Η ψαρόβαρκα είναι ένα μικρό,
σχετικά, ξύλινο σκάφος ειδικά κατασκευασμένο για ψάρεμα. Είναι σκάφος βαρύ, με
μεγάλο σχετικά εκτόπισμα, ταυτόχρονα δε πολύ στερεό αλλά και κομψό.
Μια σειρά από όμορφες
φωτογραφίες με κομψές ψαρόβαρκες που είναι αραγμένες στα ελληνικά ακρογιάλια παρατίθενται
παρακάτω, μαζί με κάποια πληροφοριακά τεχνικά χαρακτηριστικά:
Για την κατασκευή της
ψαρόβαρκας χρησιμοποιείται ξύλο κυρίως ευκαλύπτου, συκαμιάς, σουηδικό και
κάποτε ξύλο πεύκου. Οι περισσότερες ψαρόβαρκες κατασκευάζονταν αποκλειστικά από
τεχνίτες καραβομαραγκούς και ναυπηγούνταν – επιδιορθώνονταν στα καρνάγια.
Σήμερα είναι μηχανοκίνητες ενώ παλαιότερα έπλεαν με πανιά ή και με κουπιά.
Τα κύρια μέρη μιας ξύλινης
ψαρόβαρκας είναι:
1. Καρίνα:
χοντρό κατάλληλο ξύλινο μαδέρι, η βάση του σκάφους.
2. Ποδόστεμμα μπροστινό: χοντρό ξύλο, ενωμένο στο κάτω μέρος του με
την καρίνα, που αποτελεί την εμπρόσθια στερέωση του σκάφους. Η κλίση που
δίνεται στο ξύλο αυτό δίνει και την κλίση της πλώρης του σκάφους.
3. Ποδόστεμμα πισινό: παρόμοιο στο οπίσθιο τμήμα του σκάφους.
4. Σκαρμοί: κατάλληλα ξύλα, στερεωμένα όρθια στην καρίνα, που σχηματίζουν τα
πλαϊνά του σκάφους. Η κλίση που δίνεται στον κάθε ένα από
τους σκαρμούς δίνει το άνοιγμα (πλάτος) του σκάφους και την κλίση των
πλευρών του.
5. Περαστό: μακρύ ξύλο κατά μήκος των πλευρών του σκάφους, που ενώνει και
στερεώνει τους σκαρμούς.
6. Πέτσωμα ή μαδέρωμα: σανίδια που στερεώνονται στους σκαρμούς και
σχηματίζουν τα πλευρά (τοιχώματα) του σκάφους.
Βέβαια τα πιο πάνω αποτελούν
το σώμα της ψαρόβαρκας. Άλλα μέρη είναι η κουπαστή, το πηδάλιο,
η λαγουδέρα, η κουβέρτα, η καμπίνα και
το μηχανοστάσιο όπου τοποθετείται η πετρελαιομηχανή.
Σήμερα οι ψαρόβαρκες είναι
εφοδιασμένες με σύγχρονα μέσα επικοινωνίας (ασύρματο), ηλεκτρονικό βυθόμετρο
και βαρούλκο στην πλώρη για εύκολο και γρήγορο τράβηγμα των δικτύων. Έτσι
μπορούν να ξανοίγονται και να ψαρεύουν και σε βαθύτερα νερά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου