως τα προσφωνούν ή τα προφέρουν, παλιά αλλά και τώρα, οι κάτοικοι του χωριού.


Ονόματα γυναικών
Αγγελική: Αγγέλω, Αγγελίνα, Αγγελ(ι)κιά, Κούλα
Αθανασία: Θανασούλα, Θανασία, Θανάσω, Σούλα, Σιούλα
Αλεξάντρα: Αλέξω
Αναστασία: Τασία, Τασιά, Τασιούλα
Ανδρονίκη: Νίκη
Αντωνία: Αντώνω
Άννα: Αννούλα
Αρετή: -
 Αποστολία: Αποστόλου
Αγορή: Αγόρω, Αγορίτσα, Ρίτσα
Αφροδίτη: Αφρούδω
Άρτεμις: -
Αικατερίνη: Κατερίνη, Ρίνα, Κατίνα, Κάτια
Αγαθοκλεία: -
Αθηνά: -
Ανδρομάχη: Μάχη
Βάια: Βαίτσα, Βαιούλα, Βάνα
Βαρβάρα: -
Βασιλική: Βασιλικιά, Βασιλικούλα, Βάσω, Βασούλα, Κική, Τσίλω
Βιργινία: Βιργινάδα
Γεωργία: Γεωργίτσα, Γωγώ, Γιούλα, Τζιωρτζίνα
Γλυκερία: Ρούλα
Δέσποινα: Δέσπω, Δεσπούλα
Δήμητρα: Δημητρούλα, Τούλα
Διονυσία: -
Ελένη: Λενάκη, Λένω, Λένη, Λένου
Ευαγγελία: Βαγγελή, Βαγγελίτσα, Βάγγιω, Λίτσα
Ευανθία: Ανθή
Ευθυμία: Θυμία, Θυμιούλα, Μούλη
Ευφροσύνη: Φροσύνου, Φρόσω
Ελευθερία: Λεφτερία, Λεφτέρου
Ειρήνη: Ρηνούλα, Ρήνου
Ελισσάβετ: Σαββούλα, Σαββούλη, Σάββα
Ευτυχία: Φτύχου
Ευθαλία: Αυταλία
Ευγενία: Αυγένω
Ζωή: Ζώιω
Θεοδώρα: Θοδώρα, Θοδωρούλα, Ρούλα, Λιούλιω
Θεανώ: Θεώνου, Θεώνη
Θεοδοσία: -
Ιωάννα: Γιαννούλα, Γιάννα
Κάλλω: Κάλλου
Καλλιόπη: Πιπίτσα, Πόπη
Κασσιανή: -
Κυριακή: Κυριακούλα, Κούλα
Κλεοπάτρα: Πάτρα, Πατρούλα, Ρούλα
Κωνσταντινιά Κωνστάντω, Κωστούλα, Κωνσταντία, Ντίνα
Λαμπρινή: Λάμπρω
Λουκία: -
Λεμονιά: Νίτσα
Μάρθα: -
Μαγδαλινή: Μυγδάλω, Μυγδάλου
Μαρία: Μάρω, Μαρούλα, Μαρίτσα, Μαίρη
Μηλιά: -
Μαρίνα: -
Μαριγούλα: -
Μαριάνθη: -
Νικολέτα: -
Όλγα: -
Ολυμπιάδα: -
Ουρανία: Ουρανίτσα, Ουράνου
Παναγιώτα: Πανάιω, Γιώτα
Παρασκευή: Τσιβούλα, Τσιβή Εύη, Βιβή, Βούλα
Περσεφόνη: Φόνη
Πανωραία: -
Σπυριδούλα: Σπυρία, Σπυρούλα
Σοφία: Σοφούλα
Σωζάνα: -
Σωτηρία: -
Σταμούλω: -
Στεφανία: Στεφανούλα, Στέφη
Στεργιούλα: Γιούλα
Σταυρούλα: Βούλα
Σταματία: -
Στεργιανή Στεργιάνω, Γιάννα, Γιάνου
Στυλιανή: Στέλλα
Τριανταφυλλιά: Τρανταφλιά, Φυλιώ
Φωτεινή: Φώτω
Φρειδερίκη: Ρίκα
Φανή: Φανούλα, Φανίτσα
Χαρίκλεια:-
Χριστίνα: Χριστούλα
Χρυσούλα: Χρύσω, Χρύσα
Χρυσάνθη: Χρύσω

Πέμπτη 13 Ιουλίου 2017

Party στο καφέ Yolo με τον DJ Giannis Gatsis



Το Σάββατο 15 Ιουλίου στις 10:30, το καφέ «Yolo» στο Βαλτινό διοργανώνει Party με τον  DJ Giannis Gatsis.
Ο γνωστός Dj Gianni Gatsi από τα residency του στο La Baracca και το Cosi Summer Club, όπως επίσης και από την πορεία του στον ραδιοφωνικό σταθμό Kiss Fm 100,4, είναι έτοιμος για ένα non stop mix ελληνικών & ξένων επιτυχιών!


Στον πανέμορφο υπαίθριο χώρο, με καθαρό, δυνατό και επαγγελματικό ήχο, με τεράστια μουσική συλλογή από όλες τις επιτυχίες της εποχής και με τον έμπειρο επαγγελματία DJ ‘s Giannis Gatsis, το καφέ YOLO υπόσχεται μια ατελείωτη βραδιά, με διασκέδαση και χορό, την οποία θα θυμούνται για πολύ καιρό οι πελάτες του!!!

Τετάρτη 12 Ιουλίου 2017

Διατηρητέο μνημείο της φύσης το δάσος της Παναγίας Βαλτινού



Τον χαρακτηρισμό του Δάσους της Παναγίας στο Βαλτινό ως διατηρητέο μνημείο της φύσης, αποφάσισε ομόφωνα το Δημοτικό Συμβούλιο Τρικκαίων στη συνεδρίασή του, την Τρίτη 11 Ιουλίου 2017, ύστερα από τη θετική εισήγηση της Διεύθυνσης Χωροταξίας και Περιβάλλοντος του Δήμου.
Το θέμα εισήγαγε στο σώμα η Αντιδήμαρχος Δ.Ε. Καλλιδένδρου κα Ελένη Πούλιου, η οποία έδωσε όλες τις πληροφορίες και τα σχετικά στοιχεία για την σπουδαιότητα του δάσους, αλλά και την αναγκαιότητα λήψης απόφασης αυτού του χαρακτηρισμού.


Το θέμα συζητήθηκε στο Δ.Σ. Τρικκαίων με θετικές τοποθετήσεις από όλες τις παρατάξεις και λήφθηκε ομόφωνη απόφαση περί γνωμοδότησης χαρακτηρισμού, του Δάσους της Παναγίας στην Τ.Κ. Βαλτινού της Δ.Ε. Καλλιδένδρου, ως διατηρητέο μνημείο της φύσης, με στόχο την ανάδειξή του ως χώρος ήπιας αναψυχής.
Στόχος του χαρακτηρισμού του δάσους ως διατηρητέο μνημείο της φύσης είναι η ανάδειξή του ως χώρος ήπιας αναψυχής και πνευματικής ηρεμίας, πόλος έλξης φυσιολατρών και επισκεπτών τόσο των κατοίκων του οικισμού όσο και της ευρύτερης περιοχής, χώρος για περιβαλλοντική εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση κυρίως των μαθητών.
Όπως σημειώνεται στην σχετική εισήγηση «το Δάσος της Παναγίας απέχει από τον οικισμό της Τ.Κ. Βαλτινού περίπου ενάμισι (1,5) χιλιόμετρο και αποτελείται από δύο τεμάχια, τα αριθ. 131 και 141 εκτάσεως 35,671 και 3,751 στρέμματα αντίστοιχα.

Σάββατο 24 Ιουνίου 2017

Λαογραφικές λέξεις και ονόματα του Βαλτινού


Του Ευαγγέλου Στάθη φιλολόγου

Σπουδαία λαογραφική σημασία έχουν διάφορες λέξεις που δίνονται ως ονόματα σε πρόσωπα, σε ζώα, σε φυτά σε πλοία και βάρκες κ.α. Έτσι τα διακρίνουμε σε ανθρωπωνύμια, τοπωνύμια, ζωωνύμια, φυτωνύμια κ.λ.π. Τα ανθρωπωνύμια αυτά που δίνονται στους ανθρώπους διακρίνονται σε: 1. Βαφτιστικά ονόματα, 2. Επώνυμα, 3. Σε παρώνυμα ή παρατσούκλια.

Βαφτιστικά.
Απέραντος είναι ο πλούτος των ελληνικών βαπτιστικών ονομάτων, ποικίλει δε η καταγωγή και η προέλευσή τους. Από την Μυθολογία και την Ιστορία, από τη Θρησκεία, από τη φύση, από τις σωματικές, ψυχικές και ηθικές ιδιότητες και αρετές, από την πίστη σε διάφορες μεγάλες αξίες ο λαός εμπνέεται και δανείζεται τα ονόματα, για να δώσει στα αγαπημένα του πρόσωπα. Ως προς την καταγωγή τα ονόματα που δίνονται κατά τη βάφτιση είναι συνήθως ονόματα προγόνων, κυρίως των παππούδων.
Ο λαός πάντοτε πίστευε πως το βαπτιστικό όνομα θα ασκήσει στον ονομαζόμενο μια μαγική επίδραση και δύναμη, ότι το όνομα θα φέρει στον ονομαζόμενο το ποθούμενο αποτέλεσμα, το επιθυμητό, που δεν είναι άλλο από αυτό που δείχνει ή δίνει το όνομα. Έχει λοιπόν μεγάλη σημασία το όνομα που θα δοθεί στο βαπτιζόμενο πρόσωπο. Πρέπει να ταιριάζει με αυτό που επιθυμούμε και ονειρευόμαστε, ώστε να είναι «όνομα και πράμα». Το καλό όνομα πρέπει να έχει χάρη, να αφήνει δόξα και καλή, όχι κακή φήμη, γνωρίσματα που συχνά αναφέρονται σε φράσεις και παροιμίες, όπως: «χάρισ’ τ’ όνομα νονέ»,  «ο τάδε με το όνομα», (καλή φήμη), «έβγαλε (κακό) όνομα», «άφ(η)σε όνομα», «κάλιο να σου βγει το μάτι παρά το όνομα», «να μη σβήσει τ’ όνομα», «όνομα και μη χωριό».
Έτσι διαλέγοντας τα βαφτιστικά ονόματα ο λαός δημιούργησε ένα πλούσιο και ενδιαφέρον «ονοματολόγιο» που δείχνει την αισθητική, την κοινωνικότητα και τον πολιτισμό γενικά του καθενός, ανάλογα.


Η όμορφη ελληνική φύση ήταν και είναι η πηγή έμπνευσης. Δέντρα, φυτά και λουλούδια υμνήθηκαν από τους ποιητές και καλλιτέχνες όλων των εποχών, οι οποίοι δημιούργησαν θαυμαστά έργα εμπνευσμένοι απ’ αυτά. Και πολλοί γονείς δανείστηκαν, για να δώσουν στα παιδιά τους, κυρίως σε κορίτσια, τα ονόματα των όμορφων καλλωπιστικών λουλουδιών, των αρωματικών φυτών και καρποφόρων δέντρων, πιστεύοντας ότι θα πάρουν τα κορίτσια όλες τις ιδιότητες, όπως γοητεία, λυγεράδα, ύψος, χρώμα, τρυφερότητα, ευαισθησία, καρποφορία, μοσχοβολιά και ομορφιά που έχουν τα λουλούδια και τα δέντρα. Η εκλογή των ονομάτων αυτών εκφράζει ψυχική ευγένεια και αισθητική λεπτότητα.

Παρασκευή 23 Ιουνίου 2017

Ο σκιτσογράφος Μάκης Δασκάλου



Ο φίλος μου ο Μάκης, είναι ένας ανήσυχος άνθρωπος με ιδιαίτερες ικανότητες αντίληψης, διάκρισης, φαντασίας και έκφρασης. Διακεκριμένος αρχιτέκτονας, ζωγράφος, μουσικός, ιστορικός, και σχετικός με τον κόσμο της τέχνης και των γραμμάτων, θα μπορούσε να πει κανείς ότι τον χαρακτηρίζει μια περίπλοκη διάδραση ανάμεσα στις διανοητικές του δυνάμεις, και χαρισματικός καθώς είναι μετουσιώνει το ασήμαντο σε σημαντικό, και έτσι προκύπτει το έργο τέχνης. Γνωρίζει ο ίδιος πως η «Τέχνη είναι τα πάντα μέσα στο τίποτα» και αυτό το κάνει πράξη.
Απρόσμενη, αδιάκριτη, και θρασύτατη η έμπνευση τον επισκέπτεται τακτικά και τον αναστατώνει με συναισθηματικές εξάρσεις. Χαρτοπετσέτες, αποδείξεις, πέτρες ή ότι πρόχειρο βρεθεί διαθέσιμο μπροστά του, αποτελεί τον καμβά και μετατρέπεται σε έργο τέχνης!
Εδώ στην ταβέρνα «Στρούγκα» πίνοντας το μεσημεριανό μας τσιπουράκι, τον έχασα για λίγο στις ανησυχίες του, αλλά κι εγώ δεν έχασα την ευκαιρία και απαθανάτισα τη στιγμή της δημιουργίας του.
Παρακάτω παραθέτω ένα μικρό δείγμα των έργου του, που ανήκουν στη συλλογή μου.
Δ.Τ.

Πέμπτη 22 Ιουνίου 2017

Μια ιστορία για την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση


Κάποτε ένας νέος πήγε σε έναν σοφό άντρα και του είπε:
-«Έχω έρθει σε σένα για να με συμβουλεύσεις, καθώς αισθάνομαι, ότι δεν αξίζω τίποτα και θέλω να σκοτώσω τον εαυτό μου. Όλοι μου λένε, ότι είμαι χαζός, άχρηστος και αποτυχημένος. Σε παρακαλώ, αφέντη, βοήθησέ με».
Ο σοφός άντρας έριξε μια ματιά στον νεαρό και του είπε:
-«Συγχώρεσε με, αλλά είμαι πολύ απασχολημένος αυτή την στιγμή και δεν μπορώ να σε βοηθήσω. Υπάρχει ένα πολύ επείγον περιστατικό στο οποίο πρέπει να πάω. Αλλά, αν δεχτείς να με βοηθήσεις, θα σου ανταποδώσω την χάρη».
-«Φυσικά αφέντη», απάντησε ο νεαρός.
-«Ωραία», είπε ο σοφός άντρας και έβγαλε από το δάχτυλό του ένα ωραίο δαχτυλίδι με ένα πολύτιμο λίθο πάνω. «Πάρε το άλογο και πήγαινε στην αγορά. Πάρε το δαχτυλίδι και κάνε ό,τι μπορείς για να το πουλήσεις, γιατί χρειάζομαι τα χρήματα για να ξεπληρώσω ένα χρέος. Προσπάθησε να το πουλήσεις σε καλή τιμή και μην συμβιβαστείς με τίποτα λιγότερο από ένα χρυσό νόμισμα. Πήγαινε τώρα και κάνε όσο πιο γρήγορα μπορείς».
Ο νεαρός πήρε το δαχτυλίδι και έφυγε. Όταν έφτασε στην αγορά, έδειξε το δαχτυλίδι σε αρκετούς εμπόρους, οι οποίοι το εξέτασαν με πολύ μεγάλη προσοχή. Αλλά, μόλις άκουγαν ότι το αντάλλασε μόνο με χρυσό, έχαναν τελείως το ενδιαφέρον τους. Κάποιοι από τους εμπόρους γέλαγαν με τον νεαρό και κάποιοι άλλοι τον απέρριπταν αμέσως. Μόνο ένας ηλικιωμένος έμπορος έκανε τον κόπο να του εξηγήσει, ότι το χρυσό ήταν πάρα πολύ για το δαχτυλίδι του και ότι θα μπορούσε να το ανταλλάξει με χαλκό ή στην καλύτερη με ασήμι. Όταν άκουσε αυτά τα λόγια ο νεαρός αναστατώθηκε και θυμήθηκε την συμβουλή του σοφού να μην δεχτεί τίποτα λιγότερο από χρυσό. Αφού γύρισε όλη την αγορά και δεν βρήκε κανέναν αγοραστή, ανέβηκε απογοητευμένος στο άλογο και πήγε πίσω στον σοφό.
-«Αφέντη, δεν μπόρεσα να κάνω αυτό που μου ζήτησες. Στην καλύτερη μου έδιναν δυο ασημένια νομίσματα, αλλά μου είπες να μην συμβιβαστώ με τίποτα λιγότερο από χρυσό. Αλλά μου έλεγαν, ότι το δαχτυλίδι δεν αξίζει τόσο», είπε ο νεαρός.

Τετάρτη 21 Ιουνίου 2017

Αχ, η γιαγιά μας η καλή…


Αχ, η γιαγιά μας η καλή... Η γιαγιά του χωριού, η καλύτερη, η πιο γλυκιά, η πιο αγαπημένη φυσιογνωμία των παιδικών χρόνων. Την δανειζόμαστε για λίγο από τον παππού για να μπούμε στον κόσμο της, να πλησιάσουμε την αλήθεια της, να αισθανθούμε το χάδι της, να θυμηθούμε τις ιστορίες και τα παραμύθια της.
Η γιαγιά, μια φιγούρα τόση δα, μια μεγάλη αγκαλιά, ίσια ίσια να χωράει, ίσια ίσια να μην περισσεύει, γεμάτη καλοσύνη και τρυφερότητα.
Μπροστά της, στεκόμασταν προσοχή. Ό,τι πει η γιαγιά. Να παίξετε τώρα, παίζαμε. Είναι ώρα για ύπνο, λουφάζαμε στα στρωσίδια και κλωτσάγαμε στα μουλωχτά το ένα τ’ άλλο, ποιος θα πέσει στην παγίδα να τσιρίξει πρώτος, να παραπονεθεί και να τον κατσαδιάσει η γιαγιά που κλωθογυρίζει και δεν αφήνει τους υπολοίπους να ξεκουραστούν, τάχα.


Μας έφτιαχνε αυγόφετες με μπόλικη ζάχαρη από πάνω. Όμως οι πίτες της ήταν ανεπανάληπτες. Χασιάτες, Γαλατόπιτες, τραχανόπιτες, πλαστούς, μπαντζίνες…
Αχ, η γιαγιά μας η καλή… τώρα τα χεράκια της έχουν ρόζους και αρθριτικά, δε μπορεί να παίξει, αλλά εκείνα τα καλοκαίρια, όταν ήμασταν μικρά, μας μάζευε όλα τα εγγόνια και τους φίλους μας μαζί και μας έλεγε παλιές ιστορίες και παραμύθια.
Συμβουλές πολλές δεν έδινε, εκτός από μια, η οποία επαναλαμβάνονταν καθημερινά, σχεδόν, σαν προσευχή: «Ν’ αγαπιέστε. Να μη ζηλεύετε, να μη θυμώνετε. Ν’ αγαπιέστε».
Αλλά μη νομίζεις, μπορεί να ήταν καλή, χρυσή και άγια, όμως άμα τη διαολίζαμε πολύ δεν το ‘χε και σε τίποτα να πιάσει τη μυγοσκοτώστρα και να μας πάρει στο κυνήγι. Και έτσουζε η άτιμη η μυγοσκοτώστρα άμα σε πετύχαινε, δε σου λέω τίποτα.


Αχ, η γιαγιά μας η καλή… τώρα κάθεται εκεί στα μαξιλάρια της, και για αρκετή ώρα πλέκει. Βγαίνει στον κήπο της και τσαπίζει τα κρεμμυδάκια και τα μαρούλια, χαϊδολογάει τους βασιλικούς και καμαρώνει τα τριαντάφυλλα. Ανάμεσα στα καλάθια με τα ζαρζαβατικά ξεσπυρίζει, καθαρίζει και πλένει τους καρπούς. Πιάνει τη ρόκα της και γνέθει, ταΐζει τα ζώα του σπιτιού, ζαλικώνεται…

Τρίτη 20 Ιουνίου 2017

Την λειτουργία του Δημοτικού κτηνιατρείου ανακοίνωσε ο Αντιδήμαρχος Κώστας Ψύχος


Δημοτικό κτηνιατρείο αποκτά η πόλη των Τρικάλων. Σύμφωνα με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Τρικκαίων Κώστα Ψύχο, η ολοκλήρωση του κτηνιατρείου για τα αδέσποτα ζώα, έχει μπει στην τελική ευθεία και αναμένεται να αρχίσει και επίσημα την λειτουργία του. 
Το δημοτικό κτηνιατρείο θα στεγάζεται σε κτίριο επί της οδού Κατσιμήδου, (δίπλα ακριβώς από το δημόσιο κτηνιατρείο) και είναι παραχώρηση με χρησιμισθία στο Δήμο από την Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων, ενώ όλος ο εξοπλισμός και η διαμόρφωση είναι με ιδίους πόρους του Δήμου Τρικκαίων.
Εκεί θα παρέχονται στα αδέσποτα ζώα από αρμόδιο κτηνίατρο, όλες οι απαραίτητες υπηρεσίες (περίθαλψη, εξετάσεις, εμβολιασμοί, στειρώσεις), ενώ θα τοποθετείται σε αυτά ειδικό μικροτσίπ και στη συνέχεια θα απελευθερώνονται στον χώρο από τον οποίο περισυλλέγησαν.
Όπως ανακοίνωσε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Κώστας Ψύχος, στα άμεσα σχέδια του Δήμου είναι ο περιορισμός των αδέσποτων ζώων στην πόλη, με τα πιο επιθετικά από αυτά να οδηγούνται στο κυνοκομείο ή ακόμη και σε ευθανασία. Η Δημοτική αστυνομία και το κτηνιατρείο θα είναι εφοδιασμένοι με ειδικό σκάνερ, όπου θα «τσιπάρονται» τα αδέσποτα για να γνωρίζουν άπαντες την ύπαρξη τους. Ακόμη στα άμεσα σχέδια είναι η τοποθέτηση ταϊστρών και ποτίστρων σε καίρια σημεία της πόλης για την καλύτερη διαβίωση των αδέσποτων. Παράλληλα θα ξεκινήσει και εκστρατεία ενημέρωσης για τις ευθύνες και υποχρεώσεις για όσους φιλοξενούν ζώα στα σπίτια τους αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί το δημοτικό κτηνιατρείο.


Πηγή:  trikalaIN 

Δευτέρα 19 Ιουνίου 2017

Το αλώνισμα


Του Ευαγγέλου Στάθη φιλολόγου

«Ο ερχομός της αλωνιστικής μηχανής ήταν μεγάλη είδηση για το χωριό και τα καλωσορίσματά της γινόταν πανηγυρικά. Στα τέλη Ιουνίου έκανε την εμφάνισή της. Την έσερνε αργά αργά και με μεγαλοπρέπεια ένα μεγάλο τρακτέρ. Έτσι μπορούσαν εύκολα τα παιδιά να τρέχουν κοντά της φωνάζοντας ρυθμικά: «ήρθ’ η μηχανή! ήρθ’ η μηχανή!». Ήταν τεράστια, ψηλή και μακρόστενη η μηχανή αυτή. Είχε ένα πλάτωμα, μια πλατφόρμα, πάνω στην οροφή της. Εκεί ήταν ξαπλωμένοι τρεις τέσσερις μηχανικοί ­ έτσι λέγαμε τους εργάτες της ­ και χαιρετούσαν τα λιανοπαίδια και τον κόσμο, κουνώντας τα χέρια τους. Είχε και έναν τεράστιο λουλά που κουνιόταν πέρα δόθε δεξιά κι αριστερά σαν τραμπάλα, κάνοντας ιδιαίτερη εντύπωση στα μικρά παιδιά.
Πολλές φορές έρχονταν παραπάνω από μία μηχανή, και δυο και τρεις καμιά φορά. Έρχονταν και «κατασκήνωναν» εκεί όπου ήταν φτιαγμένες οι θημωνιές.


 Στο μυαλό μου έχω περισσότερο χαραγμένη αυτήν που ήταν στο σημερινό γυμνάσιο, γιατί ήταν κεντρική, και την άλλη στο ζευγαρολίβαδο, στα παλιάλωνα, κατά τα μπαχτσέδια, γιατί εκεί έφτιαχναν οι Σταθαίοι τις θημωνιές. Εδώ η μηχανή του Καλαμάτα, εκεί του Μανίτσα, παραπέρα του Αρβανίτη.
Επιβλητικά, πολύ επιβλητικό το μηχάνημα αυτό και πολύ σύγχρονο για την εποχή, προχωρημένης τεχνολογίας!! Ένα μεγαλόπρεπο μηχάνημα με φανταχτερό κόκκινο σκούρο χρώμα, με το ZETOR το τρακτέρ που έβγαζε σύννεφο τον καπνό απ΄ την εξάτμιση, από το φουγάρο του. Ένας πλατύς και μακρύς ιμάντας που τον έλεγαν λουρί κινούσε την μηχανή και πηγαινοερχόταν με μεγάλη ταχύτητα που θα σε έκοβε αν το ακουμπούσες, γι΄ αυτό και οι μεγάλοι πρόσεχαν πολύ τα παιδιά και φώναζαν συνεχώς : «αλάργα απ΄ τα λουριά!».


Πάνω στο πλάτωμα, στον εξώστη της μηχανής, στεκόταν ο κόφτης, όρθιος, ψηλός, ευθυτενής, ντιρεκωμένος, λεβέντης. Ήταν κυρίως νεαρός, μόρτης, τσίφτης και κορτάκιας. Φορούσε μαντήλι στο λαιμό, δεμένο κόμπο στα λοξά, φορούσε ένα καβουράκι καπέλο ή ψάθινο σκιαθάκι για τον ήλιο και μαύρα παχιά μεγάλα ματογυάλια. Όλα αυτά τον έκαναν έναν ωραίο νεαρό, ένα λεβεντονιό, γόη και παλικάρι.

Παρασκευή 16 Ιουνίου 2017

Κάτι τρέχει, κάτι τρέχει

Κάτι τρέχει, κάτι τρέχει και ο κόσμος κέφια έχει, 
το παράθυρο δεν μπάζει και η βρύση μας δε στάζει.

Στην κρεμάστρα το φουστάνι μοναχό του σκέρτσα κάνει, 
κι ο παλιός μας ο καθρέφτης τρεις φορές γίνεται ψεύτης.

Κάτι τρέχει, κάτι τρέχει και το σύννεφο δε βρέχει, 
ξεγελάστηκε τ’ αστέρι, βγήκε μέρα μεσημέρι.

Οι ληστές τα αντικλείδια τα κρεμάσανε στολίδια, 
φρονιμέψαν τα κορίτσια κι οι γριές κάνουν καπρίτσια.

Συνταγές του χωριού «Γαλατόπιτα»


Το φαγητό ενός τόπου, οι γεύσεις του, τα αρώματά του είναι ένας αντικατοπτρισμός της ιστορία του, της παραγωγής του, των ανθρώπων του. Η γαλατόπιτα με φύλλο, είναι από τα πιο αγαπημένα φαγητά του τόπου μας! 
Σήμερα θα φτιάξουμε την παραδοσιακή γαλατόπιτα με φύλλο.
Πεντανόστιμη γαλατόπιτα που μας γυρνάει πίσω σε γεύσεις των παιδικών  χρόνων...
Μερίδες: 8-10. Χρόνος προετοιμασίας: 40 λεπτά. Χρόνος ψησίματος: 1 ώρα
Τι χρειαζόμαστε:
Υλικά για την κρέμα
1 λίτρο φρέσκο γάλα
200 γρ. σιμιγδάλι ψιλό
150 γρ. ζάχαρη
2 αβγά
1 κ.σ. βούτυρο πρόβειο
1/2 κ.γ. εκχύλισμα βανίλιας
Υλικά για τα φύλλα
5 φύλλα ζύμης
2 κ.γ. κανέλα σκόνη για το φύλλο
2 κ.γ. ζάχαρη
100 γρ. λιωμένο βούτυρο πρόβειο
Υλικά για το σερβίρισμα
Ζάχαρη
Κανέλα σκόνη


Εκτέλεση
Βάζουμε το γάλα σε μία κατσαρόλα και το αφήνουμε σε μέτρια θερμοκρασία να ζεσταθεί, αλλά όχι να βράσει.
Προσθέτουμε το σιμιγδάλι και το αφήνουμε για 5 λεπτά, ανακατεύοντας συνεχώς. Παράλληλα χτυπάμε σε ένα μεγάλο μπολ τα αυγά με τη ζάχαρη και τη βανίλια.
Κατεβάζουμε το γάλα από τη φωτιά και το ρίχνουμε στο μείγμα των αυγών σταδιακά, ανακατεύοντας πάλι ζωηρά.
Ξαναβάζουμε το μείγμα σε μέτρια φωτιά και το αφήνουμε μέχρι να πήξει καλά (περίπου 10 λεπτά) ανακατεύοντας συνεχώς.

Πέμπτη 15 Ιουνίου 2017

Ο κουβάλος


Του Ευαγγέλου Στάθη φιλολόγου

Ο έρμος ο θέρος έχει τελειώσει. Τώρα τα δεμάτια μαζεύονται ένα ένα, για να αρχίσει «ο κουβάλος» στα αλώνια. Από ένα δεμάτι σε κάθε μασχάλη, μπορεί και από δυο, και από ένα σε κάθε χέρι, ίσως και από δύο πάλι, ανάλογα με την αντοχή και τη δύναμη του καθενός, πάντως 6-8 δεμάτια ο καθένας τα κουβαλούσε σε κάθε δρομολόι του.
Τα δεμάτια στοιβάζονται σε σταφνιές, σε δύο σταφνιές, η μια απέναντι από την άλλη και στη μέση να περνάει το κάρο. Σταφνιά λέγεται το στοίβαγμα των δεματιών το ένα πάνω στο άλλο με σειρά και τάξη, ένα είδος πρόχειρης θημωνιάς. Άλλος τρόπος στοιβάγματος είναι η «κουλούρα». Το λέει και η λέξη: φτιάχνεις με τα δεμάτια έναν κύκλο, μια κουλούρα, με τα στάχυα προς τα μέσα και συνεχίζεις ανεβαίνοντας προς τα πάνω. Φτιάχνεις τόσες σταφνιές και τόσες κουλούρες όσο υπολογίζεις πως θα φορτωθούν σε κάθε κάρο ή σε δυο κάρα.


Τα δεμάτια φορτώνονται στο κάρο με πολλή προσοχή μην είναι ξερά και τριφτούν. Να στοιχιστούν με απόλυτη τάξη στο κάρο, να προσεχτεί πως θα καρφωθούν τα δεμάτια στα χάλπια, πως θα ξεκινήσει το φόρτωμα έξω από τις παραπέτες, πως θα μπουν στη μέση τα δεμάτια, πως θα προχωράει προς τα πάνω το φόρτωμα. Όλα με προσοχή, με φροντίδα και με λεπτομέρεια. Ύστερα το δέσιμο με την «αμαξοτριχιά» κι αυτό θέλει τέχνη. Αν δεν προσέξεις όλα αυτά, σίγουρα το κάρο θα «βαΐσει». Και βάιζαν πολλά κάρα και «γκερανούσαν» στις «ζντραγκάνες» και άντε να φορτωθούν τα δεμάτια πάλι απ’ την αρχή. Αυτό συνέβαινε όταν αυτός που τα φόρτωνε δεν ήξερε τον τρόπο ή ήταν τσαπατσούλης ή ήταν άπραγος. Ο άλλος ο νοικοκυρεμένος γεωργός, ο προσεχτικός και ταχτικός, το φόρτωνε σωστά το κάρο και άκουγες τους άλλους να λεν: «μπράβο φόρτωμα! Τσικρίκι τό ’κανε!».


Το κάρο φορτώθηκε και είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Σπρώχνουμε λίγο τις ρόδες, κρατώντας τις από τα «παρμάκια» να ξεκολλήσει απ’ τις αυλακιές, και φωνάζουνε τα ζώα δυνατά: Όου! Όου! Και το κάρο ξεκινάει για τον τόπο του αλωνίσματος και αρχίζει ο κουβάλος. Τα κάρα με τα άλογα προχωράν γρήγορα, ενώ με τις αγελάδες και τα βόδια παν αργά. Ο οδηγός κάθεται στον αρμό του κάρου κι ο άλλος, που θα δώσει τα δεμάτια κάθεται πάνω κει, στην κορυφή του φορτωμένου κάρου. Είναι τόσο ψηλά, που σκύβει το κεφάλι του, όταν το κάρο περνάει κάτω από δέντρα, να μην τον πάρουν τα κλωνάρια. Φοράει καπέλο ή μαντήλι μην τον κάψει ο ήλιος. Και οι δύο παίρνουν και κάνα τραγουδάκι στα σιγανά ή ψιλοσφυρίζουν έτσι, για να ξεχάσουν την κούραση και το λιοπύρι.

Τετάρτη 14 Ιουνίου 2017

Συνταγές του χωριού «Τραχανόπιτα»


Γενιές και γενιές έχουν μεγαλώσει με τις παραδοσιακές χωριάτικες πίτες του τόπου μας και λίγο πολύ σίγουρα θα έχουμε δοκιμάσει όλοι μας κάποια από αυτές.
Μπατζίνα, τραχανόπιτα, πλαστός με τσουκνίδια, χασιάτα, μπομπότα, γαλατόπιτα, κρεατόπιτα, είναι μερικές από τις συνταγές που μιλάνε απευθείας στο θυμικό και το... στομάχι και αξίζουν να βρίσκονται στο τραπέζι μας, χάρη στα απλά υλικά, την ευκολία παρασκευής και τις πλούσιες γεύσεις που γεμίζουν τον ουρανίσκο.
Για την τραχανόπιτα της περιοχής των Τρικάλων χρειάζεστε:
Υλικά (για 10 μερίδες)
6-7 φύλλα ζύμης
3 ποτήρια νερού γλυκό τραχανά
300 γρ. Τυρί φέτα
1 φλιτζάνι λάδι
4 ποτήρια νερό
αλάτι.


Βάζουμε την κατσαρόλα με το νερό στη φωτιά και μόλις αρχίσει να βράζει προσθέτουμε τον τραχανά μέχρις ότου αρχίζει να βράζει οπότε τον κατεβάζουμε από τη φωτιά και τον αφήνουμε να φουσκώσει. Λαδώνουμε το ταψί και στρώνουμε όλα τα φύλλα πάντα ραντίζοντας ανάμεσα με λάδι. 

Τρίτη 13 Ιουνίου 2017

Ο Θέρος στο Βαλτινό


Του Ευαγγέλου Στάθη φιλολόγου

Μόλις έβγαινε ο Μάιος, τα στάχυα του σταριού άρχιζαν να κυδωνίζουν και να παίρνουν ψωμί. Του Αγίου Πνεύματος, «σιμά κοντά», ήταν σχεδόν έτοιμα για θέρο. Μεγάλος φόβος του καημένου του γεωργού μέχρι την τελευταία στιγμή ήταν να μην τραβήξει κάνας αέρας με βροχή και τα «στρώσει». Τότε «παν όλα τα κόπια χαμένα». Γιατί το στρωμένο σιτάρι, και αυτό που μένει όρθιο, δύσκολα θερίζεται. Μεγάλη και η αγωνία του γεωργού, μήπως πάρει καμιά φωτιά το σιτάρι, καλοκαίρι που είναι. Δεν ησύχαζε λοιπόν ο γεωργός, «δεν έκλεινε μάτι» ως την ώρα του θερισμού, ώσπου «να το σ’μάσει το βιό τ’». «Μμτί είναι ο γεωργός, σπίτι ξεσκέπαστο είναι».
Από μέρες πριν αρχίσει ο θέρος αρχίζουν και οι προετοιμασίες. Την παραμονή πρέπει να είναι όλα έτοιμα και «χαραούλα» (πριν ξημερώσει) είναι όλοι στο πόδι. Ο άντρας ετοιμάζει το γομάρι: το δίνει να φάει λίγο, το σαμαρώνει, ρίχνει στο σαμάρι το δισάκι ή τα τροβάδια με τα απαραίτητα «σέια» (διάφορα σκεύη και αντικείμενα): δρεπάνια, γκιούμια και λαήνια φορτώνονται στο γομάρι, μπορεί και η σαρμανίτσα για το μικρό παιδί. Κρεμιέται με προσοχή κι ο τροβάς με τα φαϊά. Πανωσάμαρα «νταϊακώνει» (στηρίζει) καλά το μικρό παιδί. Πεζοί παν μπροστά οι άντρες και πίσω τα παιδιά και οι γυναίκες. Η νοικοκυρά κρατάει σχεδόν πάντοτε στο χέρι μια κατσαρολίτσα με χερούλι, ένα κακκαβάκι, ένα μικρό καρδάρι ή ένα ταψί στηριγμένο στο κεφάλι. Όλα αυτά τα αγγειά έχουν φαγητά που δεν μπορούσαν να κρεμαστούν στο σαμάρι.


Βαριά, πολύ βαριά δουλειά ο θέρος.  Γιαυτό και σήμερα ακόμα, όταν θέλουμε να ειρωνευτούμε κάποιον που λέει πως έκανε βαριά δουλειά, του λέμε: «που σ’ είχα, στο θέρο σ’ είχα;». Ήταν και χρονοβόρα. Διαρκούσε κάνα δυο μήνες, από τις αρχές Ιουνίου ως τα αλώνια, τα μέσα του Ιουλίου. Γι’ αυτό οι μήνες αυτοί ονομάστηκαν Θεριστής ο ένας και Αλωνάρης ο άλλος.
Ήταν βαριά δουλειά ο έρμος ο θέρος. Ήταν δουλειά που ήθελε το θεριστή σκυμμένο και ιδρωμένο μέσα στο κάμα και το λιοπύρι του καλοκαιριού απ’ τα χαράματα ως το βραδάκι, εκτός από τα ολιγόλεπτα διαλείμματα που έκανε για «κολατσιό», «γιόμα». «μεσμέριασμα» και «δείλνισμα».


Κι όμως είχε και τις χαρές του ο θέρος, ίσως γιατί ξέρει ο γεωργός να διασκεδάζει την κούραση, να την κάνει χαρά και τραγούδι. Γι’ αυτό και τον θερισμό από την αρχαιότητα τόσο οι Έλληνες όσο κι οι άλλοι λαοί τον πανηγύριζαν με χαρές και τραγούδια. Ίσως πάλι τη χαρά και τα ξεφαντώματα του θέρου να τα έδιναν οι μεγάλες παρέες. 

Δευτέρα 12 Ιουνίου 2017

Παράπλευρα στρατηγήματα επαναστατικά


Του Χρήστου Γιανναρά
Δ​​ημόσιος λόγος στη σημερινή Ελλάδα που να αποτιμά έγκυρα την πολιτική (και συμπεριφορά) των «δανειστών» της, δεν μπορεί να υπάρξει. Διότι δημόσια πληροφόρηση αξιόπιστη δεν λειτουργεί. Τα κρατικά ή συμπολιτευόμενα την κυβέρνηση MME δίνουν εικόνα της πραγματικότητας διαφορετική από αυτήν που εμφανίζουν τα ιδιωτικά, αντιπολιτευόμενα την κυβέρνηση MME. Επιπλέον, η κριτική σκέψη και απροκατάληπτη αποτίμηση της πραγματικότητας δεν είναι από τα εφόδια που παρέχονται στον Έλληνα με τη σχολική και πανεπιστημιακή του εκπαίδευση, ούτε με την οικογενειακή του αγωγή ή τους ιστορικούς εθισμούς του.
Κατά τούτο η ελλαδική κοινωνία σήμερα είναι ένα «ανθρώπινο υλικό» που προσφέρεται ευχερέστατα (δίχως αντιστάσεις) για παντοδαπή εκμετάλλευση: Οποιοσδήποτε μπορεί να διαγουμίσει οτιδήποτε ελληνικό χωρίς την παραμικρή κριτική αντίσταση ή συνέπεια. Διότι ακόμα και την αυθαδέστερη αξίωση, την ιταμότερη απειλή, την πιο ταπεινωτική έμπρακτη παραβίαση της κρατικής ανεξαρτησίας, αυτονομίας, αξιοπρέπειας, η ελλαδική κοινωνία είναι αδύνατο να την κρίνει με τα κριτήρια της πανανθρώπινης κοινής λογικής. Για κάθε περίπτωση η κοινή γνώμη στην Ελλάδα θα διχαστεί: Θα δημιουργηθούν αντίπαλες φανατισμένες μερίδες, συγκρουόμενες εμπάθειες, ρήξεις ανίατες για πολλές δεκαετίες.
Κάθε «εθνικό», όπως το λέμε, θέμα (και όχι μόνο) το μεταβάλλουμε σε αφορμή για μεταξύ μας παθιασμένο διχασμό –σαν να αντλούμε ηδονή ή εγωκεντρική αυτεπιβεβαίωση από την αντιπαλότητα και τη διαμάχη. Δεν είναι ο επίβουλος ξένος που γεννάει το μένος, την οργή, την αγανάκτησή μας, είναι με τον ετερόφρονα και ετερόγνωμο συμπατριώτη που παθιαζόμαστε φανατικά. Τον ξένο επίβουλο υπάρχει πάντοτε μια μερίδα Ελλήνων που τον δικαιολογεί και τον ευνοεί με στερεότυπο μαζοχισμό – εξωραΐζεται ο μαζοχισμός συμπλεγματικά, άλλοτε σαν «προοδευτικός» (μαρξιστικός) διεθνισμός και άλλοτε σαν αφελής «αμερικανοτροπία» που καταργεί τα σύνορα.
Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς, όχι αυθαίρετα, ότι κάθε αφορμή διχασμού μας των Eλλήνων παραπέμπει σε προφανή κρίση ταυτότητας: Σαν να μην έχουμε κατασταλάξει στο ποιοι είμαστε, ποιοι θέλουμε να είμαστε – σαν να βρισκόμαστε, δυο αιώνες τώρα, μετέωροι, στην κόψη διλημματικής επιλογής: «Ανήκομεν εις την Δύσιν»; Τότε γιατί παλεύουμε να εκδυτικιστούμε και δεν το πετυχαίνουμε, δυο αιώνες τώρα, παραμένουμε μια θλιβερή απομίμηση του ζητουμένου, γελοιογραφική; Είμαστε ο πολιτισμικός αντίλογος της μετα-ρωμαϊκής Δύσης, η ακούσια συνέχεια του μισητού για αιώνες στη Δύση «Βυζάντιου», δηλαδή: το κοινωνιοκεντρικό «παράδειγμα», το ριζικά ασυμβίβαστο με τον βαρβαρικό ατομοκεντρισμό; Aλλά τότε, γιατί παραιτούμαστε, επίσημα και έμπρακτα, από τη ριζωμένη στον ψυχισμό διαφορά του πολιτισμού μας, γιατί μας διχάζει ό,τι αποτέλεσε την ιστορική μας ιδιοπροσωπία;

Κυριακή 11 Ιουνίου 2017

ΟΛΟ ΒΡΟΧΕΣ

Του Ηλία Κεφάλα


Πότε γεννήθηκα
Πότε ἔγινα παιδὶ
Κι ὅλο νὰ βρέχει μέσα μου
Νὰ βρέχει


Πότε μεγάλωσα
Πότε ἀνδρώθηκα
Κι ὅλο νὰ βρέχει μέσα μου
Νὰ βρέχει


Καὶ πότε γέρασα
Κι ἦρθε στὰ μάτια μου ἀχλὴ
Κι ὅλο νὰ βρέχει μέσα μου
Νὰ βρέχει





Σάββατο 10 Ιουνίου 2017

Μαγευτική η βραδιά στο «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» της Σχολής χορού ΤΕΡΨΙΣ



Ένα… «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» έζησαν όσοι βρέθηκαν το βράδυ στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου στη μεγάλη Καλοκαιρινή εκδήλωση της Ακαδημίας Χορού ΤΕΡΨΙΣ
Η Ακαδημία Χορού Τέρψις με επιτυχία έκανε ακόμη ένα βήμα μπροστά παρουσιάζοντας το «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας»  βασισμένο στο ομώνυμο έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ.


Στη συγκεκριμένη παράσταση παρουσιάστηκε ένα μίγμα πρόζας και βέβαια χορού, μπλεγμένα μεταξύ τους με μοναδικό τρόπο, δημιουργώντας έτσι μία ατμόσφαιρα ονειρική, βγαλμένη από παραμύθι. Το χορευτικό κομμάτι περιελάμβανε ρυθμούς Latin, Hip-Hop, Break Dance, Oriental, Salsa, Zumba, Σύγχρονο, Δημιουργικό χορό αλλά και Παραδοσιακά.



Παρουσιαστές της βραδιάς ήταν η Φανή Σπανού και ο Αρτέμης Αρκουμάνης!!! Ενώ το δικό της ξεχωριστό χρώμα έδωσε η ηθοποιός Βίκυ Ιακωβάκη!!!

επικοινωνιστε μαζι μας