Κυριακή 12 Δεκεμβρίου 2010

«Ποιος θα βρεθεί να μας δικάσει;»

Tου Χρήστου Γιανναρά

Στην «Κ» της περασμένης Κυριακής, 5/12/2010, ο κ. Ευθ.-Φοίβος Παναγιωτίδης, επίκουρος καθηγητής Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, τόλμησε να θέσει το ερώτημα: «Ξέρει ο πρωθυπουργός (Γ. Α. Παπανδρέου) ελληνικά;». Αφορμή για το δημοσίευμά του αποτέλεσε κείμενο του Στάθη της «Ελευθεροτυπίας» και, συγκεκριμένα, η φράση: «Ο εντολοδόχος της τρόικας πρωθυπουργός Παπανδρέου άρχισε να κλίνει τη λέξη “πατριώτης” σε όλες τις πτώσεις – τις δύο που γνωρίζει».

Ο κ. Ε.-Φ.Π. δικαιολογεί το ενδιαφέρον του για το θέμα με το σκεπτικό ότι: «Αν η γλώσσα που παράγουμε είναι ενδεικτική της νόησής μας... αν ο εκφραστικός πλούτος υποδηλώνει, ανεξαιρέτως, βάθος σκέψης και ικανότητα για συνθετική συλλογιστική, ποιος θέλει στο τιμόνι (της χώρας) κάποιον που γνωρίζει μόνο δύο πτώσεις;».

Αποκρούει ο κ. Ε.-Φ.Π. τον «ισχυρισμό κάποιων» ότι «οι γλωσσικές δυσκολίες του πρωθυπουργού πηγάζουν από το γεγονός ότι τα ελληνικά δεν είναι μητρική του γλώσσα». Βέβαια η μητέρα του είναι Αμερικανίδα, αλλά ο πατέρας του, κατά τον αρθρογράφο, αποκλείεται να απευθυνόταν στο παιδί του αποκλειστικώς στα αγγλικά, «δεδομένου και των αγγλικών του Ανδρέα». Επιπλέον (το κυριότερο) και τα αγγλικά ο σημερινός πρωθυπουργός δεν τα μιλάει καθόλου με την άνεση μητρικής γλώσσας, «επαναλαμβάνει συλλαβές, κομπιάζει, κάνει σαρδάμ».

Ο γλωσσολόγος του Πανεπιστημίου Κύπρου δεν καταλήγει σε συμπέρασμα. Δηλώνει απλώς τι «υποψιάζεται»: Οτι η δυσγλωσσία του Γ. Α. Παπανδρέου οφείλεται σε «γενικότερη δυσκολία στη γλωσσική πραγμάτωση», που διαφέρει από τη «γλωσσική ικανότητα». Αλλο η γλωσσική ικανότητα, άλλο η πραγμάτωση της γλωσσικής ικανότητας. Με αυτή τη διάκριση ο κ. Ε.-Φ.Π. κατορθώνει να θέσει ευπρεπέστατα το οξύτατο και δραματικό σήμερα για τον Ελληνισμό πρόβλημα

Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2010

Περιμένοντας το χιόνι


Ο Χιονιάς από χθες έφτασε και στη χώρα μας και η θερμοκρασία έπεσε σε μηδενικά επίπεδα. Στο Βαλτινό ακόμα δεν χιόνισε, όμως απ΄ ότι φαίνεται και σύμφωνα με τις προβλέψεις τις γιορτές φέτος θα τις χαρούμε με χιόνι.
Έτσι θα δοθεί η ευκαιρία σε όλους, μικρούς και μεγάλους να επωφεληθούν, να παίξουν και να χαρούνε τη φύση του χωριού.
Άλλωστε το χιόνι προσφέρονταν ανέκαθεν για παιχνίδι και για άντληση χαράς, από τους ανθρώπους και αυτό αποκαλύπτεται και στην παραπάνω φωτογραφία.

Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2010

Η ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΤΡΑΠΟΥΛΑΣ



Από τις συνθέσεις που αγαπούσαν και τις κρεμούσαν σε κάδρα στα μαγαζιά ήταν εκείνη του χαρτοκλέφτη με το πόδι κάτω από το τραπέζι και η άλλη που ακολουθούσε ο καυγάς.

Τώρα στις γιορτές πολλοί είναι αυτοί που το ρίχνουν στο χαρτάκι και γενικότερα στα τυχερά παιχνίδια. Άλλοι για να δοκιμάσουν την τύχη τους και άλλοι απλά για να περάσουν ευχάριστα την ώρα τους. Ας δούμε όμως την ιστορία της τράπουλας και τα περί αυτής παιχνίδια και λαογραφικά στοιχεία της.


Τη τράπουλα (λέξη Ιταλική: trappola, που σημαίνει παγίδα, δόλο, κι ύστερα δέσμη με τα παιγνιδόχαρτα, η το ίδιο το χαρτοπαίγνιο) την επινόησαν στην Ανατολή, στα μεσαιωνικά χρόνια, οι ανώτερες τάξεις.
Τα πρώτα παιγνιδόχαρτα είχαν αλληγορικές παραστάσεις, θρησκευτικές ή μεταφυσικές, αλλά και κοσμικές από την αυλική ζωή. Με τον καιρό όμως ο τρόπος κατασκευής των χαρτιών φτήνυνε, όσο η τέχνη τους περνούσε από τη ζωγραφική στην ξυλογραφία και ύστερα στη χαλκογραφία και στο τύπωμα. Τα χαρτιά της κάθε δεσμίδας ήταν τότε πιο πολλά.
Οι Ιταλοί τα είχαν 92 και τα χώριζαν στις τέσσερες κατηγορίες που έχουμε σχεδόν ακόμη. Τις «κούπες», τα «σπαθιά», τα «ντινέρια», και τα «μπαστούνια». Αργότερα οι Γάλλοι τα περιόρισαν σε 52 και σε τέσσερες επίσης κατηγορίες. Τα ονομάσανε δε: «καρδιά», «τριφύλλι», «τετράγωνο» και «αιχμή». Από τότε διαδόθηκαν αφού ήταν ένας σατανικός συνδυασμός ψυχαγωγίας και κέρδους.



Στην Ελλάδα οι κατηγορίες από το 1884 ονομάζονταν «μπαστούνια», «σπαθιά», «κούπες» και «καρό».
Η Εκκλησία καταδικάζει το παίξιμό τους ότι είναι αμαρτωλό, και οι Κυβερνήσεις σκέφτηκαν να το φορολογήσουν κι ύστερα να το κρατήσουν μονοπώλιο.
Τις μέρες της πρωτοχρονιάς, η πολιτεία και η οικογένεια το βλέπουν με ανοχή και μπαίνει στα γενικά έθιμα της δοκιμασίας της τύχης που είναι πολλά την πρωτοχρονιά και που γίνονται είτε με μαντική (όποιος κερδίσει σήμερα, θα πάει καλά η χρονιά) είτε με "μαγεία" (πρέπει να κερδίσουμε, για να κερδίζουμε όλο τον χρόνο).
Επίσης είναι γνωστή η χαρτομαντεία σ' όλο τον κόσμο και ξέρουμε καλά τις «χαρτορίχτρες» που μπορούν και «ρίχνουν τα χαρτιά» και να εμπνέονται απ' αυτά στις προφητείες τους.


ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΤΙΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΙΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ ΜΑΣ
Για τα τραπουλόχαρτα:
-Τα παίζει όλα στον άσσο (= τα διακινδυνεύει όλα).
-Τα 'φερε στον άσσο (= ήρθε σε δύσκολη θέση).
-Είναι στον άσσο (= καταλαβαίνει).
-Κρατεί τον άσσο (= έχει τη δύναμη στα χέρια του).
-Τον έχει τον άσσο (= έχει λεφτά).
-Του βγήκε ο άσσος (= τον ευνόησε η τύχη).
-Έφαγε τα λεφτά του στον άσσο (= έχασε παίζοντας την περιουσία του).
και ένα διδακτικό δίστιχο.
"Όποιος αγαπάει τον άσσο, πάει στο σπίτι του χωρίς ράσο".
-Είναι σαν τρία καρό (το λένε ειρωνικά, για τους ψηλούς και αδύνατους).
-Κατάντησε σαν εφτά σπαθί δαγκωμένο (είχε πολύ αδυνατήσει).
-Σαν το Ρήγα της τράπουλας (λένε για έναν καλοθρεμμένο και πλούσιο γέρο).
-Ντάμα σπαθί ( για μια ωραία κυρία).
-Ντάμα μπαστούνι (για μια κυρία δύσκολη κι εύθικτη).
-Σαν Φάντης του σπαθιού (σαν ωραίος κύριος).
-Σαν Φάντης μπαστούνι (απρόοπτος, όπως στο παιχνίδι).



Για τις σειρές:
Είναι γνωστό ότι τα παιχνιδόχαρτα χωρίζονται σε μαύρα (σπαθιά, μπαστούνια) και σε κόκκινα (κούπες καρά). Για αυτά έχουμε τις εξής φράσεις:
-Τα βρήκε σκούρα ή τα βρήκε μαύρα ή τα βρήκε μπαστούνια που λέγεται για τις δυσκολίες.
Για τον χαρτοπαίχτη:
-Έχει στο μανικοκάπι την τράπουλα
-Μη φοβάσαι τα χαρτιά, άλλα εκείνους που τα παίζουν.
-Του τζογαδόρου η μάνα μια μέρα γελά και μια μέρα κλαίει.
-Του χαρτοπαίχτη, του ψαρά, του κυνηγού το πιάτο εννιά φορές ειν' αδειανό και μια φορά γεμάτο.


Για τα παιχνίδια:
Μέσα στα παιχνίδια ακούγονται οι λέξεις και οι φράσεις, Κόψε, έβγα, πες τα, πέσε, κατέβαινε, δεν περνάω, κατσάρω ρήγα, ανοίγεις, σουλαρία, πάσο, ποιος είναι πρώτος, μπαίνεις σόλο, οι πόντοι σου, το έσωσα, κλπ.
-Πάω πάσο (όταν υποχωρούμε).
-Μας παίζει τον παπά (για έναν που πάει να μας γελάσει).
-Μας πήραν πρέφα (μας κατάλαβαν).
-Παίζει μ' ανοιχτά χαρτιά (για έναν που ριψοκινδυνεύει με την αλήθεια).
-Δεν πιάνει χαρτωσιά (σε αποτυχίες και σε συγκρίσεις).
-Όποιος χάνει στα χαρτιά, κερδίζει στην αγάπη (για παρηγοριά)
-Θα γυρίσει το χαρτί (θα έρθει κι η σειρά του κέρδους).
-Μπλόφαρε
-Θα τα βασιλέψουμε
-Θα τα φωτίσουμε.



Οι φιγούρες και τα ονόματά τους.
-Ο «Ρήγας» (ή Βασιλιάς, ή Παπάς, ή Γέρος).
-Η «Ντάμα»(ή Βασίλισσα, ή Κυρία, ή ο Καβάλλος).
-Ο «Φάντης» (ή Βαλές, ή το παιδί, ή Θεράπων).
Το Ελληνικό μονοπώλιο έχει τυπώσει Β (βασιλεύς) για τον Ρήγα, Κ (κυρία) για την Ντάμα και Θ (θεράπων) για το Βαλέ.
Ο λαός ονόμασε τις φιγούρες: ο Βήτας, ο Κάπας και ο Θήτας.


Τα διάφορα παιχνίδια:
Από τις ονομασίες που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι τα εξής:
Ο Παπάς, Η Κολτσίνα, Το Πινάκλ, Το Τρισέττο, Ο Κομήτης, Η Ξερή, Το Εξήντα έξι, Το Εκαρτέ, Ο Φαραώ, Η Πάστρα, Το Σκαμπίλι, Το Κουμ-κάν, Ο Γανομύτης, Η Πρέφα, Το Τριάντα ένα, Το Μπρίτζ, Ο Θανάσης, Η Πασέτα, Το Είκοσι ένα, Το Μάους, Οι Κούπες, Η Πόκα, Το Τζιγόλι, Το Σεμέν-ντε-φερ, Η Δηλωτή, Το Σόλιο, Το Τρίλλιο, Η Μπιρίμπα, Το Πικέτο, Το Ντόμινο, Το Ραμί, Τα Πλακάκια κ.α.




Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

ΥΜΝΟΣ ΣΤΗΝ ΑΓΑΠΗ




Αν Μπορώ να μιλώ όλες τις γλώσσες των ανθρώπων,
Ακόμα και των Αγγέλων.....
Αλλά δεν έχω Αγάπη για τους άλλους
οι λόγοι μου ακούγονται σαν ήχος
χάλκινης καμπάνας και σαν κύμβαλων αλαλαγμός.
Κι αν έχω της προφητείας το χάρισμα
κι όλα κατέχω τα μυστήρια κι όλη τη γνώση,
αν έχω ακόμα όλη την πίστη έτσι που να μετακινώ βουνά
Αλλά δεν έχω αγάπη....είμαι ένα Τίποτα !!!!!
Κι αν ακόμα μοιράσω όλα μου τα υπάρχοντα
κι αν παραδώσω στη φωτιά το σώμα μου για να καεί
αλλά δεν έχω αγάπη σε τίποτα δεν ωφελεί...!
Εκείνος που αγαπάει έχει μακροθυμία
έχει και καλοσύνη...
Εκείνος που αγαπάει
Δε ζηλοφθονεί
Εκείνος που αγαπάει
Δεν κομπάζει
Ούτε περηφανεύεται
είναι ευπρεπής
δεν είναι εγωιστής
ούτε είναι ευερέθιστος
ξεχνάει το κακό που του έχουν κάνει
Δε ζητάει αυτά που του ανήκουν
Δε χαίρεται για το στραβό που γίνεται
αλλά μετέχει στη χαρά για το σωστό.
Εκείνος που αγαπάει
Όλα τα ανέχεται
Σε όλα εμπιστεύεται
Για όλα Ελπίζει
όλα τα υπομένει
Ποτέ η Αγάπη δεν θα πάψει να Υπάρχει..............!

Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2010

ΠΑΡΟΝΟΜΑΤΑ - ΠΑΡΑΤΣΟΥΚΛΙΑ – ΨΕΥΔΩΝΥΜΑ ΤΟΥ ΒΑΛΤΙΝΟΥ


Ανάλογα με τα έντονα χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου, με τις αδυναμίες του, με τα προτερήματά του, με τις συνήθειές του κλπ. αποκτούσε και το ανάλογο παρατσούκλι.
Ο νουνός όμως, των περισσότερων παρονομάτων στο χωριό Βαλτινό, ήταν ο δάσκαλος Δ. Μπούγας. Σχεδόν όλους τους μαθητές του, τους φώναζε με παρατσούκλια, που ο ίδιος με μεγάλη ευρηματικότητα σκάρωνε.
Παρακάτω παρουσιάζουμε μερικά αξέχαστα παρατσούκλια των κατοίκων.
Αναγνωστάκος, Αραπούλης, Αριστιδάκης, Αρμούτης.
Βαρδάκας, Βλαχάβας, Βλησαράκος.
Γιάκης, Γιούλης, Γιουργούλας, Γκαράνης, Γκαρίφας, Γκαβουκώστας, Γκζουλάς, Γκουτζιώλας, Γούλης.
Διγενής, Διπλάρης.
Ζαρκάδας, Ζάρρας, Ζάτσας, Ζιάκας.
Καζάνας, Καής, Κασιάρας, Καστρακίδας, Καταμέτας, Κιτσιάρας, Κολιέτσι, Κολιός, Κολόχειρος, Κορδάτος, Κοτσιάκης, Κουκουτσέλος, Κουλέτας, Κούλης, Κουράνης, Κούρκουλος, Κουφίνι, Κρούτος, Κωτάκι.
Μαρκεζίνης, Ματσόλας, Μεμέτης, Μόκας, Μούντζιας, Μπατάφας, Μπέμπης, Μπόπης, Μπουζούκας, Μπούλιας, Μπρούφας.
Νάβας, Νασίκας, Νταβέλης.
Παγουτάς, Παπαμάκης, Παπάς, Πατακός, Πάτσιος, Πειραιώτης, Πεταλάκιας, Πίκο πίκος, Πίπης, Πλατσκιάρας.
Σαϊάς, Σβίγκος, Σιώκας, Σκόποτας, Σκορδάλης, Σντρούλιας, Συρμάνης.
Τακα - τάκας, Ταμπάρας, Τζάνας, Τζατζιάς, Τζίλας, Τζιμούρτος, Τζίνος, Τζιώρτζης, Τζουλιάνο, Τζούντης, Τιλιμούλης, Τρούκας, Τσαφλιώρας, Τσαφουκλής, Τσετσές, Τσιαουλάς, Τσιαφούτης, Τσιγαρίτης, Τσιέλης, Τσίλιας, Τσιλιβίτης, Τσιρομίχαλος, Τσίχλας.
Φούλιας.
Χατάνης.
Ψαρακολίτης, Ψηλός, Ψουράς.

Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2010

Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010

Χριστούγεννα με κρίση


Ήδη εδώ και λίγο καιρό έχουμε μπει σε Χριστουγεννιάτικο κλίμα και οι βιτρίνες των καταστημάτων καθώς και των σπιτιών έχουν στολιστεί κατάλληλα για τις επερχόμενες γιορτές των Χριστουγέννων.
Η κρίση όμως δεν επέτρεψε φέτος την δημοτική αρχή του Δήμου Καλλιδένδρου να διακοσμήσει τους δημόσιους χώρους με χριστουγεννιάτικα λαμπιόνια και στολίδια και έτσι θα περιοριστούμε μόνο στους ιδιωτικούς στολισμούς.
Ίσως όμως η κρίση να είναι και μια ευκαιρία για τους ανθρώπους να έρθουν πιο κοντά μεταξύ τους και να γιορτάσουν με τα λαμπιόνια της ψυχής τους.
Καλές γιορτές!!!

Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2010

Ανάκαμψη «μεγεθών» ή της κοινωνίας;

Tου Χρήστου Γιανναρά

Διαπίστωση αυτονόητη για τον οξυδερκή πολίτη, ανεξάρτητα από τις πολιτικές του επιλογές και πεποιθήσεις: Οτι ένα σημαντικό δεδομένο ανελπιστίας, στις συνθήκες σήμερα οικονομικής χρεωκοπίας της χώρας, είναι η απουσία αριστερού πολιτικού λόγου.

Αν θέλουμε να κυριολεκτούμε, αριστερό ορίζουμε τον πολιτικό λόγο που εκφράζει και υπερασπίζει κοινωνιοκεντρικές προτεραιότητες. Αυτονόητη η ελευθερία της ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, η ανάπτυξη των δημιουργικών φιλοδοξιών του ατόμου, ο σεβασμός του κινήτρου για κέρδος και πλουτισμό. Αλλά πρωτεύουσα επιδίωξη της πολιτικής είναι να υπηρετεί την κοινωνική συνοχή, τη λογική των σχέσεων κοινωνίας, κοινωνίας των αναγκών: Να εγγυάται τη θεσμική αποτροπή της αδικίας, της εκμετάλλευσης ανθρώπων από συνανθρώπους τους, την πρόνοια και φροντίδα για την πρόσβαση όλων στα αγαθά της παιδείας, της περίθαλψης, της αξιοπρεπούς διαβίωσης. Να προσφέρονται ίσες ευκαιρίες στους αριστείς, στους δημιουργικούς, στους φιλόπονους, ανεξάρτητα από τις οικονομικές τους δυνατότητες.

Στην Ελλάδα σήμερα δεν υπάρχει πολιτική έκφραση και υπεράσπιση αυτών των στόχων, η εμφανιζόμενη ως τάχα και Αριστερά μάχεται για ιδιοτελέστατα συμφέροντα συντεχνιών, για αυθαίρετα προνόμια συνδικάτων. Υπηρετεί τη μανιασμένη εγωκεντρική απληστία, όχι το ανθρώπινο κατόρθωμα των σχέσεων κοινωνίας. Δασκαλεύει τους ανθρώπους στη βία της ετσιθελικής απαίτησης, στις μεθόδους γκανγκστερικού εκβιασμού των ανήμπορων (απεργίες «κοινωνικού κόστους»). Διαδηλώνει καταστρέφοντας την κοινωνική περιουσία, ταυτίζεται με την κατεστημένη αναξιοκρατία και φυγοπονία, προστατεύει και θωρακίζει τα προϊόντα του πελατειακού συστήματος της φαυλότητας των κομμάτων. Βδελυρότερες σε μεθοδεύσεις οι «ανανεωτικές» πρωτοπορίες λανσάρουν την αριστερή ένταξη σαν προϋπόθεση καριέρας στα πανεπιστήμια, στις τέχνες, στη «διανόηση», σε στιλπνά πόστα εξουσίας. Ακυρώνουν μεθοδικά την κοινωνική δυναμική της άμιλλας για χάρη μιας δικτατορίας των μετριοτήτων.

Νεοχώρι - Βαλτινό 1 - 2


Σπουδαία νίκη πέτυχε το Βαλτινό μέσα στο Νεοχώρι με 1 – 2. το Σάββατο 4 – 10 -2010. Η ομάδα του Βαλτινού άνοιξε πρώτη το σκορ στο 18 λεπτό με τον Ξαγάρα ενώ η ομάδα του Νεοχωρίου ισοφάρισε δέκα λεπτά αργότερα με κεφαλιά του Καπνουτζή.
Στο δεύτερο ημίχρονο το Βαλτινό πέτυχε και το δεύτερο γκολ και πείρε την νίκη, μετά από εύστοχη εκτέλεση πέναλτι του Παναγιώτη Σταμούλη στο 80 λεπτό.
Έτσι τώρα η ομάδα του Βαλτινού φιγουράρει στη δεύτερη θέση του βαθμολογικού πίνακα της ΕΠΣΤ.

H BAΘΜΟΛΟΓΙΑ

1. Καστράκι …………….31
2. Βαλτινό ………………27
3. Φλαμούλι …………….27
4. Δήμητρα ……………...25
5. Γενέσι ………………..23
6. Παραληθαίοι …………23
7. ΑΕΤ …………….…….21
8. Φήκη …………………19
9. Λογγάκι ………..……..18
10. Μπάρα ………..……..18
11. Κρύα Βρύση …..…….17
12. Νεοχώρι ………..……14
13. Καλύβια ……..………12
14. Φαρκαδόνα ….………12
15. Ασκληπιός ……..……..7
16. Δροσερό/Μουριά …..…4
17. Μεγαλοχώρι ……..……4
18.Ελευθεροχώρι ……..…..0

Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ
Λογγάκι - Ελευθεροχώρι
Γενέσι - Φλαμούλι
Καλύβια - Μεγαλοχώρι
Βαλτινό – Δήμητρα
Καστράκι - Νεοχώρι
Μπάρα - Κρύα Βρύση
Φαρκαδόνα - Παραληθαίοι
Ασκληπιός - Φήκη
Δροσερό/Μουριά - ΑΕΤ

Σάββατο 4 Δεκεμβρίου 2010

Παραδοσιακά επαγγέλματα του Βαλτινού

Το καμίνι του σιδερά


Ο Σιδεράς ήταν ο τεχνίτης που κατασκεύαζε στο αμόνι σιδερένια εργαλεία, όπως αξίνες (κασμάδες), τσάπες, τσεκούρια, δρεπάνια, σφυριά, βαριές, αλλά και διάφορα σιδερένια εξαρτήματα όπως καρφιά, μάσιες, μεντεσέδες κλπ,
Την τέχνη του σιδερά που απαιτούσε μεγάλη εμπειρία, αλλά και οργανωμένο εργαστήριο, την μάθαιναν οι νέοι μέσα από την οικογενειακή παράδοση ή τη μαθητεία.


Το καμίνι στο Βαλτινό γνώρισε δόξες στην δεκαετία του 60΄ με το οποίο ασχολήθηκε η οικογένεια Ευάγγελου Καλαμπάκα. Μια αρχέγονη ασχολία που ήθελε μαστοριά, γερά μπράτσα και ατσάλινη υπομονή. Μέσα στον ιδρώτα και τη μουτζούρα σφυριλατούνταν το μέταλλο και έπαιρνε τη μορφή που ο σιδεράς ήθελε.


Ο Γιώργος Καλαμπάκας ασχολήθηκε για μερικά χρόνια κι αυτός με το καμίνι αλλά η εξέλιξη των πραγμάτων τον οδήγησε και αυτόν καθώς και τον γιό του Παναγιώτη να ασχοληθούν με την επεξεργασία των ειδών του λευκοσιδήρου.
Σήμερα οι νέοι σιδεράδες, εργάζονται με πιο τυποποιημένες κατασκευές, η δουλειά τους είναι λιγότερο δύσκολη και οι ίδιοι δεν έχουν καμιά σχέση ή συνέχεια με 'κείνους τους παλιούς σιδεράδες.
Δείτε και το σχετικό βίντεο.


Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2010

Απόπειρα ερμηνείας της λέξης «ΑΓΑΠΗ»


ΖΩΗ Είναι η ύπαρξη της αγάπης.
Λογική Είναι η αγάπη που υπολογίζει.
Μελέτη Είναι η αγάπη που αναλύει.
Επιστήμη Είναι η αγάπη που ερευνά.
Φιλοσοφία Είναι η αγάπη που σκέφτεται.
Θρησκεία Είναι η αγάπη που αναζητάει το Θεό.
Αλήθεια Είναι η παντοτινή αγάπη .
Ιδανικό Είναι η αγάπη που ανεβάζει.
Πίστη Είναι η αγάπη που μεταδίδεται.
Ελπίδα Είναι η αγάπη που ονειρεύεται.
Καλοσύνη Είναι η αγάπη που βοηθάει.
Θυσία Είναι η υπέρτατη αγάπη.
Απάρνηση Είναι η αγάπη που εγκαταλείφθηκε.
Συμπάθεια Είναι η αγάπη που χαμογελάει.
Δουλειά Είναι η αγάπη που “χτίζει”.
Αδιαφορία Είναι η αγάπη που κρύβεται.
Απελπισία Είναι η αγάπη που χάνει τον έλεγχο.
Πάθος Είναι η αγάπη που χάνει την ισορροπία.
Ζήλια Είναι η αγάπη που πληγώθηκε.
Υπερηφάνεια Είναι η αγάπη που τραυματίστηκε.
Πρόκληση Είναι η αγάπη που υποβαθμίστηκε.


Τέλος το Μίσος, που σίγουρα πιστεύεις ότι είναι το αντίθετο της αγάπης, δεν είναι τίποτα άλλο από την αγάπη που αρρώστησε βαριά!
ΑΓΑΠΑ τον εαυτό σου και όλους όσους είναι γύρω σου.
Και να θυμάσαι ότι:
Αγαπώ σημαίνει ζω. Αγαπιέμαι σημαίνει αξίζω.
Αγαπιέμαι και αγαπώ σημαίνει:
ΑΞΙΖΩ ΝΑ ΖΩ!



Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2010

Ο Μίκης Θεοδωράκης ανακοίνωσε την ίδρυση του Κινήματος Ανεξαρτήτων Πολιτών “Σπίθα”


Την ίδρυση Κινήματος Ανεξάρτητων Πολιτών, που είχε προαναγγείλει, με την ονομασία «Σπίθα», ανακοίνωσε ο Μίκης Θεοδωράκης.
Ο κ. Θεοδωράκης κάλεσε τους πολίτες σε «ανυπακοή» απέναντι στις κυβερνητικές αποφάσεις, οι οποίες, όπως υποστήριξε, προέρχονται από τις ΗΠΑ, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Ενωση, και «εκχωρούν τα εθνικά μας κυριαρχικά δικαιώματα στις ξένες δυνάμεις».
Αναπτύσσοντας τις θέσεις του Κινήματος, τόνισε πως δεν αποσκοπεί να μετατραπεί σε πολιτικό κόμμα. Η εκδήλωση έγινε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.

Ανώνυμος σχολίασε:

Αχ, μωρέ μεγάλε Έλληνα-Κρητικέ, Θεοδωράκη, αντιλαμβάνομαι την οδύνη σου και με όλο το σεβασμό, θα μου επιτρέψεις να σχολιάσω την αγωνία σου για το μέλλον αυτού του τόπου.
Ακούς την χλαπαταγή, τα υπόκωφα μουγκρητά και τα ξαφνικά ουρανομήκη ουρλιαχτά και νομίζεις ότι έφτασε η κατάρρευση των πάντων. Δεν διαλύεται το έθνος μας. Ούτε καν η κοινωνία μας. Αυτό που με τόσο πάταγο αρχίζει να σωριάζεται, είναι οι ‘ηθικές αξίες’ πάνω στις οποίες δομήθηκε η κοινωνία που γνωρίσαμε τις τελευταίες δεκαετίες. Και αρχίζουν πλέον να διαφαίνονται αχνά, τα κάθε λογής πολιτικά-και όχι μόνο- παράσιτα που τόσα χρόνια, κρυμμένα στο μεταξένιο κουκούλι τους, απορροφούσαν την ικμάδα της κοινωνίας μας ναρκώνοντας μας με τον λαϊκισμό τους.

Κι όμως, έζησες την μεταπολεμική περίοδο,
• τότε που οι Έλληνες πολιτικοί μας, δεξιοί κι’ αριστεροί, έμπαιναν στην πολιτική-πλούσιοι ή φτωχοί-και έβγαιναν όλοι ανεξαιρέτως φτωχότεροι,
• τότε που οι Έλληνες φοιτητές-ριζοσπάστες, ήσαν πρωτοπόροι στις νέες ιδέες και στην μάθηση,
• τότε που οι φιλαλήθεις Έλληνες δημοσιογράφοι αισθάνονταν ότι επιτελούσαν λειτούργημα,  

Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2010

Ενθυμήματα από το παλιό Βαλτινό

Το γνέσιμο

Παλιότερα ήταν μια εικόνα γνώριμη και συνηθισμένη στα χωριά, να βλέπεις γυναίκες να γνέθουνε και να καλύπτουν τις βασικές ανάγκες ατομικής και οικιακής ένδυσης.
Η διαδικασία της επεξεργασίας του μαλλιού ή του βαμβακιού για να γίνει νήμα λέγεται γνέσιμο. Πρόκειται για το κύριο στάδιο της υφαντικής προεργασίας.
Ο συνδυασμός εργαλείων με τα έμπειρα και επιδέξια χέρια απέδιδαν υψηλότατα επιτεύγματα.


Το γνέσιμο του μαλλιού ή του λιναριού, ήταν μια χρονοβόρα διαδικασία και η εργασία αυτή απαιτούσε πολύ υπομονή, προκειμένου να παραχθεί λεπτό νήμα.
Οι γυναίκες του Βαλτινού είχαν την απαιτούμενη υπομονή και τα καταφέρνανε μια χαρά.
Τα εργαλεία που απαιτούνταν ήταν η ρόκα και το αδράχτι.
Τοποθετούσαν το καθαρισμένο, ξασμένο μαλλί ή το λινάρι, ή το βαμβάκι, στο διχαλωτό μέρος της ρόκας και από εκεί τραβούσαν τις ίνες του μαλλιού ή λιναριού, με τα δάχτυλα των χεριών τους και τροφοδοτούσαν το αδράχτι που περιστρέφονταν στον αέρα προς τα κάτω, στα πόδια τους.


Για να λειτουργεί καλύτερα το αδράχτι και η περιστροφή του να είναι αποτελεσματική, χρησιμοποιούσαν τα σφονδύλια, που ήταν είτε ξύλινα, είτε λίθινα, είτε πήλινα κωνικά βαρίδια, που κρατούσαν σταθερό το αδράχτι ώστε να μην χάνει την δυνατότητα περιστροφής του.
Το αδράχτι περιστρέφονταν και το μαλλί έστριβε και παρήγαγε έτσι νήμα λεπτό, ανάλογα με το πόσο λεπτό το ήθελαν οι κλώστριες και ανάλογα με την επιδεξιότητά τους.
Η άριστη και έμπειρη κλώστρια, είχε τη δυνατότητα να παράγει λεπτοκαμωμένη, καλοστριμμένη και ομοιόμορφη κλωστή.


Σήμερα τέτοιες εικόνες αποτελούν νοσταλγικές μνήμες και παρουσιάζουν απλά ένα ενδιαφέρον παραδοσιακό θέμα, για δημοσίευση σε μια εφημερίδα…

Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010

Ξαναπές το μάνα, ξαναπές το!


Είμαι γεννημένος τον περασμένο αιώνα, στη μεταπολεμική περίοδο.
Στη γειτονιά μας ήταν εφτά οικογένειες.
Σαράντα τρία παιδιά, όλοι φτωχοί, δηλαδή όλοι πλούσιοι.
Εκεί λοιπόν, ήτανε μια θεία μου η Μαρία που είχε οχτώ παιδιά.
Ένα βράδυ, δεν έχει να τους δώσει τι να φάνε.
Τα παιδιά κλαίνε κι εκείνη τα αποκοιμίζει με ένα ωραίο ψέμα.
­-Τώρα θα κοιμηθείτε και το πρωί που θα ξυπνήσετε θα έχω φέρει την μεγάλη όρνιθα, θα τη σφάξω, θα βάλω πολύ ρύζι στο ζουμί, θα φέρω φρέσκο ψωμί και τυρί και θα φάτε τόσο, που θα χορτάσετε όλα.
Χαϊδεύοντάς τα και μιλώντας τα τα αποκοίμισε.
Ο μεγάλος γιος που ήταν τότε δώδεκα χρονών δεν αποκοιμάται γιατί ξέρει, πως δεν υπάρχει τίποτα από όλα αυτά.

Κοιτάζεται με τη μάνα του στα μάτια και της λέει.
-­Ξαναπές το μάνα, ξαναπές το!!!

Αφηγήσεις του Λουδοβίκου των Ανωγείων

ΤΑ ΤΟΠΩΝΥΜΙΑ ΤΟΥ ΒΑΛΤΙΝΟΥ


Με τον όρο τοπωνύμια εννοούμε τα ονόματα των αγροτικών θέσεων που βρίσκονται στο αγρόκτημα Βαλτινού τα οποία μας παραδόθηκαν από τους προγόνους μας. Στην προσπάθειά τους οι κάτοικοι του χωριού μας να συνεννοούνται ευκολότερα και να προσδιορίζουν με ακρίβεια, την αγροτική θέση, εβάπτισαν τις αγροτικές τοποθεσίες, δίνοντας σ' αυτές ονόματα τέτοια, ανάλογα με τα διάφορα γεγονότα που έλαβαν χώρα στους τόπους αυτούς κατά το παρελθόν.
Στην μελέτη που ακολουθεί παρουσιάζουμε τα τοπωνύμια του χωριού τα οποία προήρθαν από:
1) Τη φύση και τη διάπλαση του εδάφους π.χ. Βαρκό, Γούρνα της Σαρακίνας, Ξεραγκάνια, Καψούρα.
2) Από τα νερά που ρέουν εκεί π.χ. Κανάλια, Κλούρια, Βρυσοπούλα, Σμίξη.
3) Από τα διάφορα φυτά που φυτρώνουν και τη βλάστηση γενικά π.χ. Λόγκια, Πλατάνια, Χαμόλευκες.
4) Από τα ζώα που συχνάζουν στο μέρος εκείνο π.χ. Αλπότρυπες, Γελαδαριά, Κατσίκες.
5) Από τα οικοδομήματα που υπάρχουν εκεί π.χ. Κοτσέκι, Καλύβα της Ρηνούς, Παλιόπυργος.
6) Από το επάγγελμα και τις ιδιότητες των κατοίκων π.χ. Παπατσέτσους Βλάχικα, Κουραδάς.
7) Από τους κτήτορες ή τους οικιστές π.χ. Κορακαίικα, Τυρνιώτικα, Χασιώτικα.
8) Από τις διάφορες παραδόσεις και γεγονότα π.χ. Κλούρι τ'Γιώργατσέλη, Παλιοχώρι, Λίμνη τ' Κασιδιάρη.


Στην κτηματική περιφέρεια του Βαλτινού η οποία καλύπτει 7.000 τ.μ. περίπου, καταγράψαμε 65 τοπωνύμια και με την βοήθεια των γεροντότερων του χωριού μας τα προσδιορίσαμε και τα ερμηνεύσαμε ως εξής:

Αλπότρυπες: Τοποθεσία με πολλές τρύπες τις οποίες έφτιαχναν και τις χρησιμοποιούσαν οι αλεπούδες για φωλιές τους.

Αμπέλια: Φυτωνύμιο, το οποίο προσδιορίζει την περιοχή που πολλοί κάτοικοι του Βαλτινού καλλιεργούσαν αμπέλια.

Αμπέλι δραγασιά: Τοποθεσία παρακείμενη της Παλιομάνας η οποία οφείλει την ονομασία της στη δραγασιά που υπήρχε σε κάποιο αμπέλι της περιοχής.

Αυλαή: Τοποθεσία όπου υπήρχε αυλακιά, η οποία λέγεται ότι ήταν ο παλιός δρόμος του παλιοχωρίου και μάλιστα στη όχθη της Σαλαμπριάς διακρίνονταν μέχρι προσφάτως τα ίχνη του.
Κατά μια άλλη εκδοχή λέγεται, ότι στην τοποθεσία αυτή επί τουρκοκρατίας υπήρχαν οι αυλές των τούρκικων κονακίων.

Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010

«Έφυγε» ο Γιώργος Φούντας

Έφυγε το απόγευμα της Κυριακής από τη ζωή σε ηλικία 85 ετών ο ηθοποιός Γιώργος Φούντας που το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν σε νοσοκομείο των Αθηνών.
Η κηδεία του θα γίνει την Τρίτη, στις 11 το πρωί, στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών.
Ο Γιώργος Φούντας γεννήθηκε το 1924 στο Μαυρολιθάρι Παρνασσίδας στη Φωκίδα.
Σπούδασε στη Δραματική Σχολή Ωδείου Αθηνών.
Πρώτη φορά στο θέατρο εμφανίστηκε στην παράσταση "Νυφιάτικο τραγούδι" και στον κινηματογράφο στην ταινία "Τα Χειροκροτήματα" το 1944.
Βραβεύτηκε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τις χρονιές 1966 και 1967 για την
ερμηνεία του στις ταινίες «Με τη λάμψη στα μάτια» και «Πυρετός στην άσφαλτο».
Ιδιαίτερα γνωστή στον κόσμο είναι η τελευταία σκηνή από την ταινία Στέλλα με τη Μελίνα Μερκούρη, όταν εκφωνούσε την περίφημη ατάκα: «Φύγε, Στέλλα, κρατάω μαχαίρι!».
Στην τηλεόραση εμφανίστηκε το στην τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος του Ν. Καζαντζάκη «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται».

Στέλλα

Τρίκαλα «Τότε και τώρα»

ΤΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ

Είναι γεγονός ότι το τοπίο, καθώς και οι άνθρωποι, ακολουθώντας τους φυσικούς οργανικούς νόμους, διαρκώς μεταλλάσσονται, μέσα στα πλαίσια ενός συνεχόμενου γίγνεσθαι.
Με τη βοήθεια παλιών και σημερινών φωτογραφιών επιχειρούμε μια εικαστική αντιστοίχηση του αστικού περιβάλλοντος των Τρικάλων, συγκρίνοντας το «τότε» με το «τώρα».
Φωτογραφίες που τραβήχτηκαν από το ίδιο σημείο σχεδόν έναν αιώνα πριν αντιπαρατίθενται με αντίστοιχες σημερινές και το αποτέλεσμα μας δίνει τη δυνατότητα να γεφυρώσουμε το χάσμα του χρόνου ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν, να συγκρίνουμε το παλιό με το καινούργιο και να συνειδητοποιήσουμε τη μετάλλαξη του χώρου και των ανθρώπων. Να δούμε τι χάθηκε και τι άντεξε στο πέρασμα του χρόνου.

ΟΔΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΥ ΣΑΡΑΦΗ

ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ

ΤΟΤΕ

ΤΩΡΑ

ΟΔΟΣ ΑΣΚΛΗΠΙΟΥ
ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ


 
ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ


ΤΟΤΕ
ΤΩΡΑ
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΛΑΤΕΙΑ

ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗΣΗ


ΤΟΤΕ

ΤΩΡΑ

Εντυπωσιακή η πορεία του Α.Ο. Βαλτινού


Η ομάδα του Α.Ο. Βαλτινού προχωρά εντυπωσιακά στο φετινό πρωτάθλημα μιας και το Σάββατο 27 – 11 – 2010 πέτυχε ακόμα μια νίκη επί της ομάδας των Παραληθαίων με 3 – 0.
Έτσι τώρα βρίσκετε πια στην δεύτερη θέση του Βαθμολογικού πίνακα μαζί με την ομάδα του Φλαμουλίου.
Το σκορ για το Βαλτινό άνοιξε ο Γάτσιος στο 45 λεπτό ενώ στην επανάληψη ο Ξαγάρας με δυο εκτελέσεις φάουλ στο 47΄ και στο 49΄διαμόρφωσε το τελικό σκορ 3-0.

Η βαθμολογία
1..Καστράκι .................27
2.Βαλτινό .....................24
3.Φλαμούλι ..................24
4.Γενέσι .......................23
5.Δήμητρα ....................22
6.Παραληθαίοι .............22
7.Φήκη .........................19
8.Λογγάκι .....................18
9.ΑΕΤ ...........................18
10.Μπάρα .....................15
11.Νεοχώρι ..................14
12.Κρύα Βρύση ............14
13.Καλύβια ...................12
14.Φαρκαδόνα ...............11
15.Ασκληπιός ..................6
16.Ένωση Δ/Μ ................4
17.Μεγαλοχώρι ................1
18.Ελευθεροχώρι .............0

Σάββατο 27 Νοεμβρίου 2010

«Με τη γλώσσα του τόπου μας»


Αφηγήσεις, εξιστορήσεις, καταθέσεις βιωμάτων από ανθρώπους που διατηρούσαν το γλωσσικό μας ιδίωμα ατόφιο, όπως ακριβώς το παρέλαβαν από τους προγόνους μας.
Την παρακάτω αφήγηση μας έκανε ο αείμνηστος Στέφανος Ψύχος την οποία παρουσιάζουμε ατόφια, χωρίς να αλλάξουμε ή να διορθώσουμε κάτι, διατηρώντας έτσι την ιδιωματική προφορά και την αυθεντικότητα της γλώσσας του τόπου μας.

Ένας μπράτιμος από το Βαλτινό Θυμάται.
Λοιπόν θα σι που όταν παντρεύονταν η θειά μ΄ η Πανάϊου που πάει στη Μεγάρχη, η αδελφή του Μήτσιου Κατσιούλη.
Λοιπόν ιγώ είμαν πιτσιρικάς, ίσα με δέκα ετών. Ο πατέρας μ' ήταν πιθαμένους, το 1926.
Λοιπόν, ένας αξάδελφους δικός μ', ήταν απ' τη Μεγάρχη. Κρατούσι φλάμπουρο, ο Γάτους ο Γιώργος κ' είχει του φλάμπουρου αυτός.
Όχι του είχει άλλους του φλάμπουρου. Του λέου τουν αξάδελφου μ', «πέστουν να μι του δώσει ιμένα του φλάμπουρου», γιατί εκάναμι εξαγωρά τότι με του φλάμπουρου. Του παίρνου του φλάμπουρου απ' λες, κι ανιβαίνου αψλά στου σπίτι του Κατσιουλέϊκου.
Όταν έγιναν τα στέφανα, στεφάνωνε ο Τζερτζενές ο παππούς. Τα γένια ο Τζερτζενές τάχει κοσιάνες, δυο κοσιάνες, τυλιγμένα τα μαλλιά πίσω… λοιπόν, φουστανέλα μελινίσια, κάλτσα, τσαρούχι τρίχινου, παλικάρι πως το λεν! Αυτόν είχει κουμπάρου.
Τέλειουσαν τα στέφανα να πούμι, γιατί τότι τα΄ έπαιρναν του κόσμου στα σπίτια κι τα΄ φίλευαν.
Μι λέει, «φέρει του φλάμπουρου εδώ ρε»
«Δώς μου πέντε δεκάρες» λέου ιγώ, ήταν πολλές τότε.
Μπα! τίποτα, σ' απάν ιγώ στον καβαλάρη αψλά, με του φλάμπουρου.
Μι λέει ο ξαδελφός μ' «Ά ρε κατέβα κάτ', ά ρε δώστου να φύγουμι».
«Ρίξτα του λέου»… Χα, χα, και πείρα μι φένιτι δυο δεκάρες! Χα, χα.
Στέφανος Ψύχος
Αγρότης από το Βαλτινό

Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010

θάρθει καιρός


της ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΓΩΓΟΥ

Να το θυμάσαι Μαρία.
Θυμάσαι Μαρία στα διαλείμματα εκείνο το παιχνίδι
που τρέχαμε κρατώντας τη σκυτάλη
- μη βλέπεις εμένα - μην κλαις. Εσύ εισ' η ελπίδα.


Άκου θάρθει καιρός
που τα παιδιά θα διαλέγουν γονιούς
δε θα βγαίνουν στην τύχη
Δε θα υπάρχουνε πόρτες κλειστές
με γυρμένους απέξω


Και τη δουλειά
θα τη διαλέγουμε
δε θάμαστε άλογα να μας κοιτάνε στα δόντια.
Οι άνθρωποι - σκέψου! - θα μιλάνε με χρώματα
κι άλλοι με νότες.

Να φυλάξεις μονάχα
σε μια μεγάλη φιάλη με νερό
λέξεις και έννοιες σαν και αυτές
απροσάρμοστοι - καταπίεση - μοναξιά - τιμή - κέρδος - εξευτελισμός
για το μάθημα της ιστορίας.


Είναι Μαρία - δε θέλω να λέω ψέματα - δύσκολοι καιροί.
Και θαρθούνε κι άλλοι.
Δεν ξέρω - μην περιμένεις και από μένα πολλά -
τόσα έζησα, τόσα έμαθα, τόσα λέω
κι απ' όσα διάβασα ένα κρατάω μόνο:
"Σημασία έχει να παραμένεις άνθρωπος".


Θα την αλλάξουμε τη ζωή!
Παρ' όλα αυτά Μαρία.



ΧΑΡΤΟΓΛΥΠΤΙΚΗ

Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2010

Πρόταση για την δημιουργία μονάδα κοινωνικής φροντίδας στο Βαλτινό


(Οίκος Ευγηρίας)
Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων
ο " Άγιος Αθανάσιος Βαλτινού ".
Μια πρόταση για ένα σημαντικό έργο στο Βαλτινό είναι η δημιουργία μιας μονάδας κοινωνικής φροντίδας.
Η πρόταση έχει αποδέκτες τους φορείς του χωριού, και αφορά όλους τους κατοίκους.
Ελπίζουμε να κατανοηθεί η σημαντικότητα, η αναγκαιότητα, και η ωφελιμότητα αυτού του έργου, να γίνει λαϊκό αίτημα και κάποια στιγμή να πάρει σάρκα και οστά.
Ένας από τους καταλληλότερους χώρους για να κατασκευαστεί η κτιριακή υποδομή, είναι ο χώρος της εκκλησίας Αγίου Αθανασίου Βαλτινού, που θα παραχωρηθεί για να στεγάζεται η ΜΟΝΑΔΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ» του Βαλτινού.
Θα δημιουργηθούν δύο θάλαμοι των δέκα κλινών, σαλονοτραπεζαρία, μια κουζίνα, ιατρείο, γραφεία προσωπικού, μπάνιο - WC, αποθηκευτικός χώρος,
Η μονάδα θα είναι χωρητικότητας 20 ατόμων και θα φιλοξενεί (περιθάλπτει) δέκα άνδρες και δέκα γυναίκες.



Στη «ΜΟΝΑΔΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ ΒΑΛΤΙΝΟΥ» θα παρέχεται:
Καθημερινή στέγαση στους ηλικιωμένους, υγιεινή διατροφή, συντροφιά, διασκέδαση και φροντίδα.
Θα δημιουργηθεί ένα περιβάλλον που θα πληρεί όλες τις προϋποθέσεις ώστε οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας να νιώθουν την ζεστασιά, την αγάπη, τη φροντίδα, την ασφάλεια, την καθαριότητα και την οικογενειακή θαλπωρή.
1) Ιατρική παρακολούθηση και φροντίδα από τον αγροτικό γιατρό (θα συστεγάζεται το αγροτικό ιατρείο μέσα στη μονάδα).

2) Ειδικευμένη φροντίδα ατομικής υγιεινής από νοσηλευτικό και υπηρετικό προσωπικό. (περιλαμβάνει την λήψη φαρμάκων, το μπάνιο όλων των περιθαλπομένων (κάθε 2-3 ημέρες), τον καθαρισμό, τον καλλωπισμό, την ένδυση, την φυσιοθεραπεία,  κλπ).
3) Κοινωνική υπηρεσία. Το έργο της κοινωνικής λειτουργού είναι πολύ σημαντικό και έχει σχέση με την στήριξη, την συναισθηματική τόνωση, την ενθάρρυνση συμμετοχής σε ομαδικές δράσεις, τη διοργάνωση τέτοιων δράσεων, την ενεργό συμμετοχή σε εκδρομές και γιορτές που σκοπό έχουν την κοινωνικοποίηση και δραστηριοποίηση των περιθαλπομένων. Η ίδια υπηρεσία θα διαχειρίζεται και πιο πρακτικά ζητήματα που αφορούν στους περιθαλπομένους, όπως τη γραφειοκρατία στις σχέσεις τους με το δημόσιο, την επικοινωνία τους με συγγενείς και φίλους κ.α.


Θέσεις εργασίας.
Θα δημιουργηθούν μόνιμες θέσεις εργασίας.
(1 θέση Κοινωνικής λειτουργού, 1 θέση Νοσηλεύτριας, 1 θέση υπηρετικό προσωπικό 1 Θέση μαγείρισσας).
Θα υπάρχουν και έκτακτοι εξωτερικοί συνεργάτες ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της μονάδας όπως (Φυσιοθεραπευτής, κομμωτής, κλπ).

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ
Έσοδα
1) από τη συμμετοχή των περιθαλπόμενων με το 70% της αγροτικής σύνταξής τους.
(παραδείγματος χάρη, 300 ευρώ χ 20 άτομα = 6.000 ευρώ το μήνα).
2) από επιδότηση του Υπουργείο Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης
3) από επιχορήγηση του Δήμου Τρικκαίων
4) από διάφορες δωρεές
5) από διάφορα κληροδοτήματα.

Έξοδα
1) Μισθώματα και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων
2) Λειτουργικά έξοδα.

Τέλος η όλη κοινωνική δομή μπορεί να στηριχθεί από την εκκλησία καθώς και από την ιδέα του εθελοντισμού των κατοίκων του χωριού Βαλτινού.

Φορείς υλοποίησης:
1) Εκκλησιαστικό Συμβούλιο Αγίου Αθανασίου Βαλτινού ( θα αποφασίσει να παραχωρήσει τον χώρο όπου θα κατασκευαστεί το κτίριο.
2) Κοινοτικό συμβούλιο (θα αποφασίσει για την κατασκευή της κοινωνικής δομής και θα εισηγηθεί το θέμα στον Δήμο Τρικκαίων.
3) Δήμος Τρικαίων (Θα αποφασίσει την υλοποίηση της πρότασης).

Ας το προσπαθήσουμε είναι εφικτό.


επικοινωνιστε μαζι μας