Κυριακή 16 Απριλίου 2017

Πασχαλιάτικες εικόνες του χωριού



Κυριακή του Πάσχα. Το ψήσιμο των αρνιών στο Βαλτινό έχει την τιμητική του.
Στην αρχή όλα ξεκινάνε νωχελικά. Πρωί – πρωί, στις αυλές, ανάβουν οι φωτιές στις ψησταριές και καθώς προμηνύεται το λαμπριάτικο της ημέρας η διάθεση αρχίζει να ανεβαίνει. Η μέρα αυτή είναι ημέρα αγάπης, ανάστασης και ανάτασης. Το πασχαλινό γιορτινό τραπέζι ενώνει τις καρδιές όλων.
Όμως το καλύτερο όλων είναι την ώρα του γυρίσματος της σούβλας, όπου οι παρέες τσουγκρίζουν αυγά, ανταλλάσουν ευχές, συζητάνε, καλαμπουρίζουν, με τη συνοδεία μεζέδων και ποτών και χαίρονται τη φύση. Εκεί δίπλα στον οβελία που περιστρέφεται υπάρχει και το κοκορέτσι ή το κεμπάπ. Σιγά σιγά έρχονται και τα συνοδευτικά τυριά και σαλάτες και ρέει άφθονο το τσίπουρο, το κρασάκι, και η μπύρα.


Ο ανοιξιάτικος καιρός είναι ιδανικός και προδιαθέτει για άνοιγμα και άγγιγμα ψυχής. Ανταλλάσσονται ευχές και φιλιά.
-Χριστός Ανέστη, Χρόνια πολλά!
-Αληθώς Ανέστη και του χρόνου με υγεία!
 Η μουσική από τα στερεοφωνικά στο διαπασών. Τα παραδοσιακά δημοτικά τραγούδια αντηχούν από σπίτι σε σπίτι. Ο χορός στήνεται αυθορμήτως και το κέφι κορυφώνεται.
-Χριστός Ανέστη, Χρόνια πολλά!
-Αληθώς Ανέστη και του χρόνου με υγεία!




Σάββατο 15 Απριλίου 2017

Μεγάλη Παρασκευή στο Βαλτινό


Με την κορύφωση του Θείου Δράματος ο επιτάφιος στολίστηκε και σύμφωνα με το έθιμο της ημέρας, το έθιμο του προσκυνήματος του επιταφίου, οι πιστοί από το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής επισκέπτονται τον ναό του Αγίου Αθανασίου Βαλτινού και περνούν κάτω από τον επιτάφιο. 


Το βράδυ ο ναός αντηχεί με ψαλμούς του επιταφίου θρήνου, με το «Η ζωή εν τάφω», το «Άξιον Εστί» και οι «Αι γενεαί πάσαι».
Γνωστότερη στάση των εγκωμίων, η πρώτη όπου ψάλλεται σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης το: «Η ζωή εν τάφω κατετέθης, Χριστέ, και αγγέλων στρατιαί εξεπλήττοντο, συγκατάβασιν δοξάζουσαι την σην. Η ζωή, πώς θνήσκεις; πώς και τάφω οικείς; του θανάτου το βασίλειον λύεις δε, και του Άδου τους νεκρούς εξανιστάς».


Ακολουθεί  η μεγαλοπρεπής περιφορά του επιταφίου στο χωριό, με αναμμένες λαμπάδες, για να τελεστεί η Ακολουθία των «Μεγάλων Ωρών» και ο Εσπερινός της Αποκαθήλωσης.
Επίσης τη Μεγάλη Παρασκευή, τηρείται η απόλυτη νηστεία τιμώντας την ημέρα του υπέρτατου πένθους.

Πέμπτη 13 Απριλίου 2017

«Πασχαλιά Γιορτή Μεγάλη»



Η Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας και η Ιερά Μητρόπολη Τρίκκης&Σταγών διοργανώνουν τη Δευτέρα 17 Απριλίου 2017 (Δευτέρα του Πάσχα) μεγάλη λαογραφική μουσικοχορευτική εκδήλωση με τίτλο «Πασχαλιά Γιορτή Μεγάλη». 
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον πεζόδρομο της οδού Ασκληπιού στις 12:00 το μεσημέρι με τη συμμετοχή παραδοσιακών χορευτικών συγκροτημάτων της περιοχής των Τρικάλων.
Συγκεκριμένα συμμετέχουν με σειρά εμφάνισης : ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΑΡΑΓΙΩΤΩΝ «ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ», ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ «ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ», ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΩΤΑΔΑΣ «ΤΑ ΜΑΥΡΟΝΕΡΙΑ», ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΚΑΛΥΒΙΩΝ, ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΥΡΑΣ, ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΚΕΦΑΛΟΒΡΥΣΟΥ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ  ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΓΑΛΟΧΩΡΙΟΥ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΧΟΡΕΥΤΙΚΟ ΔΗΜΟΥ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΟΛΥΘΕΑΣ ΑΣΠΡΟΠΟΤΑΜΟΥ, ΕΞΩΡΑΪΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΒΛΑΧΑΒΑΣ «Η ΠΑΛΑΙΟΠΑΝΑΓΙΑ», ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΩΤΗΡΑΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΠΛΑΤΑΝΙΩΤΩΝ, ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΚΕΡΑΣΙΑΣ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ και ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΓΙΘΕΑΤΩΝ Ν. ΤΡΙΚΑΛΩΝ.
Οι πολιτιστικοί σύλλογοι θα παρουσιάσουν όλοι μαζί ένα πρόγραμμα παραδοσιακών τοπικών χορών, με σκοπό να αποδώσουν ένα γνήσιο πασχαλινό γλέντι και να αναδείξουν την τοπική πολιτιστική κληρονομιά.

Τετάρτη 12 Απριλίου 2017

Απεβίωσε η Στεργιανή συζ. Ευθ. Φουρτούνη


Απεβίωσε η συγχωριανή μας Στεργιανή συζ. Ευθ. Φουρτούνη την Τετάρτη 12 Απριλίου 2017 σε ηλικία 96 ετών.
Η Στεργιανή, το γένος Φίλιππα Καλκαντέρα, γεννήθηκε στο Βαλτινό το 1921. Παντρεύτηκε με τον Ευθύμιο Φουρτούνη και απόχτησαν τρία παιδιά: Την Ευαγγελία, (συζ. Γεωργίου Μπαντόλια), την Ελένη (συζ. Γ. Καραγιώργου) και τον Βασίλειο.

Πασχαλινές ευχές, κάρτες και μαντινάδες

Πασχαλινές ευχές, κάρτες και μαντινάδες για το Πάσχα και την Ανάσταση. 

«Ήθελα μες στις χούφτες μου χαρές χιλιάδες να ‘χα,
Να τις μοιράσω απλόχερα στους φίλους μου το Πάσχα!

«Και φέτος την Ανάσταση ευχή καρδιάς θα κάνω,
η μοίρα να σκορπά χαρές να περπατάς επάνω!»

Καλή Ανάσταση εύχομαι στην οικογένειά σας,
και οι φλόγες των λαμπάδων σας να λάμψουν στην καρδιά σας».


«Εύχομαι σε όλους σας καλό Πάσχα, καλή Ανάσταση και καλά… τσουγκρίσματα»!

Δευτέρα 10 Απριλίου 2017

«Προς πώληση: μωρουδιακά παπούτσια, αφόρετα».


Πάσχα. Από τη Σταύρωση έως την Ανάσταση.
Μεγάλη εβδομάδα. Εβδομάδα των παθών και του λειτουργικού δράματος που μας υπαγορεύει και την θεματολογία.
Το πιο σύντομο διήγημα που γράφτηκε ποτέ και λέγεται ότι γράφτηκε από τον μετρ της υπαινικτικής, στο στακάτο πεζογραφίας, τη γεμάτη παύσεις και υπόγεια ένταση, Χέμινγουέϊ, περιέχει μόνο έξι λέξεις στο πρωτότυπο: (For sale: baby shoes, never worn), «Προς πώληση: μωρουδιακά παπούτσια, αφόρετα».
Η δύναμη του υπαινιγμού είναι σχεδόν σοκαριστική: παπουτσάκια μωρού που πωλούνται αφόρετα -και ως εικόνα και μόνον είναι έμπλεος απουσίας, ή -ακόμα χειρότερα- απώλειας. Τα παπουτσάκια προορίζονταν για ένα βρέφος που δεν ήρθε ποτέ τελικώς (απουσία) ή ανήκαν σε ένα βρέφος που δεν πρόφτασε καν να τα φορέσει (απώλεια);
Η «αγγελία» που αποδίδεται στον Χέμινγουεϊ είναι μια ημιτελής ιστορία που όμως στοιχειώνει τον αναγνώστη με την αφηγηματική της πληρότητα.
Πόσο ανομολόγητο πόνο μπορεί να κρύβει αυτό το μικροσκοπικό στόρι.
Αλλά και με πόση εμφατικότητα επιβεβαιώνει τη φράση «Μόλις γεννιέται ο άνθρωπος, είναι και ώριμος να πεθάνει».

Καλό Πάσχα!

Κυριακή 9 Απριλίου 2017

Τα μυστικά του Παρθενώνα




Ένα εκπληκτικό ντοκιμαντέρ του PBS με τίτλο Secrets of the Parthenon (Τα μυστικά του Παρθενώνα), το οποίο αναλύει τον τρόπο που χτίστηκε ο περίφημος Παρθενώνας και καταγράφει τις προσπάθειες των τελευταίων δεκαετιών για την αναστύλωσή του από τους καλύτερους επιστήμονες του κόσμου, διεισδύοντας στα βάθη του ιερού αυτού βράχου της Ακροπόλεως.  

Παρασκευή 7 Απριλίου 2017

Από την εκδρομή των μαθητών της Α΄ Λυκείου του ΓΕΛ Βαλτινού στην Μακεδονία



Κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων Σχολικών δραστηριοτήτων οι μαθητές της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου Βαλτινού, που συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Η Μακεδονία από το χτες … στο σήμερα», πραγματοποίησαν τριήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στις πόλεις Βέροια – Νάουσα – Έδεσσα  για το χρονικό διάστημα 30/3/2017 – 1/4/2017. Η καθηγήτρια κα. Πηνελόπη Παπαδοπούλου είχε τη ευθύνη προγραμματισμού της εκδρομής και συνοδοί καθηγητές ήταν η κα. Κατερίνα Φασουλή και ο κ. Απόστολος Μπρέντας. Το γραφείο γενικού τουρισμού του υπεραστικού ΚΤΕΛ Ν. Τρικάλων ΥΠΕΡ TOYRS ανέλαβε την οργάνωση της εκδρομής.
Πρώτος προορισμός, μετά από μια σύντομη στάση στο Μακρυχώρι, ήταν το Δίον Πιερίας στους ανατολικούς πρόποδες του Ολύμπου. Η φημισμένη Μακεδονική πολιτεία ιδρύθηκε προς τιμήν του Δία και τα χρόνια της μακεδονικής κυριαρχίας αποτέλεσε πολιτιστικό και πνευματικό κέντρο. Επισκεφτήκαμε το αρχαιολογικό μουσείο και ένα μέρος από τον αρχαιολογικό χώρο με τους ναούς. της Ίσιδας και του Δία. Στη συνέχεια ξαναγηθήκαμε σε ένα από τα πιο όμορφα και επιβλητικά μουσεία της χώρας, το μουσείο της Βεργίνας. Η περιοχή έγινε παγκοσμίως γνωστή το 1977 όταν, ο καθηγητής αρχαιολογίας Μανόλης Ανδρόνικος και οι συνεργάτες του, ανακάλυψαν τους τόπους ταφής Μακεδόνων βασιλέων, ανάμεσά τους και του Φιλίππου του Β’, πατέρα του Μεγάλου Αλέξανδρου. Η Βεργίνα είναι ο χώρος των αρχαίων Αιγών, πρωτεύουσας του Μακεδονικού βασιλείου, και είχαμε τη δυνατότητα, εκτός από τους αρχαίους τάφους, να θαυμάσουμε εντυπωσιακά κτερίσματα όπως η χρυσή λάρνακα με τον δεκαεξάκτινο ήλιο (αστέρι της Βεργίνας), το χρυσό στεφάνι με φύλλα δρυός, όπλα, κοσμήματα κ.ά. Τόπος διαμονής μας ήταν η Βέροια, που είναι ευρέως γνωστή για την πλούσια και μακραίωνη ιστορία της. Στο Βυζαντινό μουσείο είδαμε να εκτίθενται εικονογραφίες και εκθέματα μοναδικής ομορφιάς, αντιπροσωπευτικά δείγματα της ιστορίας της πόλης, η οποία υπήρξε περιφερειακό θρησκευτικό κέντρο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και λόγω των πολλών ναών αποκαλούνταν «Μικρή Ιερουσαλήμ». Το «Βήμα του Απόστολου Παύλου» είναι το σημείο όπου ο Απόστολος των Εθνών κήρυξε στη Βέροια τη χριστιανική πίστη και το κήρυγμά του συνάντησε ένθερμη υποδοχή από τους κατοίκους της πόλης. Περπατώντας το βράδυ στη γραφική περιοχή της Κυριώτισσας, με τα λαβυρινθώδη στενά καλντερίμια και τα «σαχνισιά» που προεξείχαν στα ψηλά κτίρια και αρχοντικά, είχαμε την αίσθηση ότι βρισκόμασταν στο δικό μας Βαρούσι.

Πέμπτη 6 Απριλίου 2017

1ο Πανελλήνιο Βραβείο για το Γυμνάσιο Βαλτινού


Μια νέα πανελλαδική διάκριση σημείωσε το Γυμνάσιο Βαλτινού μετά τη συμμετοχή του στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό:
Κύπρος, Ελλάδα, Ομογένεια: εκπαιδευτικές γέφυρες
Για δεύτερη συνεχή χρονιά το σχολείο μας βραβεύεται κι αυτή τη φορά απέσπασε το 1ο βραβείο στην κατηγορία «τρισδιάστατες κατασκευές».
Ο διαγωνισμός τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας κυρίου Νίκου Αναστασιάδη και υλοποιείται με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας και του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου.


Το όλο εγχείρημα ανέλαβε να υλοποιήσει και πάλι ο κύριος Παπανικολάου Σπύρος, μαθηματικός του σχολείου, ο οποίος αποτέλεσε για τους μαθητές τον κύριο εμπνευστή, οργανωτή και συντονιστή του προγράμματος.
Στην επίπονη εργασία έλαβαν μέρος δέκα μαθητές της Γ΄ Τάξης που ενημερώθηκαν για τον κυπριακό ελληνισμό, κατανόησαν το εθνικό μας πρόβλημα (το κυπριακό), προβληματίστηκαν σχετικά με τα δημοκρατικά ιδεώδη και αποφάσισαν να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από μία τρισδιάστατη κατασκευή με θέμα τη διχοτόμηση του νησιού της Κύπρου. Στην προσπάθειά τους αρωγός και σύμβουλος στάθηκε στο πλευρό τους η καθηγήτρια τεχνολογίας κυρία Δέσποινα Χαραλαμποπούλου, προσφέροντας πολύτιμες πρακτικές συμβουλές.

Πρόταση για την ονοματοδοσία των γεφυριών του ποταμού Ληθαίου


Του Θωμά Δασκάλου
Αρχιτέκτων Μηχανικός

Σχετικά με την εισήγηση της Επιτροπής Ονοματοθεσίας του Δήμου Τρικκαίων, η οποία θα συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο την προσεχή Πέμπτη, με θέμα την ονοματοδοσία των γεφυρών της πόλης, θα ήθελα ως Δημότης να καταθέσω μια προσωπική άποψη και τεκμηριωμένη πρόταση. Και επειδή φρονώ ότι η ονοματοδοσία οδών, πλατειών, γεφυρών κλπ, είναι πάντα μια πολύ σοβαρή υπόθεση και αφορά τον σημειολογικό χαρακτήρα μιας πόλεως, το  θέμα απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και μελέτη. Ελπίζω η πρότασή μου να ληφθεί υπ’ όψη από τους αρμοδίους της επιτροπής για την τελική διαμόρφωση της εισηγήσεώς των.
Η Τρίκκη, μία από τις αρχαιότερες πόλεις, του κόσμου, συνδέεται άρρηκτα και ταυτίζεται με το πρόσωπο του Ασκληπιού. Έχουμε αυτήν την ανεκτίμητη ιστορική μοναδικότητα να διεκδικούμε την γενέτειρα της Ιατρικής Επιστήμης, όπως αυτή εκφράστηκε και προσωποποιήθηκε στο πρόσωπο του Ασκληπιού αλλά και στα πέριξ αυτού οικογενειακά του πρόσωπα. Η Ελληνική σκέψη πάντα προσωποποιούσε Ιδέες, εκφάνσεις του θείου, φαινόμενα κλπ. Αυτή είναι η ιστορική ταυτότητα της πόλης μας η οποία την κάνει γνωστή και σεβαστή σε όλον τον κόσμο από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Θα πρέπει λοιπόν να δώσουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στην προβολή αυτής της κληρονομιάς η οποία αναμφίβολα σε συνδυασμό με το φυσικό κάλλος της πόλεώς μας, τις πρωτοποριακές καινοτόμες δραστηριότητες, τον μουσικό πλούτο, τις διακρίσεις σε διαγωνισμούς μαθηματικούς, καλλιτεχνικούς, κλπ. θα προσδώσει πρόσθετη και ξεχωριστή ακτινοβολία  στην ιστορική και τουριστική προβολή του τόπου μας σε παγκόσμιο επίπεδο. Και επιπλέον συνάδει και με την πρωτοβουλία στην οποία μετέχει και ο δήμος μας, για την διασύνδεση των Ασκληπιείων με την δημιουργία του «Διεθνούς Δικτύου Αρχαίων Ασκληπιείων», αλλά και με τις προσπάθειες για την Δημιουργία Αρχαιολογικού Μουσείου και βοτάνων Ασκληπιού καθώς και την ανάδειξη των Ιαματικών πηγών στο Ρίζωμα.
Θα πρότεινα λοιπόν στις γέφυρες κατά μήκος του Ληθαίου ποταμού να δοθούν ονόματα τα οποία έχουν άμεση σχέση με τον Ασκληπιό και την Τρίκκη.
Εκ των πολλών ονομάτων και προσωνυμιών επέλεξα εκείνα τα οποία εκτός της ιστορικής σημειολογικής παραπομπής, να είναι εύηχα, ευκολομνημόνευτα, και να μπορούν να αποδοθούν με λατινικούς χαρακτήρες για την αναγραφή των σε τουριστικούς οδηγούς,  ηλεκτρονικούς χάρτες (google maps, G.I.S.)  κλπ.
Στα άκρα της κάθε Γέφυρας θα αναγράφεται σε καλαίσθητη πινακίδα το όνομα  καθώς και σύντομη ιστορική παραπομπή.
Ως εκ τούτου προτείνω τις παρακάτω ονοματοδοσίες:


•    Γέφυρα ΤΡΙΚΚΗΣ αντί «γέφυρα Τρικκαίογλου». ΤΡΙΚΚΗ το πανάρχαιο προ-Ομηρικό όνομα της πόλεώς μας.


•    Γέφυρα ΑΚΕΣΩ,   αντί γέφυρα Βουβής. ΑΚΕΣΩ κόρη του Ασκληπιού που συμβόλιζε την θεραπεία. (εκ του  ακεστήρ ή ακέστωρ, που σημαίνει θεραπεία, θεράπων ιατρός, ιατρικόν φάρμακον, Σωτήρ).

Τετάρτη 5 Απριλίου 2017

Εν Βαλτινώ «Αναμνήσεις» είκοσι χρόνια πριν


Εν Ελλάδι τη 25 Μαρτίου 1821.
Τότε που η οικουμένη είδε τους Έλληνες, τους σκλάβους, τους ανοργάνωτους, τους φτωχούς, τους άοπλους να υψώνουν το ανάστημα, να αναμετριούνται με την πάνοπλη Οθωμανική αυτοκρατορία και να… νικούν! Να κερδίζουν δηλαδή την ελευθερία τους.
Εν Βαλτινώ τη 25 Μαρτίου 1997.
Τότε που ο Αντώνης ντύθηκε τσολιάς, φόρεσε την φουστανέλα με το κεντημένο τσικέτο του, έβαλε και το κόκκινο φέσι του με τη μαύρη φούντα και ένοιωσε γεμάτος υπερηφάνεια. Το ίδιο έκανε και η Μαριέττα, φόρεσε κι αυτή την παραδοσιακή ελληνική φορεσιά της, με την τσίπα και την κεντημένη ποδιά, και τα δυο αδέρφια, αφού έβγαλαν την αναμνηστική φωτογραφία τους, ξεκίνησαν για το σχολείο.
Στο δημοτικό σχολείο Βαλτινού ήταν όλα έτοιμα για την επίσημη σχολική γιορτή. Οι ελληνικές σημαίες, τα "Ζήτω το έθνος!" και οι εικόνες των ηρώων στόλιζαν το χώρο και δημιουργούσαν το ανάλογο επετειακό κλίμα. Ο κόσμος είχε συγκεντρωθεί στο προαύλιο και σε λίγο οι μαθητές και μαθήτριες θα έλεγαν τα τραγούδια, τα ποιήματα, τα σκετς και μετά θα χόρευαν στην αυλή ελληνικούς χορούς.
Είχαν προηγηθεί οι πρόβες και ήταν όλα έτοιμα για την εθνική εορτή.
Έτσι στη γιορτή τα χειροκροτήματα και τα μπράβο διαδέχονταν το ένα το άλλο και τα συναισθήματα υπερηφάνειας ήταν έκδηλα!
Εν Βαλτινώ 2017.
Ξυπνούν οι παιδικές αναμνήσεις. Τώρα την παράδοση θα συνεχίζουν τα παιδιά τους…

Τρίτη 4 Απριλίου 2017

Η ιστορία της Μαρίας Πενταγιώτισσας



Η Μαρία η Πενταγιώτισσα ή Μαρίτσα Πενταγιώτισσα ήταν μια Ελληνίδα θρυλική για την ομορφιά της αφενός και για τα ερωτικά της σκάνδαλα αφετέρου που έδρασε την εποχή της βασιλείας του Όθωνα στην ορεινή Φωκίδα. Το πραγματικό της επώνυμο ήταν Δασκαλοπούλου. Το όνομα Πενταγιώτισσα το όφειλε στον τόπο καταγωγής της, από το χωριό Πενταγιοί. Η ιστορία της αποτέλεσε πηγή έμπνευσης θεατρικών έργων, κινηματογραφικών ταινιών αλλά και ποιημάτων.
Η Μαρία Πενταγιώτισσα φέρεται να γεννήθηκε το 1821. Από τα νεανικά της χρόνια διασώθηκαν μόνο διάφορες παραδόσεις και θρύλοι. Ο πατέρας της λέγεται πως ήταν γραμματοδιδάσκαλος, εξ ου και ο χαρακτηρισμός της σε δημοτικό τραγούδι "μωρή δασκαλοπούλα". Υπήρξε ιδιαίτερα όμορφη και δυναμική γυναίκα για τα δεδομένα της εποχής της. Αυτό όμως που εξόργισε την συντηρητική κοινωνία του χωριού της ήταν η ερωτομανής διαγωγή της που έφθασε σε τέτοιο βαθμό ώστε οι πολυάριθμοι εραστές της να περιέλθουν σε μεταξύ τους διαμάχες και συγκρούσεις, ακόμα και με τραυματισμούς από ζηλοτυπία. Εξ ου και το δημοτικό άσμα της εποχής:
«Στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά και στο Χρισσό κριάρια
και στης Μαρίτσας την ποδιά σφάζονται παληκάρια
Μαρίτσα Πενταγιώτισσα, μωρή δασκαλοπούλα, εσύ τα ΄καμες ούλα!».
Τελικά από τις συνεχείς παράνομες σχέσεις της ακολούθησε και ένα δράμα: Όταν αποκαλύφθηκε ο μυστικός έρωτάς της με έναν νέο του χωριού, τον Δημήτρη Τουρκάκη, την έφερε σε σύγκρουση με τον αδερφό της που της άσκησε μεγάλη πίεση να σταματήσει τις σχέσεις αυτές που είχαν ξεσηκώσει όχι μόνο το χωριό αλλά και τα γύρω χωριά. Το αποτέλεσμα ήταν να δολοφονηθεί ο αδερφός της από τον Δημήτρη Τουρκάκη, με την ίδια να θεωρείται ηθική αυτουργός. Τότε απόσπασμα της χωροφυλακής την συνέλαβε σε γύρω βουνά που είχε καταφύγει και την οδήγησαν στο Κακουργιοδικείο του Μεσολογγίου όπου δικάστηκε μαζί με τον δράστη. Τελικά όμως αθωώθηκε από καθαρή μεροληψία των ενόρκων "θελχθέντων από την ωραιότητά της" ή κατά άλλο θρύλο από πίεση που άσκησε γιος ενός των ενόρκων που υπήρξε εραστής της Μαρίτσας προ του φόβου αποκάλυψης ή κατ΄ άλλο θρύλο από πίεση που άσκησαν δύο χωροφύλακες ομοίως.

Δευτέρα 3 Απριλίου 2017

Η εισήγηση του Δημήτρη Τσιγάρα στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για τον Κώστα Βίρβο


Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι τριήμερες εργασίες του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Κώστας Βίρβος: ο Άνθρωπος, ο Δημιουργός», το οποίο πραγματοποιήθηκε στα Τρίκαλα και διήρκησε από 31 Μαρτίου έως και 2 Απριλίου 2017.
Οι εργασίες του Συνεδρίου, έγιναν στο Πνευματικό Κέντρο Τρικάλων, στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού «Κλιάφα», και στο «Μουσείο Τσιτσάνη».
Το συνέδριο διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Τρικάλων ενταγμένο σε μια σειρά αφιερωματικών και ερευνητικών δράσεων που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια από το 32ο Δημοτικό Σχολείο «Κώστας Βίρβος», το σχολείο, στο οποίο φοίτησε ο δημιουργός.
Συνδιοργανωτές ήταν ο Δήμος Τρικκαίων και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.
Στο επιστημονικό και ερευνητικό πρόγραμμα του συνεδρίου συμμετείχαν πάνω από 30 πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, εκπαιδευτικοί και προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών.
Μεταξύ των εισηγητών ήταν και ο συγχωριανός μας Δημήτρης Τσιγάρας, ο οποίος μίλησε για ένα από τα έργα του Κώστα Βίρβου. Παραθέτουμε παρακάτω την εισήγησή του:

Τίτλος εισήγησης: «Θεσσαλικός κύκλος» Ηθογραφική προσέγγιση και ιστορική αναφορά στο αγροτικό ζήτημα της Θεσσαλίας.
Εισηγητής: Δημήτρης Τσιγάρας, π. Δήμαρχος Καλλιδένδρου.


Κυρίες και κύριοι
O «Θεσσαλικός κύκλος» είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα μουσικοθεατρικό έργο, που περιέχει 24 τραγούδια, συν τα τρία ορχηστρικά, σε μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου, και στίχους του Κώστα Βίρβου και παρουσιάστηκε το 1974.
Είναι ένα έργο, με φαντασία και χρώματα, μια λαϊκή λειτουργία. Μια μουσική παράσταση γεμάτη ελληνικούς ρυθμούς, με παιγνιώδη διάθεση, με αιχμηρά τραγούδια, με κοινωνικό και πολιτικό, άμεσο ή έμμεσο, περιεχόμενο.
O «Θεσσαλικός κύκλος» είναι μια ενότητα τραγουδιών πολλαπλών χρήσεων. Με αυτά τραγουδάς, γελάς, μελαγχολείς, νανουρίζεις, ξεδίνεις, σκέφτεσαι…
Ο λαϊκός ποιητής Κώστας Βίρβος πηγαίνει πίσω, στα χρόνια των τσιφλικάδων και των κολίγων στη Θεσσαλία, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε και μας μεταφέρει σ’ ένα κόσμο που κυριαρχεί η σκληρή δουλειά, η εκμετάλλευση, αλλά και η ανεπιτήδευτη αφέλεια των φτωχών κι αγράμματων κατοίκων, που βρίσκονται αντιμέτωποι με τα πρώτα «θαύματα» της τεχνολογίας.

Κυριακή 2 Απριλίου 2017

«Να σου πω μια ιστορία» Του Χόρχε Μπουκάι


 Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια οικογένεια βοσκών. Είχαν όλα τα πρόβατά τους μαζί σ’ ένα μαντρί. Τα τάιζαν, τα φρόντιζαν και τα βοσκούσαν. Κάπου κάπου, τα πρόβατα προσπαθούσαν να το σκάσουν. Ερχόταν τότε ο πιο γέρος βοσκός και τους έλεγε: 
-«Α, πρόβατα ασυνείδητα και αλαζονικά, δεν ξέρετε ότι εκεί έξω ο κάμπος είναι γεμάτος κινδύνους; Μονάχα εδώ βρίσκετε άφθονο νερό, φαγητό και προπαντός, προστασία από τους λύκους». 
Γενικά, αυτό αρκούσε για να φρενάρει τις τάσεις «ελευθερίας» των προβάτων.
Μια μέρα γεννήθηκε ένα διαφορετικό πρόβατο. Ας πούμε πως ήταν ένα μαύρο πρόβατο. Είχε επαναστατικές διαθέσεις και ξεσήκωνε τους συντρόφους του να το σκάσουν προς την ελευθερία των λιβαδιών. Πύκνωσαν οι επισκέψεις του γέρου βοσκού που πάσχιζε να πείσει τα πρόβατα για τους εξωτερικούς κινδύνους. Ωστόσο, τα πρόβατα ήταν ανήσυχα, και κάθε φορά που τα έβγαζαν από το μαντρί όλο και πιο δύσκολα τα μάζευαν.
Ώσπου μια νύχτα, το μαύρο πρόβατο τα έπεισε και το έσκασαν. Οι βοσκοί δεν αντιλήφθηκαν τίποτα ως το ξημέρωμα, όταν είδαν το μαντρί σπασμένο και άδειο. Όλοι πήγαν να κλάψουν μαζί με το γέροντα, τον αρχηγό της οικογένειας.
-«Έφυγαν, έφυγαν!»
-«Τα κακόμοιρα…»
-«Και η πείνα;»
-«Και η δίψα;»
-«Και ο λύκος;»
-«Τι θ’ απογίνουν χωρίς εμάς;»
Ο γέροντας έβηξε, ρούφηξε την πίπα του και είπε: 
-«Αλήθεια, τι θ’ απογίνουν χωρίς εμάς;
Και το χειρότερο είναι… τι θ’ απογίνουμε εμείς χωρίς αυτά;»…

Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017

Οι ομορφιές της Θεσσαλίας




Με όχημα ένα καταπληκτικό βίντεο, μέσω του οποίου γίνεται η σάρωση των σημαντικότερων σημείων της Θεσσαλίας, επιχειρείται η αφήγηση της ιστορίας, της γεωγραφίας αλλά και των τουριστικών αξιοθέατων της περιοχής.
Πρόκειται για την παρουσίαση διαφόρων αξιόλογων προορισμών, με τοπικά χαρακτηριστικά που συνθέτουν ένα ενιαίο σύνολο τουριστικού προορισμού!
Παρουσιάζεται ένα μοναδικό τοπίο μέσα από τη φύση και τα προϊόντα της, μέσα από βουνά, παραλίες και θάλασσες, μέσα από δάση, ποτάμια και ρέματα, και μέσα από τους ανθρώπους της περιοχής, που καλλιεργούν, παράγουν και αξιοποιούν τα τοπικά, ποιοτικά πλεονεκτήματα των προϊόντων τους.



Πέμπτη 30 Μαρτίου 2017

Βραδιά αφιερωμένη στη μουσική, στην ποίηση, στη ζωγραφική


Σε μια βραδιά τέχνης και πολιτισμού, γεμάτη μουσική, ποίηση και ζωγραφική, εξελίχθηκε η εκδήλωση την Τρίτη το βράδυ, στον γνωστό χώρο της γκαλερί «Scoop Art Gallery» της Πόπης Σχιζοδήμου στα Τρίκαλα.
Μέσα σε μια φιλόξενη αίθουσα τέχνης όπου εκτίθενται πανέμορφοι πίνακες ζωγραφικής, οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν, να θαυμάσουν τα εκθέματα, να παίξουν μουσική, να τραγουδήσουν, να απαγγείλουν ποιήματα και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.


Με τη συνοδεία ποτών και διαφόρων εδεσμάτων, η βραδιά εκλάμβανε συμποσιακό χαρακτήρα. Άλλωστε «Τέχνη» είναι η ικανότητα δημιουργίας με τη χρησιμοποίηση όλων των δυνατών δεξιοτήτων που μπορεί να αναπτύξει ο ανθρώπινος νους, με τη βοήθεια της συλλογής ερεθισμάτων και από τις πέντε αισθήσεις.


Στην βραδιά τέχνης και πολιτισμού, μεταξύ των πολλών άλλων καλεσμένων, συν-εκφραζόμενοι ήταν και οι:
Θωμάς Δασκάλου: κιθάρα - φυσαρμόνικα - τραγούδι
Δημήτρης Τσιγάρας: μπουζούκι-κιθάρα
Χρυσάνθη Δαλκαφούκη: τραγούδι
Ελένη Αλεξίου: κιθάρα-τραγούδι
Παναγιώτης Κούσιας: απαγγελία ποιημάτων
και ο Σπύρος Μπουντούρης: 
κρουστά, από το «Τέχνης Παίδευση»
 
- Θεατρικό Εργαστήρι Καρδίτσας.

Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017

Οι «Λέξεις» του Κώστα Στάθη



Κυκλοφόρησε το πρώτο κλιπάκι από το άλμπουμ ''ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ'', του συγχωριανού μας, τραγουδοποιού και ερμηνευτή, Κώστα Στάθη.
Ο Κώστας Στάθης, με την παρέα των εξαίρετων φίλων και μουσικών, οπτικοποίησαν το τραγούδι οι ''ΛΕΞΕΙΣ'', σε μουσική του Κώστα Στάθη και στίχους της Μαρίας Κρέτση και δημιούργησαν ένα πανέμορφο βιντεοκλίπ.
Ερμηνεία : Κώστας Στάθης
Σκηνοθεσία: Απόστολος Πέλλας
Μουσικοί:
Κώστας Μυλωνάς - Κρουστά
Γεώργιος Καραδήμος - Ακουστική Κιθάρα
Γεώργιος Αγγελάκης - Τρομπόνι
Κωνσταντίνος Λάμπας - Ακουστικό Μπάσο
Κώστας Στάθης - Φωνή, Ακουστική Κιθάρα



Να μου μιλάς ψιθυριστά
για όσα στον κόσμο έχουνε σβήσει.
Όσα δεν βρήκαν αντοχή
τι κι αν πνιγήκαν στη βροχή, έχουνε ζήσει.

Να μου μιλάς με τη καρδιά
τα λόγια αδύναμα κλαδιά πέφτουν στο χώμα.
Κι αν θα μιλήσουμε για μας
μέτρα ανάσες και παλμούς κι όχι τα χρόνια.

Για όλα μιλάνε τα μάτια
μείνε εδώ και ν’ αντέξεις
Αν γίνεις χίλια κομμάτια
Τι νόημα θα χουν οι λέξεις.




Τρίτη 28 Μαρτίου 2017

Η μπάρμπα Νίκους κι του τρίψιμου (Με τη γλώσσα του τόπου μας)


Τρόιρα στη σόμπα μαζώνουνταν παππούδια κι μπαρμπάδις, κι πάφα-πούφα μι τσι στριφτές τσιγάρις, ντουμάνιαζαν τουν τόπου. Η πατέρας κάπνιζι «Έθνους πλακέ», μιτά του γύρ’σι στου λαθραίου αλλά τιλιφταία το’κουψι μαχαίρ(ι) κι καπ-καπ ζάντζιβι κιόλας μι τη κάπνα:
-«Κόψ’τι του βρε ντούχνις να βρείτι τη ‘γεια σας, ξηρουχαλιάσκαταν στου βήχου! Κόψ’τι του!»
-«Έκουψάμαν ούλα τ’ άλλα, α κόψουμι κ’ ιτούτου, τι μας απουμέν(ει) για συνουδειά;» Απουκραίνουνταν τα παππούδια κι ρουφούσαν ραχαλίτ’κα του στριφτό τσιγαρ’λίκ(ι), ως π’να καεί του νύχι τ’ς!
-«Ισύ Γιώργου να σι πω την καθαρά αλήθκεια, δε βηχ’ς απ’ τη κάπνα, βήχ’ς απ’ του πιτρέλιου απού καταπίν’ς ρουφώντας του λάστικου για να του βγάλ’ς απ’ του βαρέλ(ι)», απουκρίθ’κι στουν πατέρα μ’ η μπάρμπα Γληγόρ’ς κατ τσι Λέν(η).
Άι μιτά αρχινούσαν να φιλουγάν άσουτα, πότις η ένας πότις η άλλους κι κουντά σι αφνούς μάθινάμαν κι μεις τα νέα. Απ’ τουν πόλιμου στου Βιτνάμ, ως του μάλουμα Καζαντζίδη-Μαρινέλλα, είχαμαν καλό μπουιαμπέτ(ι)!!! Κι άμα ‘πιρνούσι κάνας απ’ όξου κι τουν έπιαναν στου στόμα τ’ς οι κουκουσάδις, ιί χα, μάθινις ούλα τα χούια τ’!
-«Α, του μάζουσι νουρίς απόψι η μπαρμπαΝίκους, πάει για τη κυρά σφαίρα!»
-«Πάει για τρίψιμου, λες;»
-«Τι τρίψιμου;»
-«Αα, δε του ξέρ’ς του κόλπου τ’;»
-«Α, πές του ντε!»
-«Τα πρόπιρ’σ(ι) ρα, του καλουκαίρ(ι), αυτός μι τη γυναίκα τ’, κίν’σαν να μάσουν τα κουρ’φάδια, σιακάτ στα Παλιουράκια. Η μπαρμπαΝίκους κι μάζουνι κι μέριαζι τα θκα τ’ κι όσα τουν ίφιρνι η γυναίκα τ’. Διπλή δ’λεια δηλαδής, ξιπατώθ’κι η καψιρός. Του προυί, μόλις έδουσι η ήλιους, τουν ήρθι νια αντράλα κι γουνάτ’σι στην αυλακιά να πάρ(ει) καναδυό ανάσις. Σα τουν είδι η Ρίνα ξιαπλουμένου να βουγκάει, καταλαχτάρ’σι! Πααίν(ει) σ’μα τ’ κι τουν γλέπ(ει) ντιπ χαλέπιτου.
-«Ούι, κακό π’μας βρήκι!», έσκουξι.
-«Νια ζαλάδα ίνουσα μαρί, θα μι απιράσ(ει), μη κάν’ς έτσ(ι) σα παλαβή!»
-«Κάτσι, κάτσι αυτούια άντρα μ’ όπους είσι ξιάπλα, να σι τρίψου λίγου.»
Πιτχιώτι ταγλήγουρα στη λεύκα απού ΄χαν κριμασμένου τουν τρουβά, αρπάει ένα κουνιτάκου μι τσίπρου κι γυρνάει τακουσιού στην αυλακιά.

Δευτέρα 27 Μαρτίου 2017

Πανελλήνιο συνέδριο για τον Κώστα Βίρβο στα Τρίκαλα



Ο Δήμος Τρικκαίων και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας διοργανώνουν το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Κώστας Βίρβος: ο Άνθρωπος, ο Δημιουργός», υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Το συνέδριο διοργανώνεται με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Τρικάλων και εντάσσεται σε μια σειρά αφιερωματικών και ερευνητικών δράσεων που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια από το 32ο Δημοτικό Σχολείο «Κώστας Βίρβος», το σχολείο, στο οποίο φοίτησε ο δημιουργός.
Σκοπός του συνεδρίου είναι η ανάδειξη της προσωπικότητας και του έργου του δημιουργού, καθώς και η απόπειρα αξιοποίησης στοιχείων του έργου του στην εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό επιδιώκεται η καταγραφή ερευνητικών και θεωρητικών προσεγγίσεων και πρακτικών προτάσεων, η ανταλλαγή γόνιμων προβληματισμών και η προώθηση δημιουργικού διαλόγου σχετικά με το έργο του Κώστα Βίρβου και την αξιοποίησή του.
Στο επιστημονικό και ερευνητικό πρόγραμμα του συνεδρίου θα συμμετέχουν πάνω από 50 πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, εκπαιδευτικοί και προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών. Στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα συμμετέχουν ο Λάκης Χαλκιάς, η Λιζέτα Νικολάου, η Μπέττυ Χαρλαύτη, η Δημοτική Χορωδία του Δήμου Τρικκαίων, η Ορχήστρα ποικίλης Μουσικής του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων, οι χορωδίες του Μουσικού Σχολείου και του 32ου Δημοτικού Σχολείου «Κώστας Βίρβος», καθώς και τοπικά μουσικά σχήματα.
Oι εργασίες του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν στις 31 Μαρτίου, 1 και 2 Απριλίου. Το απόγευμα της Παρασκευής, 31 Μαρτίου, στις 18:30, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρικκαίων θα γίνει η πανηγυρική έναρξη, η οποία περιλαμβάνει μαρτυρίες συνεργατών και φίλων του Βίρβου και καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Το πρωί του Σαββάτου, 1 Απριλίου, στο Κέντρο Ιστορίας και Πολιτισμού Κλιάφα θα πραγματοποιηθούν δύο συνεδρίες με ανακοινώσεις ερευνητών, και πανεπιστημιακών δασκάλων. Το απόγευμα του Σαββάτου, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Τρικκαίων θα παρουσιαστούν στο πρώτο μέρος επιστημονικές και ερευνητικές ανακοινώσεις και στο δεύτερο μέρος καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Το πρωί της Κυριακής, 2 Απριλίου, στην αίθουσα του Μουσείου Τσιτσάνη θα πραγματοποιηθούν δύο συνεδρίες με επιστημονικές και ερευνητικές ανακοινώσεις, κυρίως από εκπαιδευτικούς, για διδακτική αξιοποίηση του έργου του Βίρβου. Το συνέδριο θα κλείσει την Κυριακή το μεσημέρι με σύντομο καλλιτεχνικό πρόγραμμα στο Μουσείο Τσιτσάνη με τραγούδια Βίρβου-Τσιτσάνη.
Η είσοδος σε όλες τις εργασίες και εκδηλώσεις του συνεδρίου είναι ελεύθερη.
Για περισσότερες πληροφορίες και το αναλυτικό πρόγραμμα στην ιστοσελίδα του συνεδρίου: http://dipe.tri.sch.gr/epimpol/

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 

Κυριακή 26 Μαρτίου 2017

Ο εορτασμός της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου στο Βαλτινό


Με λαμπρότητα γιορτάστηκε και φέτος η εθνική μας επέτειος της 25ης Μαρτίου 1821 στο Βαλτινό, απονέμοντας τιμές στους ηρωικούς προγόνους μας που θυσιάστηκαν για την ελευθερία, την ανεξαρτησία και την εθνική μας αξιοπρέπεια.
Οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν με την Θεία Λειτουργία – Δοξολογία επί της εθνικής εορτής, στον ιερό ναό Αγίου Αθανασίου Βαλτινού. Στη συνέχεια έγινε επιμνημόσυνη δέηση και κατάθεση στεφανιών στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτου, στην κεντρική πλατεία του χωριού και ακολούθησε η μαθητική παρέλαση.


Στις εκδηλώσεις της γιορτής παραβρέθηκαν και τίμησαν με την παρουσία τους: η αντιδήμαρχος κα. Ελένη Πούλιου, ο πρόεδρος τοπικού συμβουλίου κ. Δημήτριος Σταμούλης, ο αιδεσιμότατος πατήρ Κωνσταντίνος Ζαχαράκης και πλήθος κόσμου.

Ακολουθεί φωτορεπορτάζ

Πέμπτη 23 Μαρτίου 2017

Εργογραφίες ποιητών από την Γεωργία Κολοβελώνη


Στην εκδήλωση της 21ης Μαρτίου 2017, για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, στον Μύλο Ματσόπουλου, η Γεωργία Κολοβελώνη παρουσίασε τα στοιχεία από την εργογραφία των ποιητών που ανήκουν στη γενιά του ‘70: Γιώργου Μαρκόπουλου, Αντώνη Φωστιέρη και Νίκου Λαζάρη.

Για τον Γιώργο Μαρκόπουλο τόνισε τα βασικά στοιχεία τα οποία συνιστούν  την ποιητική του: ο έρωτας, ο αγώνας για υπαρξιακή δικαίωση, ο χρόνος, ο θάνατος, η απελπισμένη προσπάθεια του ανθρώπου να υπερκεράσει τον χρόνο και τον θάνατο, το αίσθημα της μοναξιάς και της εφημερότητας του βίου. Επεσήμανε την ύπαρξη μιας αύρας λυρισμού στα ποιήματά του, καθώς και μιας αίσθησης συλλογικής και προσωπικής ματαίωσης,   η οποία αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της ποίησής του.


Αναφερόμενη στον Αντώνη Φωστιέρη, επεσήμανε το γεγονός ότι ο ποιητής επιτυγχάνει να συγκεράσει τον στοχασμό με τη λυρική συγκίνηση, τη φιλοσοφία με την κοσμολογία, παραπέμποντας σε αρχαίους αλλά και σύγχρονους φιλοσόφους.  Η ποιητική του Φωστιέρη αξιοποιεί με ιδιαίτερο τρόπο τη γλώσσα. Μας προσφέρει  μια ποίηση στοχαστική, κάποτε με στοιχεία σαρκασμού, μια ποίηση που συγκινεί με το βάθος της, αποδίδοντας με ενάργεια την ανθρώπινη αγωνία της ύπαρξης, του θανάτου και του χρόνου.



Για τον Νίκο Λάζαρη τόνισε ότι είναι ένας κατεξοχήν ερωτικός ποιητής. Η ποίησή του χαρακτηρίζεται από σαφήνεια έκφρασης και περιέχει εικόνες ανθρώπινης ευαισθησίας που οδηγούν τις καθημερινές μας σχέσεις σε ανώτερα επίπεδα συναισθηματικών προσεγγίσεων. Δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι ο  Νίκος Λάζαρης αναδείχθηκε γρήγορα και ως ένας ταλαντούχος και ιδιαίτερα ακριβοδίκαιος κριτικός και ότι είναι από τους λίγους σύγχρονους κριτικούς οι οποίοι  «λένε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη».  

Τετάρτη 22 Μαρτίου 2017

Η Εισήγηση του Ποιητή Ηλία Κεφάλα, στην εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, στον Μύλο Ματσόπουλου


Την Τρίτη 21 Μαρτίου 2017 στο Μύλο Ματσόπουλου, τέσσερις σημαντικοί Έλληνες ποιητές τιμώντας την παγκόσμια ημέρα ποίησης, τίμησαν και τον τόπο μας με την παρουσία τους, διαβάζοντας ποιήματα τους: Ο  Αντώνης Κάλφας, ο Γιώργος Μαρκόπουλος, ο Νικος Λάζαρης, και ο Αντώνης Φωστιερης.


Την εκδήλωση που οργάνωσε το Δημοτικό Θέατρο Τρικάλων, προλόγισαν ο Διευθυντής του Δημοτικού θεάτρου Τρικάλων κ. Στέφανος Νταλάσης και η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Τρικκαίων κα. Έφη Λεβέντη, ενώ τα βιογραφικά των τεσσάρων ποιητών και τα στοιχεία από την εργογραφία τους διάβασαν οι κυρίες Φανή Μπαλαμώτη και Γεωργία Κολοβελώνη.
Τον συντονισμό της εκδήλωσης είχε ο Τρικαλινός ποιητής και συγγραφέας Ηλίας Κεφάλας, ο οποίος προλογίζοντας την εκδήλωση αναφέρθηκε στα ακόλουθα:


Κυρίες και Κύριοι σας καλωσορίζω στην όμορφη αυτή εκδήλωση, που γίνεται με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης και ταυτόχρονα καλωσορίζουμε τους αγαπητούς ποιητές που απάντησαν θετικά στην πρόσκλησή μας και προσήλθαν στην πόλη μας για να συμβάλλουν με την παρουσία τους στην επιτυχία της ποιητικής αυτής βραδιάς.
Η ποίηση λοιπόν είναι και πάλι στο προσκήνιο, είναι και πάλι μαζί μας, βρίσκεται πάλι μέσα στη σκέψη και τη προσοχή μας. Τι ρόλο άραγε παίζει η ποίηση στην καθημερινότητά μας και γιατί να μας απασχολεί επετειακά και όχι την κάθε στιγμή μας και μάλιστα με έναν πλήρως συνειδητό τρόπο; Λέω συνειδητό, επειδή ασυνείδητα και χωρίς να μπορούμε να την ορίσουμε επακριβώς, η ποίηση είναι παρούσα και συνιστά τον υπερθετικό βαθμό κάθε σπουδαίου επιτεύγματός μας. Βρισκόμαστε μπροστά σε έναν ωραίο κήπο, σε ένα καλομαγειρεμένο φαγητό, σε ένα καταπληκτικό τοπίο και αναφωνούμε: «Ω! μα αυτό είναι ένα ποίημα!». Όμως η ποίηση εάν ήταν μόνο αυτό θα ήταν πολύ υποτιμητικό. Η ποίηση είναι όλα αυτά, αλλά και κάτι άλλο, πολύ πιο διαφορετικό. Για να το πούμε εντελώς απλοϊκά: Η ποίηση συνδέεται με κάτι αόριστο, κάτι ασύλληπτο και κρυφό, που ενίοτε όμως γίνεται συγκεκριμένο και απτό προασπιζόμενο την παρουσία του μέσα στις όμορφες αλλά καθόλου εξεζητημένες διαστάσεις του. Υπάρχουν χιλιάδες ορισμοί για την ποίηση, αλλά κανένας δεν την ορίζει τελειωτικά, οριστικά,  επειδή από τη φύση της είναι αόριστη. Υπάρχουν χιλιάδες στίχοι που προσπαθούν να την ορίσουν ενδοποητικά, αλλά δεν επιτυγχάνουν τίποτα περισσότερο από το να καταδείξουν μόνο κάποιες της ιδιότητες ή κάποιες της προεξέχουσες όψεις. Υπάρχουν ποιήματα που μας αρέσουν χωρίς να κατανοούμε ποτέ αυτούς τους βαθύτερους λόγους για τους οποίους μας αρέσουν και ούτε είναι απαραίτητο άλλωστε.

επικοινωνιστε μαζι μας